کمیته بین المللی صلیب سرخ  از افزایش گسترده مجروحین و کشته‌های غیرنظامیان در جنگ افغانستان خبر داد و گفت: تا کنون ۴۰۴۲ تن مجروح جنگ در ۱۵ مرکز صحی  تداوی شده اند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیته بین المللی صلیب سرخ  "آی سی آر سی" در خبرنامه خود گفت: از اول اگست (۱۰ اسد)، ۴۰۴۲ تن مجروح جنگ در ۱۵ مرکز صحی  تداوی شده اند.

این نهاد می‌گوید که همزمان با افزایش نبرد‌ها در مرکز‌ها و اطراف شهر‌های کندز، لشکرگاه، قندهار و دیگر شهر‌های افغانستان شدت یافته است، صد‌ها هزار تن از غیرنظامیان در معرض خطر قرار دارند.  

کمیته بین المللی صلیب سرخ از طرفین درگیر خواستار خویشتنداری فوری، حمایت از افراد ملکی و حفاظت از زیر بنا‌های حیاتی مانند شفاخانه‌ها در برابر حملات و خسارات جانبی ناشی از منازعه در ساحات پر جمعیت شده است.

ایلوا فیلیون، رئیس نمایندگی مرکزی آی سی آر سی در افغانستان، در این باره گفت: «ما گواه تخریب خانه‌ها، در معرض خطر قرار گرفتن کارمندان صحی و مریضان، خسارمند شدن شفاخانه‌ها و همچنان زیر بنا‌های آب و برق هستیم.»

او افزود: «به کار گیری از سلاح‌های منفجره در شهر‌ها تأثیرات شدید و بدون تفکیک فراتر از اهداف نظامی بر غیرنظامیان دارد. مرمی‌های هاوان و موشک‌ها بدون تفکیک به خانه‌های غیرنظامیان برخورد می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها چاره‌ای جز فرار برای یافتن مکان امن ندارند. این وضعیت باید خاتمه یابد.»

در خبرنامه این نهاد آمده است که درگیری‌های کوچه به کوچه در شهر‌های کندز، لشکرگاه و دیگر شهر‌ها در چند روز اخیر باعث جراحت تعداد کثیر افراد ملکی گردیده است، در حالیکه مراکز صحی به دلیل آسیب و نبود کارمندان صحی به شدت تحت فشار قرار دارند.  

به گفتۀ این نهاد، برق در چندین شهری که منازعه در آن‌ها جریان دارد قطع بوده و شبکه آبرسانی در برخی از نقاط به سختی کار می‌کند.  

این نهاد می‌گوید که بیشترشهر‌های بزرگ قطع بوده و سیستم آبرسانی به سختی در بعضی جا‌ها کار می‌کند.  

به گفتۀ این نهاد، بیشتر خانواده‌ها تلاش می‌کنند آن بخش‌ها را ترک کنند، اما نمی‌توانند، چون وسایط نقلیه نمی‌یابند یا اینکه توان مالی آن را ندارند.

آی سی آر سی و جمعیت همکار آن،   تا حد امکان سعی میکنند مجروحین و اجساد کشته شدگان ناشی از منازعه را انتقال بدهند.  

تنها در ماه جولای آی سی آر سی به ۱۳ هزار تن مجروح جنگی در سراسر کشور کمک کرده است.  

این نهاد می‌گوید که این تعداد به علت افزایش جنگ‌ها در بخش‌های پر نفوس کشور افزایش می‌یابد.

رییس آی سی آر سی در افغانستان گفت: «مراکز مراقبت‌های صحی، کارمندان صحی و امبولانس‌ها باید به هر قیمتی مصون باشند. ما همچنان از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم به سازمان‌های بشری مانند آی سی آر سی و جمعیت هلال احمر افغانی اجازه دهند تا مجروحین را بصورت مصون انتقال و به مردم نیازمند کمک‌های عاجل بشری را فراهم نمایند».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.