رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در نشست نمایندگان این کمیسیون با وزیر پیشنهادی راه به مشکلات اساسی این وزارتخانه پرداخته شد.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  در گفت وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به حضور رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در این کمیسیون گفت: در این نشست انتظار‌ها و توقعات نمایندگان به ویژه موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه بیان شد. همچنین به مشکلات اساسی حوزه حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی مشکلات اشاره کردیم.

وی ادامه داد: سهم ناچیز از درآمد‌های ترانزیتی با وجود ظرفیت کشور از لحاظ جغرافیایی مسئله دیگری بود که در جلسه با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان شد. ایران می‌تواند محل گذر بار از دو کشور مهم هندوستان و چین به اروپا باشند که به علت سهل انگاری در وزارت راه و شهرسازی و ضعف در دیپلماسی اقتصادی، سهم ما کم شده است.

رضایی کوچی اظهار کرد: در حوزه شبکه ریلی نیز مسائلی وجود دارد. حتی محل‌های تولید بار در کشور به شبکه‌های ریلی متصل نیستند. در برنامه ششم، باید به ۳۰ درصد حمل بار در شبکه ریلی برسیم، اما این مولفه امروز کمتر از ۱۰ درصد است. این به معنای ضعف در حوزه توسعه ریلی است که نتوانسته رقابت مناسبی حوزه جاده‌ای داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران با تاکید بر فرسوده بودن ناوگان هوایی ایران تصریح کرد: ۵۰ درصد هواپیما‌ها زمین گیر شده و عمر بسیاری از آن‌ها بالاست. گرانی بلیت و نظارت ضعیف در کنار تأخیر زیاد سفر هواپیما‌ها به ضعف در عملکرد باز می‌گردد که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز قول‌هایی درباره آن داد.


وی با اشاره به وجود ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی کشور گفت: سهم ایران از اقتصاد دریا بسیار ناچیز است.

رضایی کوچی اظهار کرد: جاده‌های اصلی و روستایی دچار ضعف و فرسودگی‌هایی هستند و سه هزار نقطه حادثه خیز در جاده‌ها داریم. مقرر شد در نشست‌های بعدی با رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در این باره یشتر صحبت کنیم؛ اگرچه قرار است بخش مسکن به حوزه دیگری در وزارتخانه‌ها سپرده شود.

رئیس کمیسیون عمران یادآور شد که هدایت نقدینگی به سمت پروژه ها، استفاده از فاینانس داخلی، بهره گیری از منابع بانکی و افزایش اعتبارات داخلی مورد تاکید نمایندگان قرار گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
آدم قدر قدرتیه و زیاد به راه و ترابری نمیخوره
آخرین اخبار