رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: دمای هوای استان طی چند روز اخیر به طور میانگین سه درجه کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،نشمیل احمدیانی رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان اظهار داشت: میانگین دمای هوای کردستان در روز گذشته ۳۷ درجه سانتی‌گراد بود که این میزان امروز به ۳۴ رسید و کاهش سه درجه‌ای را نشان می‌دهد.

او افزود: در شبانه روز گذشته سلین با دمای ۴۱ درجه گرمترین و قاملو با دمای ۱۰ درجه سانتی گراد سردترین نقطه استان بودند و دمای شهر سنندج مرکز استان نیز در سردترین حالت ۱۷ درجه و در گرمترین ساعت ۳۷ درجه سانتی گراد به ثبت رسید.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان ادامه داد: از امروز تا اواسط هفته آینده به تدریج دما روند افزایشی داشته و در طول روز به صورت میانگین ۲ تا ۳ درجه افزایش می‌یابد.

احمدیانی افزود: با توجه به بررسی و تحلیل آخرین نقشه‌ها و خروجی مدل‌های هواشناسی امروز پنجشنبه شاهد ناپایداری‌های جوی به شکل افزایش ابر، وزش باد گا‌ها شدید و رگبار‌های پراکنده باران به همراه رعد و برق در برخی از نقاط استان خواهیم بود.

او گفت: انتظار داریم شرایط بارش در نیمه غربی و شمالی استان مهیاتر بوده و در سایر نواحی در حد احتمال باشد که می‌تواند به صورت نقطه‌ای موجب آبگرفتگی موقت معابر شهری و روستایی در مناطق یاد شده شود.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان افزود: از فردا جمعه تا روز دوشنبه هفته آینده جو اغلب نقاط استان پایدار بوده و بارشی نخواهیم داشت، هرچند برای فردا بعدازظهر احتمال بارش‌های پراکنده در شرق شهرستان‌های قروه و بیجار وجود دارد.

احمدیانی گفت: به علت انتقال گرد و خاک به نیمه غربی کشور از امروز تا سه روز آینده تا حدودی کیفیت هوا و دید افقی به خصوص در مناطق غربی استان کاهش می‌یابد و امکان آتش سوزی و گسترش آن در مراتع و جنگل‌های سطح منطقه نیز طی این مدت وجود دارد.

میانگین بارندگی‌های کردستان از آغاز سال زراعی جاری (اول مهر پارسال) تاکنون ۲۹۱ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته (۵۱۹ میلی‌متر) ۴۴ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت (۲۵ تا ۳۰ سال قبل) حدود ۴۴۶ میلی‌متر، ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اداره کل هواشناسی کردستان دارای ۲۲ ایستگاه هواشناسی شامل ۹ ایستگاه سینوپتیک (هر ساعت یک بار تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود) و ۱۳ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۷۹ ایستگاه باران‌سنجی و سه ایستگاه جاده‌ای است و این ایستگاه‌ها در طول شبانه روز پارامتر‌های هواشناسی را اندازه‌گیری و ثبت می‌کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.