روز گذشته صحن مجلس باز هم ورطه سخنوری درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، همه چیز از یک طرح شروع شد، طرحی با نام "حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی" ، طرحی که با حاشیه شروع و با حاشیه در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شد و ترکش‌های آن همچنان دست از سر بهارستانی نشینان برنداشته است و جلسه صبح روز گذشته مجلس را هم به خود اختصاص داد و مخالفان و موافقان با آن به اعلام نظر پرداختند.

طی جلسه صبح چهارشنبه ششم مرداد بود که مجلس شورای اسلامی با اخذ ۱۲۱ رأی موافق از نمایندگان حاضر، درخواست بررسی طرح در کمیسیون مشترک مجلس تصویب شد. طراحان این طرح تصمیم گرفتند با تنظیم درخواستی بررسی این طرح را به کمیسیون مشترک ارجاع دهند. برای همین در دستور کار جلسه علنی برخی نمایندگان در خصوص رسیدگی به این طرح، خواستار اجرای اصل ۸۵ قانون اساسی شدند. معنای اصل هشتادوپنجی شدن این است که در این کمیسیون نمایندگانی از کمیسیون‌های مختلف مجلس حضور خواهند داشت و بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی پس از تصویب این طرح در کمیسیون ویژه دیگر نیازی به تصویب در صحن علنی نیست و این طرح لازم‌الاجرا خواهد شد.

اصل ۸۵ چیست؟

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن‌ها با مجلس خواهد بود.»

صیانت در دو راهی لغو و اصلاح/ ماجرای اعتراض‌ها به اصل ۸۵‌ شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی


بیشتر بخوانید


این طرح بر این اساس در قالب اصل هشتاد و پنجم مورد بررسی قرار می‌گیرد که ابعاد فنی و کارشناسی طرح بالاست و از پیچیدگی زیادی برخوردار است، ذی‌نفعان زیادی دارد، با هشتادوپنجی شدن امکان مداخله مستقیم نظرات مردم و کارشناسان در قانون گذاری فراهم می‌شود، ولی در غیر آن این امکان فراهم نمی‌شود، امکان قانون گذاری با کیفیت بهتر فراهم می‌شود، متن نهایی قانون دائمی نمی‌شود، بلکه موقت خواهد بود (۳-۵ سال) و در نتیجه امکان اصلاح بیشتری برای قانون دائمی خواهد داشت؛ بنابراین با موافقت نمایندگان با این درخواست، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به جای بررسی در صحن علنی مجلس در کمیسیون مشترک و ویژه بررسی می‌شود.

صیانت بار دیگر در راهرو‌های بهارستان

اما اعتراضات نمایندگان مجلس  بار دیگر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را حدود ۱۰ روز بعد از تصویب بار دیگر به راهرو‌های مجلس کشاند و امروز جلسه علنی مجلس را غیرعلنی کرد و نمایندگان حدود ۴۵ دقیقه جلسه غیرعلنی برگزار کردند. با آغاز جلسه علنی روز گذشته مجلس، نمایندگان درخواست لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی (طرح صیانت) در کمیسیون مشترک را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت هم  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی روز گذشته با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از میان ۲۶۲ رأی دریافت شده با لغو تقاضای بررسی این طرح در کمیسیون مشترک مخالفت کردند.

صیانت در دو راهی لغو و اصلاح/ ماجرای اعتراض‌ها به اصل ۸۵‌ شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی


بیشتر بخوانید


در جریان این جلسه مجتبی توانگر به عنوان نماینده متقاضیان درخواست لغو بررسی این طرح تاکید کرد: مجلسی که شعار شفافیت و بهبود وضعیت معیشتی و کرامت به مردم داد چرا می‌خواهد بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی را به تاریکی ببرد و چرا به دنبال ایجاد دغدغه برای مردم است؟

جلیل رحیمی جهان آبادی هم با ابراز شرمندگی از مخالفت نمایندگان با بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی در صحن علنی گفت که درخواست لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی تنها یک رای کم داشت.

