۶ روستا‌ی مشهد ظرفیت پیوستن به شهر را دارند

مدیر هماهنگی پروژه حریم شهر مشهد گفت: بلاتکلیف نگه داشتن روستا‌هایی که ظرفیت پیوستن به شهر را دارند، بدترین بلا برای این روستا‌ها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،کامران وثوق مدیر هماهنگی پروژه حریم شهر مشهد در نشست تخصصی اندیشه پلاس با موضوع الحاقی سکونت گاه‌های پیرامونی مشهد با اشاره به اینکه  بلاتکلیف نگه داشتن روستا‌هایی که ظرفیت پیوستن به شهر را دارند، بدترین بلا برای این روستا‌ها است، گفت: شهر‌ها در حال گسترش هستند و این اتفاق موجب پیوستن روستا‌ها به شهر‌ها می‌شود و مشهد نیز از این امر مستثنی نیست.

او افزود: در ۵۰ سال گذشته ۸۰ نقطه روستایی به مشهد افزوده شده اند و در چند سال آینده نیز حداقل ۶ نقطه دیگر نیز اضافه می‌شوند؛ از جمله ده‌‌رود که شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب کرد که این روستا به مشهد بپیوندد، اما مجموعه‌های مختلف این را نپذیرفتند.

مدیر هماهنگی پروژه حریم شهر مشهد ادامه داد: روستای منزل آباد یک وجه شهری دارد و به کیفیت‌های شهری نزدیک است، طرق نیز در یک مقطعی وارد محدوده شهری می‌شود و در مقطع دیگر خارج می‌شود و در بازه سال ۹۰ تا ۹۵ در محدوده محسوب شده و بعد از ابلاغ طرح جامع از محدوده خارج می‌شود که این امر مشکلاتی را به وجود آورده است.

وثوق رضوی بیان کرد:کریم آباد نیز از جمله روستا‌هایی است که قابلیت پیوستن به شهر را دارد، محدوده دیگر اراضی شمال غرب مشهد است که جزء اراضی اختلافی با طرقبه و شاندیز می‌باشد.


لزوم هم‌افزایی شهر و محدوده محله‌ها

او تصریح کرد: این ۸۰ نقطه‌ای که طی ۵۰ سال گذشته به شهر پیوستند برخی به هسته‌های مرکزی، سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و بافت فرسوده مشهد تبدیل شدند؛ از جمله آبکوه که نه تنها از ظرفیت آن استفاده نمی‌شود، بلکه ظرفیت‌های آبکوه از بین می‌رود و در کنار آن سجادشهرکه به محله مدرنیته تبدیل شده است.

مدیر هماهنگی پروژه حریم شهر مشهد تاکید کرد: در طرح جامع نسبت به شهر شدن برخی از روستا‌ها مخالفت شده است در حالی که برخی از روستا‌های ما در محدوده شهری هستند و برای آن نمی‌توان خطی قائل شد، ظرفیت‌های آن‌ها همراستا با شهر است و اکثر مردم در این مناطق خود را مشهدی می‌دانند، که اگر بخواهد روستایی به شهر بپیوندد شهر ابتدا منافع خود را در نظر می‌گیرد و اگر به نفع شهر بود او را قبول می‌کند.

وثوق رضوی اظهار کرد: ما با دو دسته از روستا‌ها روبرو هستیم، روستا‌هایی که به لحاظ کیفیت با شهر مشهد همراه هستند از جمله صفی آباد و منزل آباد که با ظرفیت بالای خود می‌توانند به شهر بپیوندند، اما به دلیل اینکه فرد دانای کل به عنوان طرح جامع با پیوستن به مشهد مخالفت می‌کند، تا ده سال دیگر برای بازبینی طرح جامع باید صبر کند و همچنین روستاهایی، همچون سیس آباد نیز وجود دارند که تلاش آن‌ها برای پیوستن به شهر موجب حاشیه نشینی شده است.
او افزود: اینکه روستا‌هایی که ظرفیت پیوستن به شهر را دارند بلاتکلیف نگه داریم بدترین بلایی است که بر سر این روستا‌ها می‌آوریم. طرح‌های جامع تعیین کننده هستند و مشارکت مردم در این موضوع می‌تواند موجب رشد شود. مدیریت محلی در روستا‌هایی که قابلیت شهر شدن را دارند در کنار مردم تلاش کند این اتفاق رقم بخورد.


