اولین تلاش ناسا برای جمع آوری نمونه های مریخ با شکست همراه شد

ناسا اعلام کرد مریخ نورد استقامت این سازمان که اکنون در مریخ مستقر شده در نخستین ماموریت جمع آوری داده از این سیاره ناکام ماند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپیس؛ مریخ نورد استقامت که به اندازه یک خودرو است در فوریه سال گذشته با ده وظیفه اصلی در دهانه جزرو سیاره سرخ فرود آمد و دو هدف را دنبال می‌کند: جستجو برای کشف نشانه‌های زندگی در مریخ و جمع آوری نمونه‌هایی از این سیاره برای بازگرداندن به زمین در آینده.


بیشتر بخوانید


لوله‌های آزمایش استقامت خالی بودند

این مریخ نورد ناسا روز جمعه ششم آگوست اولین نمونه برداری از مریخ را با حفر چاله‌ای در این سیاره آغاز کرد که این خود نقطه عطفی برای مأموریت ۲.۷ میلیارد دلاری ناسا است. مقامات ناسا بعد از ظهر جمعه اعلام کردند که طبق اطلاعاتی که از این مریخ نورد به زمین فرستاده شده هیچ سنگ یا خاکی در لوله‌های آزمایش این مریخ نورد نبوده است.

توماس زوربوچن، مدیر دانشکده ماموریت علمی ناسا در بیانیه‌ای گفت: " علی رغم اینکه ما موفق به نمونه برداری نشدیم، ولی همیشه و حین انجام ماموریت‌های جدید این ریسک‌ها وجود دارند. من اطمینان دارم که ما گروهی حرفه‌ای داریم که می‌توانند این مشکل را حل کنند و به زودی به موفقیت‌هایی خواهیم رسید. "

اولین تلاش ناسا برای جمع آوری نمونه های مریخ با شکست همراه شد

مریخ نورد استقامت، ۴۳ لوله نمونه برداری را همراهش دارد و با خودش حمل می‌کند و در این ماموریت قرار است حداقل ۲۰ لوله را با نمونه‌های جمع آوری شده از خاک و سنگ مریخ پر کند. این مریخ نورد برای اینکار از بازوی رباتیک خودش استفاده می‌کند و حفره‌ای را روی سطح مریخ ایجاد کرده است.

به گفته مقامات ناسا، داده‌های دریافتی از استقامت نشان می‌دهد که بازوی رباتیک این مریخ نورد کارش را به درستی انجام داده و فرآیند پر کردن لوله‌ها هم شکلی طبیعی و عادی دارند. گروه پشتیبان این مریخ نورد در توئیتر نوشتند که این اتفاق در آزمایش‌هایی که روی زمین انجام داده بودیم هرگز رخ نداده بود.

اولین تلاش ناسا برای جمع آوری نمونه های مریخ با شکست همراه شد

جنیفر تروسپر، یکی از دانشمندان مرکز پیشرانه جت ناسا در این باره گفت:" تصور اولیه ما این است که این مشکل به دلیل غیرمنتظره بودن ویژگی یکی از سنگ‌های مریخ رخ داد و سخت افزار‌های مریخ نورد ما مشکلی ندارند. در روز‌های بعدی محققان ما اطلاعات بیشتری که بدست می‌آورند را مورد بررسی قرار می‌دهند تا علت خالی بودن لوله‌ها را کشف کنند و پس از آن داده‌های بیشتری از حفاری‌های ایجاد شده بدست بیاورند. "

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
شاید آدم فضائی ها خالیش کردن
آخرین اخبار