نمایندگان مخالف بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی در کمیسیون مشترک تاکید داشتند که بخش قابل توجهی از زندگی مردم به فضای مجازی گره خورده و نباید به دور از شفافیت تصمیمی نسنجیده برای این حوزه اتخاذ شود و نمایندگان موافق بررسی این طرح در کمیسیون مشترک تاکید داشتند که بررسی این طرح در کمیسیون مشترک امکان اخذ نظرات کارشناسان بیشتر را فراهم کرده و فرصت بیشتری را برای سنجیده شدن این طرح فراهم کردند.

منظور از کمیسیون مشترک چیست؟

با هشتادوپنجی شدن یک طرح امکان مداخله مستقیم نظرات مردم و کارشناسان در قانون گذاری فراهم می‌شود، ولی در غیر آن این امکان فراهم نمی‌شود. با اعمال اصل ۸۵ بنا بر آن است که طرح به کمیسیونی مشترک با عضویت نمایندگانی از چند کمیسیون ارجاع شود. در صورتی که طرحی از سوی مجلس مشمول اجرای اصل ۸۵ قانون اساسی شود می‎ تواند به صورت آزمایشی و طی دوره مشخص (که بنابر نظر یکی از نمایندگان بین ۳ تا ۵ سال خواهد بود) در کشور اجرا شود.

صیانت در دو راهی لغو و اصلاح/ ماجرای اعتراض‌ها به اصل ۸۵‌ شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی


بیشتر بخوانید


همانطور که گفته شد براساس قانون، طرح‌هایی که به شکل اصل ۸۵ در کمیسیون مشترک بررسی می‌شوند، به صورت آزمایشی قابلیت اجرایی دارد و مهلت آزمایشی آن نیز در صحن مجلس مشخص می‌شود و بازه زمانی آن توسط نمایندگان و با رأی آن‌ها معین خواهد شد و پس از سیر این مراحل شورای نگهبان آن را مورد بررسی قرار خواهد داد و در نهایت شکل اجرایی و قانونی به خود خواهد گرفت. برای تصویب نهایی جزئیات این طرح نیاز به بیش از دو سوم آرای اعضای کمیسیون مشترک است.

آخرین تیر نمایندگان مخالف باز هم به سیبل نخورد

روز گذشته مجلس هیاهوی زیادی را از سر گذراند و با وجود تعداد زیاد نمایندگان مخالف جهت بررسی این طرح در کمیسیون مشترک و تلاش برای آوردن آن به صحن علنی مجلس و جلوگیری از تصمیم گیری پشت در‌های بسته و تعداد معدود نمایندگان، آخرین تیر نمایندگان باز هم به سیبل نخورد و طرح صیانت در جایگاه خود ماندگار شد و همچنان این طرح در کمیسیونی مشترک بررسی خواهد شد. اگر چه بررسی شواهد و قرائن و تلاش نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که مخالفین صیانت دست از کار نخواهند کشید و به تلاش‌های خود برای به کما بردن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی استفاده خواهند کرد.

گزارش از زهرا قاسمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
خوب خدا رو شکر مجلس همه مشکلات اعم قیمت بالای مسکن و ماشین و ... رو حل کرد فقط مونده همین یک مورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
اسمای زیبا برا طرحهای آبدوغ خیاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
سلام. آزموده را آزمودن خطاست. ویدئو و ماهواره از این دست بود. آقایان با وجود این همه مشکلات مردم کار دیگری ندارند. منافع شخصی و گروهی خود را رها کنید و به درد دل مردم بپردازید. شما انگاری نماینده مردم هستید و به خوبی میدانید که نظر قاطع ملت نسبت به فضای مجازی چیست چه خوب بود در این گونه موارد از مردم نظر خواهی میشد اما آقایان از این موضوع فرار می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
قطعا مردم اجازه نمی دهند اجرا شود. یادآوری کنیم از خشم مردم که در گذشته نزدیک انقلاب کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
فقط ببینید اصلاح طلب ها مخالفن یا مخالف
اگه مخالف بودن بدونید به نفع مردمه
و اگر موافق بودن بدونید به ضرره
به همین راحتی
نخونده میشه فهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
نمونه ش همین جلیل رحیمی جهان آبادی که از حامیان سفت و سخت دولت حسن روحانی و وزراش بود
وقتی ایشون مخالفه معلومه که طرح خوبی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
خودت عقل و شعور داری چرا بدست بقیه نگاه کنی که چی خوبه یا بد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
طرح شفافیت خیلی مهمتره، مثلا تو همین رای گیری خیلی از نماینده ها غایب بوده اند. (جیم زده اند.!)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
این حواشی طرح صیانت بخاطر اینه فکر ماها رو از گندکاری های هشتساله دولت منحرف کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
ما از مجلس خیری ندیدیم هر بار می گوئیم این نفر می فرستیم مشکل حل می شود ولیکن مشکل باقی هست مجلس دوره قبل که بنزین گران کرد . این دوره هم طرح صیانت من دیگر در هیچ انتخاباتی جز ریاست جمهوری شرکت نمی کنم آنهم بستگی دارد دولت آقای رئیسی به وعده های انتخاباتی اش عمل کند که اگر خدای نکرده عمل نکرد من به هیچ رئیس جمهوری اعتماد نخواهم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
نمایندگانی که مخالف اشتغال هستند خسته نباشید اجرتون با خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
مجلس
با شفافیت مخالف است
و فضای مجازی عامل شفافیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
فضای مجازی خودش شفاف نیست چطور میتونه چیزهای دیگر رو شفاف کنه؟
مثلا آیا کسی میدونه وزارت ارتباطات اینترنت خارجی را چند از خارجیها میخره که با این قیمت گزاف به ما مشترکین میفروشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
به جای اینکه طرح صیانت از فضای مجازی ...کلی به موضوع نگاه کنند کلی کسب و کارهای خونگی از همین مجازی کسب درآمد میکند مثل یه هموطن سیستانی بلوچ ..هنر دست خودش از طریق فضای مجازی میفروشن ....و خیلی چیزها که نماینده گان خودشو بهتر میدوند ...چرا موقع رای دادن خود مردم مهم هست ...اما موقع تصویب یه قانون چیزی که اصلا مهم نیست منفعت مالی و شعور مردم هست .......شما هم تو اپلکیشن شاد موندین اونم تازه فقط دانش آموزان استفاده اونم تازه صنفی استفاده میکنند چون بعضی موبایل هوشمند نداره ...بعضی جاها سرعت اینترنت لاک پشتی مزخرف وجود داره .....جمعش کنید مردم ایران باهوش هستن فقط متاسفانه یه عده بی سواد دارند واسه مردم تصمیم میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
صیانت از حق اشتغالو ازدواجو رفاه و معیشت مهمتره یا این ؟!
Iran (Islamic Republic of)
محمدصالح
۰۹:۵۴ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
طرح خیلی خوبی هست، می تواند در فضای مجازی قانون قرار دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
مردم بخاطر کرونا دارند پرپر میشوند داروووووووووووووووووووووووووووووو نیست سرم نیست مرغ نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
اقاااااااااااااایان انقلابی وجهادی مردم درصف داروهای بیماران سرطانی وکرونایی هستند
Netherlands
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
ایشالا 2 سال دیگه مردم تو انتخابات جواب مجلس را خواهند داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
ازاین مهمتر کار با تصویب این طرح همه مشکلات مردم حل میشه تازه مردم اگاهی بیشتری پیدا میکنند کی به کی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
بهتر از است اسمش رو از طرح صیانت خارج کنید و بگویید طرح محدودیت فضای مجازی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
صیانت چی ؟ بگویید محدودیت ، محرومیت
Germany
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
مردم از نمایندها راضی نیستن اگه رفراندوم بذارید حتی یک درصد از مردم دلشون نمیخواد کسی ازشون صیانت کنه ملت عاقل هست و بالغ نیاز به آقا بالاسر نداره ب میخوان اینترنت ملت فیلتر کنند
Iran (Islamic Republic of)
ثاقبه
۰۸:۴۵ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
واقعا جای تأسف داره. الان مسئله‌ای مهمتر نبود که اینقدر وقت مجلس رو به خودش اختصاص بده؟! بحث کسری بودجه، حقوق‌ها، رتبه‌بندی معلمان، مالیات‌ها، امنیت و منطقه، کالاهای اساسی، ارز و در رأس همه کرونا...
نمیدونم چشونه؟!! انگار منگ شدن! انگار نفوذیها خوب میتونن کنترل مجلس و دغدغه‌های حاکم بر اون رو به دست بگیرند. دست مریزاد داره! اگه مبالغ هم بالا باشه چرا که نه!
France
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
شماهایی که براتون جان ایرانی اهمیتی ندارد به اصلاح میخواهید روحش را حفظ کنید بابا ساده و راست و حسینی بگید چرا اینهمه صغرا و کبرا میکنید
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۰۸:۳۲ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
وقتی خیانت به کاربران ایرانی تبدیل به صیانت میشود!!!
Iran (Islamic Republic of)
راد
۰۸:۲۵ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
نشود بهتره لطفا به کارای مهمتر رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
بخدا فسم این نمایندکان اینقدر که روی اینجور مسایل پافشاری میکردن ،اگر در مسایل اقتصادی و حذف فساد مسر بودن الان وضع ما این نبود،شایدم دارن آدرس اشتباه میدن مردم از اصل قضایا پرت کنن،حاجی خانه از پای بست خرابه،مشگل چیزه دیگه ست،نه فضای مجازی، اگه راست میگی و پاک دستی تورا با فضای مجازی چکار،اینجا تنها جایی که میشه بعضی وقتها سوت زد،طلا که پاکه چه منتش به خاکه
Iran (Islamic Republic of)
امیر محمد
۰۸:۲۱ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
نزدیک به یک میلیون امضا جمع شده برای اینکه کلا لغو بشه
اگر واقعا مردم براتون مهم بودن تا الان طبق درخواست مردم باید کلا این روند متوقف میشد.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۰۸:۱۵ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
چرا شما انقدر سعی دارید از این طرح مسخره که به ضرر مردم هست دفاع کنید؟ البته باشگاه خبرنگاران و صدا و سیما همیشه اثبات کرده که بر خلاف نظر عموم مردم حرکت میکنه و واقعیت رو جور دیگه ای میخواد جلوه بده که مثلا به نفع مردم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
بعضی احزاب سعی در جلوگیری از محدود کردن و یا فیلترینگ دارند چون بهترین اهرم آنها برای اشاعه شایعات و یا ارائه نظرات و یا ملتهب کردن جو اجتماعی وسیاسی را همین فضای مجازی میدانند بنابر این نمایندگان را به هر طیق ممکنه با خود هم نظر و هم سو میکنند تا اوضاعد فضای مجازی از اینی که هست هم افسار گسیخته و بی نظم و برنامه باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
بجای پاک کردن صورت مسئله جلوی فساد رو بگیرید. جناب قالیباف دیشب با یه استاد دانشگاه صحبت میکردم میگفت معلوم نیست چه خبره میبینی دفترچه انتخاب رشته زده ظرفیت پذیرش فلان کد رشته پزشکی ۲۵ نفر میری سر کلاس میبینی ۴۵ دانشجو نشسته
این نصفه دانشجوها همون پزشکای بیسوادی هستند که الان یا مردم را میکشند یا دکان کسب وکار باز کردند و یا بعلت عدم توانائی در بخش درمان رفتن سراغ گلوگاههای دولتی و با ایجاد انواع مشکلات در زمینه سلامت جیبهای خودشون را پر پول میکنند اگه مردید بیائید کنکور سال قبل را بازبینی کنید و جلوی این جنایات رو بگیرید و با دستگیری اینجور دانشجوها و باندهای اونها از قبول شدگان واقعی دعوت کنید برای درس خوندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
اگر مسولین کشور ما در کشور دیگری بودند به آنهابز نمی دادند که بچرانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۴ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
اینا چون حقوق کافی دارن فکرشون آزاده طرح صیانت میزارن مردم انداری مینالن من باسه تا بچه توخرجشون موندم ایناعوض طرح باشن که ماهم بتونیم ب نج وگوشت ومرغ بخریم واجب روول کردن دنبال صیانت مجاری هستن خواهش مشکلات حقیقی روحل کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
بجای مطرح کردن و پیگیری مشکلات مردم وقت مجلس رو صرف طرح خیانت به حقوق کاربران و شهروندان میکنن..حیف نماینده ها..پول بیت المال واسشون هزینه میشه که باری از دوش مردم و کشور بردارن.نه مردمو سرگرم کنن با این موضوعات...اصلا مجلسکارش چیه..اصلا مفید بودن تو این چند دوره..مشکلات مردم رفع شده باز خودتون مشکل درست میکنید!!!!!!
آخرین اخبار