کمک هلی‌کوپتر نبوغ به مریخ نورد استقامت در ماموریت های پیش رو

دانشمندان با استفاده از داده های هلی‌کوپتر ناسای مستقر در مریخ توانستند اطلاعات بیشتری درباره سیاره سرخ به دست بیاورند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از فیز؛ تصاویر ثبت شده توسط هلی‌کوپتر نبوغ ناسا در نهمین پروازش که در پنجم ژوئیه انجام گرفت به دانشمندان و مهندسانی که با مریخ نورد استقامت ناسا کار می‌کنند فرصتی بی سابقه برای جستجوی راه‌های پیش رو ارائه داده است.


بیشتر بخوانید


پرواز نهم نبوغ با ثبت تصاویری جدید همراه شد

هلی‌کوپتر نبوغ بینش جدیدی درباره محل شروع و پایان لایه‌های مختلف سنگ فراهم کرده است. هریک از این لایه‌ها شرایط و تغییرات جوی باستانی در منطقه را نشان می‌دهند. نبوغ همچنین موانعی را که ممکن است مریخ نورد استقامت با آن‌ها برخورد کند نیز مشخص می‌کند. در طول پرواز نهم که برای آزمایش توانایی نبوغ برای خدمت به عنوان پیشاهنگی هوایی طراحی شده بود، این هلی‌کوپتر بر فراز منطقه Séítah پرواز کرد.

کمک هلی‌کوپتر نبوغ به مریخ نورد استقامت در ماموریت های پیش رو

تصاویر رنگی که نبوغ ثبت کرده از ارتفاع ۱۰ متری سطح مریخ گرفته شده که جزئیات بسیار بیشتری را نسبت به تصاویر گرفته شده توسط مدارگرد‌ها به دانشمندان تیم مریخ نورد ارائه می‌کند. در حالی که دوربین HiRISE (تصویربرداری با وضوح بالا) در داخل مدارگرد شناسایی ناسا قرار دارد، می‌تواند سنگ‌هایی با قطر حدود یک متر را شناسایی کند، اما در این ماموریت‌ها معمولاً از تصاویر ثبت شده توسط مریخ نورد که می‌تواند سنگ‌های کوچکتر را نیز رصد کند، استفاده می‌شود.

کن ویلیفورد از دانشمندان این پروژه در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا در این باره می‌گوید: "هنگامی که یک مریخ نورد به اندازه کافی به یک مکان نزدیک شود، ما تصاویری ثبت می‌کنیم و این تصاویر را با تصاویر ثبت شده توسط مدارگرد مقایسه می‌کنیم. هلی‌کوپتر نبوغ اکنون تصاویری را با وضوح بسیار مناسب به ما ارائه می‌دهد. "

برجستگی‌های مریخ

در دهانه Jezero که یک دریاچه باستانی و متعلق به میلیارد‌ها سال پیش است، دانشمندان به دنبال کشف نشانه‌هایی می‌گردند که اثبات کننده حیات باشند و نشانه‌هایی که استقامت از این دهانه جمع آوری کرده، در سفر‌های آینده به زمین آورده می‌شود.

کمک هلی‌کوپتر نبوغ به مریخ نورد استقامت در ماموریت های پیش رو

ویلیفورد در این باره گفت: "برنامه فعلی ما رصد منطقه Raised Ridges و بررسی دقیق آن است. وضوح تصاویر ثبت شده توسط هلی‌کوپتر نبوغ به مراتب بهتر از مدارگرد‌هایی است که ما استفاده می‌کنیم. مطالعه این موارد به ما امکان می‌دهد اطمینان حاصل کنیم که بازدید از این پشته‌ها برای تیم مهم است. "

تپه‌های شنی

تپه‌های شنی به راحتی می‌توانند مریخ نورد استقامت که وزنی دو تنی دارد را زمین گیر کنند. زمانی که استقامت در ماه فوریه روی سطح سیاره سرخ فرود آمد این سوال برای دانشمندان ایجاد شد که آیا این مریخ نورد می‌تواند مستقیم از این منطقه بگذرد و پاسخ رهبر تیم متخصصان حرکت این مریخ نورد، خیر بود.

توپت که تیم متخصصان حرکتی این مریخ نورد را برنامه ریزی می‌کند، گفت که شن‌ها برای ما نگران کننده هستند و اگر استقامت از تپه‌ای شنی پایین برود ممکن است در بین شن‌ها گیر کند و دیگر توان خروج از آن را نداشته باشد.

کمک هلی‌کوپتر نبوغ به مریخ نورد استقامت در ماموریت های پیش رو

توپت همچنین سیستم حرکت خودکار استقامت به نام AutoNav را هم مدیریت می‌کند. این سیستم خودکار از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای حرکت خودکار مریخ نورد در مسافت‌های طولانی، استفاده می‌کند. اگرچه این سیستم هم می‌تواند به طور خودکار از سنگ‌ها و خطرات پیش روی این مریخ نورد دور شود، اما توانایی تشخیص شن را ندارد و حضور نیروی انسانی در این شرایط و برای تشخیص مناطق ممنوعه و خطرناک ضروری است.

سنگ بستر

دانشمندان بدون هلی‌کوپتر نبوغ، نمی‌توانستند بخش‌هایی از منطقه Séítah در مریخ را با این وضوح و کیفیت بالا مشاهده کنند. شن‌هایی که در این منطقه وجود دارند برای انجام ماموریت‌هایی که قرار است توسط مریخ نورد استقامت انجام شود، بیش از حد مجاز است.

کمک هلی‌کوپتر نبوغ به مریخ نورد استقامت در ماموریت های پیش رو

توپت گفت: "هلی کوپتر نبوغ یک سرمایه بسیار ارزشمند برای ما است، زیرا تصاویر با وضوح بالایی که ثبت می‌کند به ما این توانایی را می‌دهد که بتوانیم مناطقی را که می‌خواهیم به سمت آن‌ها برویم بهتر بررسی کنیم. با کمک نبوغ ما می‌توانیم اندازه تپه‌ها و محل تشکیل سنگ‌های بستر مریخ را نیز ارزیابی کنیم. اطلاعات به دست آمده از تصاویر نبوغ برای ما مفید است و به ما در کشف مناطقی که استقامت می‌تواند به آنها سفر کند و در یافتن مکان‌هایی که ارزش علمی بالایی دارند کمک می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۷ تير ۱۴۰۰
ما هم درگیر ساختن پرایدیم
آخرین اخبار