صادقی به راهکارهایی برای کاهش فشار کاری کادر درمان در پیک پنجم کرونا اشاره کرد.

مجید صادقی، روانپزشک و رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: پدیده فرسودگی شغلی در همه مشاغل وجود دارد. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که فعالیت افراد، یکنواخت شود و حجم و فشار کاری افزایش پیدا کند. اگر در یک شغل فرآیند کاری مثبت باشد، روحیه افراد بهبود پیدا می‌کند اما در مقابل اگر فرآیند کاری منفی باشد، فشار‌های زیادی بر فرد شاغل ایجاد می‌شود.

صادقی ادامه داد: کادر درمان شیفت‌های چند روزه بدون وقفه و استراحت دارند، همچنین خواب و خوراک کافی ندارند و در مواجهه با بیماران بسیار بدحال هستند؛ به همین دلیل به سندرومی به نام فرسودگی شغلی مبتلا می‌شوند.

او افزود: قبل از کرونا تحقیقات بسیار زیاد و مفصلی در مورد بحث فرسودگی شغلی در کادر پزشکی انجام شده بود و با گستردگی کرونا فرسودگی جامعه پزشکی و کادر درمان بیشتر شده است. علاوه بر افزایش فرسودگی شغلی، سلامت روان کادر درمان به شدت در خطر است.

او افزود: یکی از مواردی که می‌تواند بر سلامت روان اثرگذار باشد بحث تامین مالی کادر درمان است، کادر درمان نباید نگران تأخیر در پرداخت حقوق، مزایا و کارانه خود باشند. باید توجه داشت که علاوه بر تامین مالی، باید حمایت‌های دیگری نیز از کادر درمان صورت بگیرد.

صادقی گفت: ساعت‌های کاری مشخص، استراحت کافی در بین فواصل شیفت‌ها، تامین وسایل حفاظتی و خود مراقبتی و انجام واکسیناسیون گسترده  و سریع، نقش مهمی در کنترل فرسودگی شغلی کادر درمان دارد.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با بیان اینکه آثار و پیامدهای فرسودگی شغلی را پس از اتمام پاندمی کرونا خواهیم دید، گفت: باید در  راستای احیای سلامت روان کادر درمان تلاش کرد اما در حال‌حاضر تقلیل ساعات کاری، اهمیت ویژه به خواب و تغذیه، تامین وسایل محافظتی و خود مراقبتی و در دسترس بودن دارو و تجهیزات پزشکی برای بیماران می‌تواند بار کاری کادر درمان را کاهش دهد. 


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار