طرح سیدرگذاری دام سبک در الموت شرقی با همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر (عج) استان اجرا شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، مازیار سلحشور مدیر کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین گفت: دومین مرحله سیدرگذاری دام سبک در الموت شرقی با همت کارگروه اقتصاد و اشتغال این قرارگاه اجرا شد.

سلحشور افزود: اجرای این طرح برای ۲۰ خانوار روستایی افزایش بهره وری در اشتغال به ارمغان آورد.

به گفته وی، در همزمان سازی فحلی دوره زایمان دام‌های سبک از ۹ ماه به ۸ ماه کاهش پیدا می‌کند و یک دوره به زایمان دام سبک اضافه می‌شود.

مدیر کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه گفت: از دیگر مزایای سیدرگذاری در دام سبک دوقلو زایی و چند قلوزایی است که همین عامل سبب افزایش بهره وری دام می‌شود.

سلحشور در ادامه بیان کرد: تولید بره‌های هم سن و سال و یک دست با نژادی اصلاح شده جهت پرواربندی و مدیریت در تغذیه میش قبل و بعد از زایمان بصورت گروهی از عوامل موثری در این روش است.

وی خاطر نشان کرد: در روش‌های سنتی و قدیمی بیشتر دام‌ها در زایمان بره‌های خود به مشکل می‌خوردند و یکی از عوامل مرگ و میر در دام ها، عدم کنترل زمان زایمان و تغذیه نامناسب بود که در روش همزمان سازی فحلی، زمان زایمان دام‌ها در طول سال برای استفاده مناسب از مراتع کنترل می‌شود و با اجرای سیدرگذاری در سال، دام‌ها دو بار زایش دارند.

مدیر کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه ادامه افزود: از دیگر مزایای اجرای این طرح، تشخیص میش‌های غیر آبستن از سایر دام‌ها و حذفشان از گله می‌باشد و نتیجه این امر، کاهش هزینه‌های تغذیه در دام می‌شود. در روش‌های سنتی فحل شدن دام‌ها زمان خاصی در سال داشت، ولی در این طرح فحل شدن و تخمک گذاری میش‌ها در خارج از فصل آمیزش هم امکان پذیر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار