تفسیر اجمالی آیه ۴۲ سوره فاطر را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَیْمَانِهِمْ لَئِنْ جَاءَهُمْ نَذِیرٌ لَیَکُونُنَّ أَهْدَىٰ مِنْ إِحْدَى الْأُمَمِ ۖ فَلَمَّا جَاءَهُمْ نَذِیرٌ مَا زَادَهُمْ إِلَّا نُفُورًا

و (مشرکان عرب) محکم‌ترین قسم به نام خدا یاد می‌کردند که اگر بیم کننده‌ای از جانب خدا برای (هدایت) آن‌ها بیاید از هر یک از امم (یهود و نصاری زودتر و) بهتر هدایت یابند؛ و آن گاه که بیم کننده‌ای آمد بر آن‌ها چیزی جز مخالفت و نفرت نیفزود.

فایل صوتی تلاوت آیه ۴۲ سوره فاطر

تفسیر آیه ۴۲ سوره فاطر

علیّ‌بن‌ابراهیم روایت می‌کند «وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِیها نَذِیرٌ»؛ هر زمان امامی هست سپس خداوند سخن قریش را حکایت می‌کند «وَ أَقْسَمُوا بِاللهِ جَهْدَ أَیْمانِهِمْ لَئِنْ جاءَهُمْ نَذِیرٌ لَیَکُونُنَّ أَهْدی مِنْ إِحْدَی الْأُمَمِ»؛ یعنی کسانی که هلاک شدند فَلَمَّا جاءَهُمْ نَذِیرٌ وقتی آن‌ها را پیامبر یعنی رسول اکرم (ص) آمدند.


بیشتر بخوانید


در تفاسیر می‌خوانیم:مشرکان وقتی شنیدند که هرگاه پیامبری برای یهودیان می‌آمد آن‌ها لجاجت می‌کردند؛ سوگند یاد کردند و گفتند:ما چنین نیستیم، اگر پیامبری برای ما بیاید بدون لجاجت تسلیم او را می‌پذیریم، و از دیگر امّت‌ها زودتر و بهتر هدایت خواهیم شد، ولی همین که پیامبر به سراغشان آمد جز نفرت چیزی از خود نشان ندادند.

خدا نکند کسانی که در انتظار حضرت مهدی (عج) به سر می‌برند و می‌گویند:اگر بیاید ما چنین و چنان خواهیم کرد، هنگامی که تشریف بیاورند در برابرش جبهه بگیرند.

پیام‌های آیه ۴۲ سوره فاطر

۱- مشرکان، خدا را قبول داشتند و او را مقدّس می‌شمردند و به او سوگند یاد می‌کردند. «أَقْسَمُوا بِاللّهِ»

۲- به هر سوگندی نمی‌توان اعتماد کرد. «أَقْسَمُوا بِاللّهِ - فَلَمّا جاءَهُمْ»

۳- به عمل کار بر آید، به سخنرانی نیست. ادّعا زیاد، ولی عمل کم است. «أَقْسَمُوا - إِلاّ نُفُوراً»

۴- برای هدایت مردم، بشارت و انذار هر دو لازم است، لیکن برای جامعه منحرف انذار مهم‌تر است. (کلمه «نَذِیرٌ» دو بار آمده است)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار