مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: ۳۵۷ میلیون تومان اعتبار برای تعمیر و مرمت ۲ رشته قنات در روستا‌های دهمیان و تنورجه از توابع کوهسرخ اختصاص داده شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: در جهت تأمین آب مورد نیاز کشاورزان در روستا‌های تنورجه و دهمیان، تعمیر و مرمت ۲ رشته قنات در این روستا‌ها در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان این‌که قنات یک مجرای انسان ساخت زیرزمینی و سازه‌ای آبی است که با خاک‌برداری هوشمندانه، مهندسی و زهکشی با هدف جمع‌آوری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: قنات بخشی از فرهنگ و تاریخ ایران است که در صورت از دست رفتن و نابود شدن آن نه تنها یک شیوه استحصال و یا یک نوع بهره‌برداری آب از بین می‌رود، بلکه باعث محوشدن هویت فرهنگی می‌شود.


بیشتر بخوانید


مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به اینکه خشکسالی‌های دهه‌های اخیر، حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف قنات‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، برداشت و استفاده بی‌رویه در سال‌های گذشته از علل خشک شدن قنوات است، ادامه داد: به منظور حفظ و مرمت قنوات و تأمین آب شرب و کشاورزی منطقه، ۲ پروژه تعمیر و مرمت قنات در روستا‌های دهمیان و تنورجه از محل اعتبارات دولتی و خودیاری مالکان اراضی کشاورزی در دست اجرا است.

شجعی بیان کرد: از محل صندوق توسعه کشاورزی مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به عنوان سهم دولت و مبلغ ۹۰ میلیون ریال به عنوان سهم خودیاری کشاورزان تأمین برای قنات روستای دهمیان اختصاص یافته است.

او تصریح کرد: برای طرح لوله‌گذاری و انتقال آب با لوله از قنات روستای تنورچه ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال به عنوان سهم دولت از محل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری و مبلغ ۶۰۲ میلیون ریال به عنوان سهم خودیاری مردم تأمین شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر تاکید کرد: با انجام تعمیر و مرمت ۲ قنات بخش عمده‌ای از دغدغه کشاورزان و اهالی این ۲ روستا در زمینه تامین آب مورد نیاز برطرف می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.