رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهمئی گفت: طرح ساماندهی و خوانا سازی بخشی از سنگ فرش تاریخی تنگ سروک آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، مجتبی صلاحی نژاد رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهمئی گفت: تنگ سروک یکی از مهم‌ ترین محوطه­‌ های باستانی و تاریخی کشور است که در آن پنج قطعه‌ سنگ و بیش از چهارده نقش از دوره اشکانی به یاد مانده است.

صلاحی نژاد افزود: طرح ساماندهی و خوانا سازی بخشی از سنگ فرش منطقه تاریخی تنگ سروک با اعتبار ۴۰۰ میلیون ریال آغاز شده است.

او اضافه کرد: این نگاره ها شامل موضوعاتی چون راهنمایی و تشریفات، تاج­ گذاری و گرفتن حلقه قدرت، انجام مراسم آیینی و نیایشی، جنگ و سواران را در بردارد و بسیار مورد توجه باستان‌شناسان، مورخان و پژوهشگران عرصه هنر و تاریخ قرار گرفته است.

صلاحی نژاد ادامه داد: در این سنگ فرش تاریخی علاوه بر این نگاره ها، بقایای فرهنگی و تاریخی دیگری، چون استودان، برج خاموشان، غار‌ها و پناهگاه‌ های پیش از تاریخی و یک سنگ فرش گسترده نیز در دل این دره زیبا و شکوهمند دیده می­‌شود.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بهمئی با بیان اینکه بخشی از این سنگ فرش مهم و ارزشمند تاریخی در تنگ سروک درگذر زمان در اثر عوامل طبیعی، چون سیلاب و باران به زیر رسوبات طبیعی و گل ­و ­لای رفته است، گفت: در این طرح ساماندهی بخشی از سنگ فرش خوانا سازی، ساماندهی، مرمت و بازسازی می‌شود.

صلاحی نژاد افزود: سنگ فرش تاریخی تنگ سروک ادامه مسیری تاریخی و بازرگانی است که بندر‌های جنوبی ایران، چون ری‌شهر و مهرویان را به شهرهایی، چون ارَّگان (بهبهان) در شرق خوزستان و سپس مرکز فلات ایران و به‌ویژه سپاهان (اصفهان) متصل می‌کرده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.