رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: تولید ناخالص داخلی یا GDP استان (به قیمت‌های جاری بازار) از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ سالانه به طور میانگین ۲۰.۷۱ درصد رشد داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی شهریارپور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری اظهار داشت: تولید ناخالص داخلی یا GDP استان (به قیمت‌های جاری بازار) از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ سالانه به‌طور میانگین ۲۰.۷۱ درصد رشد داشت، در حالی که این میزان رشد در سطح کشور در همین دوره ۱۸.۹۸ درصد بوده است.

او افزود: تولید ناخالص داخلی استان در سال ۱۳۹۲ برابر ۶۸ هزار و ۷۶۸ میلیارد ریال بود که در سال ۱۳۹۶ به ۱۱۶ هزار و ۸۹ میلیارد ریال رسید و در سال ۱۳۹۸ به ۲۱۲ هزار و ۷۳۳ میلیارد ریال افزایش یافت.


بیشتر بخوانید


شهریارپور اضافه کرد: کل ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۹۲ برابر ۶۸ هزار و ۳۲۴ میلیارد ریال بود که در سال ۱۳۹۶ به ۱۱۴ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال رسید و در سال ۱۳۹۸ تا ۲۱۰ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال افزایش یافت.

او ادامه داد: تولید سرانه استان به قیمت جاری بازار در سال ۱۳۹۲ برابر ۷۵ میلیون ریال بود که در سال ۱۳۹۶ به ۹۱ میلیون ریال و در سال ۱۳۹۸ به ۱۲۱ میلیون ریال افزایش پیدا کرد و نکته قابل توجه در ارتباط با تولید سرانه آن است که، شاخص فوق در طول سال‌های اخیر در سطح استان نسبت به شاخص مشابه کشور رشد بیشتری داشت و فاصله خود را با شاخص میانگین کشوری کاهش داده است.

شهریار پور گفت: سهم چهارمحال و بختیاری از تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۲ برابر ۶۲ صدم درصد و در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ برابر ۷۰ صدم درصد بود.

او افزود: سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی استان از کشور در سال ۱۳۹۲ برابر ۱.۵ درصد بود که در سال ۱۳۹۶ به ۱.۷۵ درصد افزایش یافت، اما در سال ۱۳۹۸ به ۱.۶۴ درصد کاهش یافت.

شهریارپور اضافه کرد: سهم ارزش افزوده بخش صنعت استان از کشور در سال ۱۳۹۲ برابر ۴۴ صدم درصد بود که در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ به ۵۱ صدم درصد افزایش یافت.

او ادامه داد: سهم ارزش افزوده بخش خدمات استان از کشور نیز در سال ۱۳۹۲ برابر ۷۵ صدم درصد بود که در یک روند افزایشی در سال ۱۳۹۶ به ۷۳صدم درصد و در سال ۱۳۹۸ به ۸۰ صدم درصد رسید.

شهریارپور گفت: این استان از نظر مقدار تولید ناخالص داخلی در مقایسه با استان‌های کشور رتبه ۲۹ را دارد.

او افزود: این استان در بخش «کشاورزی، جنگل‌داری و ماهی‌گیری» در بین استان‌های کشور جایگاه ۲۳، در بخش‌های «صنعت» و «فعالیت‌های مالی و بیمه» رتبه ۲۷، در بخش‌های «ساختمان»، «استخراج معدن»، «اداره امور عمومی، خدمات شهری و تامین اجتماعی» رده ۳۱، در بخش‌های «تامین برق، گاز، بخار و تهویه هوا»، «فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی» و «املاک و مستغلات» جایگاه ۲۸ و در بخش‌های «خدماتی» و «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت تصفیه» رتبه ۳۰ را به خود اختصاص داد.

شهریارپور اضافه کرد: در بخش‌های «حمل و نقل، انبارداری و پُست» و «عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت» رتبه ۲۶، در بخش «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» رده ۱۶، در بخش‌های «هنر، سرگرمی، تفریح و سایر خدمات» و «اطلاعات و ارتباطات» جایگاه ۲۹، در بخش «فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» جایگاه ۲۲ و در بخش «آموزش» رتبه ۲۴ را در بین استان‌های کشور داشته است.

او ادامه داد: مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان باید تا یک هفته آینده گزارش وضعیت آخرین اقدامات مربوط به طرح‌های مصوب در سفر معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان را همراه با پیشنهاد‌های اجرایی برای رفع مشکلات احتمالی این طرح‌ها به دبیرخانه کارگره اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان ارائه دهند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.