بیشتر بخوانید


 دهیاران و مردم محله‌های منزل آباد و صفی آباد برای اینکه بتوانند به مشهد بپیوندند، باید با قوانین آشنا شوند و در ادامه با چانه زنی به خواسته خود برسند.
امیر گوهری استاد دانشگاه و متخصص طراحی و برنامه ریزی شهری منطقه‌ای نیز گفت: در گذشته روستا‌ها برای شهر رقیب بوده اند و شهر و روستا هر کدام تکلیف مشخصی داشتند و روستا منبع تولید غذا و شهر مصرف کننده تولیدات و ارائه دهنده خدمات بود، اما در حال حاضر نقش روستا تغییر کرده است، افزایش جمعیت، تنوع کالا و جریان وسیع ارتباطات موجب شده است روستا توانایی تولید مواد غذایی را نداشته باشد.
او افزود: افزایش جمعیت در شهر‌ها نیازمند ورود تکنولوژی به روستا است و در غیر این صورت با مکانیزم سنتی روستا نمی‌تواند تولید کننده مواد غذایی برای شهر باشد و در کنار آن افزایش جمعیت نیازمند تولید مواد غذایی بیشتر است که روستا‌ها به تنهایی نمی‌توانند این مواد غذایی را تولید کنند .

استاد دانشگاه و متخصص طراحی و برنامه ریزی شهری، منطقه‌ای ادامه داد: افرادی که در شهر زندگی می‌کنند توقع دارند، چون هر از گاهی می‌خواهند به روستا بروند، در روستا هیچ گونه پیشرفتی وجود نداشته باشد این در حالی است که خود در شهر از همه امکانات رفاهی برخوردار باشند.

گوهری بیان کرد: مشهد به واسطه وجود بارگاه امام رضا (ع) موجب توزیع ثروت و افزایش توان زیست‌بومی شد که با گذشت  زمان‌ موجب جذب جمعیت می‌شود، اما در برهه‌ای که مشهد در زمینه اقتصادی دچار افت می‌شود، زیست پذیری شهری به خطر می‌افتد و گرانی و پایین آمدن سطح تمکن مالی مردم را به سمت حومه شهر می‌کشاند که با کاهش کیفیت زیست پذیری همزمان به محیط زیست نیز صدمه می‌زند.

او با بیان اینکه  علت اینکه افراد به سمت حاشیه نشینی می‌روند شرایط اقتصادی افراد است تصریح کرد: در واقع برخی از روستا‌های ما بلیط بخت آزمایی برای شهر و برخی نیز فضایی برای ایجاد جرم و بزه می‌شوند. در واقع حاشیه نشینی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد از بعد اقتصادی و فرهنگی نتوانند خود را با شهر هم راستا کنند.

استاد دانشگاه و متخصص طراحی و برنامه ریزی شهری، منطقه‌ای ادامه داد: برای پیوستن روستا‌های محدوده مشهد که قابلیت پیوستن به شهر را دارد باید نگرش طرح جامع را بپذیریم و روش چانه زنی را انتخاب کنیم و دهیاران این روستا‌ها با تعاملات به خواسته خود دست پیدا کنند. متاسفانه طرح جامع ما مشکلات زیادی دارد، سیستم از بالا طرح می‌شود در حالی که باید در برنامه‌ها تحلیل پیوسته صورت گیرد و فکر اساسی برای اقتصاد کلان‌شهر مشهد شود و اگر مکانیزم اقتصادی راه بیفتد روستا‌ها نمی‌خواهند شهر شوند.

گوهری با اشاره به اینکه برای پیوستن روستا‌های دارای ظرفیت شهر شدن دو کار اساسی باید صورت گیرد، بیان کرد: افرادی که در پیکره روستا ذی نفع هستند آگاهی حقوقی آن‌ها بالا برود و کاملا با قوانین آشنا باشند تا بتواند از منافع روستا دفاع کنند، آشنایی با قوانین موجب چانه زنی با مدیران مربوطه برای حق قانونی است و این کار نیازمند رفتار منسجم است.


انتهای پیام//س.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۴۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام روستا نزدیک مشهد تبدیل به شهر منتقل شوندمثلا منزل آباد خودش یک شهر شود وبا چاهشک وناظریه و اطراف یک شهرستان شود و در نهایت استان خراسان غربی شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۰۷ دی ۱۴۰۲
سیس آباد داخل خود شهره چرا باید بلا استفاده بمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
سیس آباد رفتم باید متصل به شهر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
سیس آباد قشنگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
روستاها خیلی محرومند
آخرین اخبار