مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: امکان مشارکت دانشجویان در برنامه‌های متناسب با اقتضائات دوران کرونا و حضور بخش های فرهنگی و اجتماعی در پروژه‌یابی مسایل فرهنگی با راه اندازی این سامانه ها فراهم شد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد هادی عسکری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره راه اندازی سامانه‌های مجازی اداره کل فرهنگی وزارتخانه از جمله سامانه جامع نشریات دانشگاهی، سامانه انتخابات نشریات دانشگاهی، سامانه مجامع تخصصی دانشجویی، حسینیه مجازی دانشگاهیان و سامانه باشگاه دانشجویان ایران، اظهار کرد: در این سامانه‌ها برای فعالان فرهنگی، امکان دسترسی به همه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، آیین نامه، شیوه نامه‌ها و اساسنامه‌های مرتبط با گروه‌های دانشجویی و تشکل‌ها فراهم و بخش آموزش کاربردی در راستای توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی فعال شده است.

او افزود: علاوه بر دانشجویان، کارشناسان و مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها و ستاد فرهنگی وزارت علوم نیز به این سامانه‌ها با سطوح متفاوت دسترسی دارند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: یکی از جهت گیری‌های اساسی که در این دوره پیگیری شد، توسعه مشارکت و رقابت قانونمند دانشگاهیان بود که بخشی از این برنامه‌ها در شرایط شیوع و همه گیری بیماری کوید ۱۹، از طریق طراحی و پیاده سازی سامانه‌های مرتبط برای جلب مشارکت بیشتر دانشجویان دنبال شد.

او افزود: سامانه جامع نشریات دانشگاهی یکی از سامانه‌هایی است که حتی قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹ و بر اساس ضرورت انتظام بخشی و وحدت رویه در حوزه نشریات همچنین پیگیری مطالبات دانشجویان بر اساس مصوبه شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی طراحی شد. علاوه بر این، با همه گیری بیماری کرونا اقدامات لازم برای طراحی و اجرایی شدن سامانه انتخابات نمایندگان مدیران مسوول در کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها به عمل آمد.

عسکری گفت: انتخابات نمایندگان دانشجویی کمیته ناظر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی همچنین انتخابات نمایندگان مدیران مسئول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم نیز در این سامانه که از دارای تخصص فنی بالایی است، انجام شد.

راه اندازی حسینیه مجازی دانشگاهیان

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه نخستین سامانه نمایشگاه‌های مجازی در دوران کرونا توسط اداره کل فرهنگی و اجتماعی و در نمایشگاه دوازدهمین جشنواره بین المللی حرکت و سایر جشنواره‌های حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم راه اندازی شد، بیان کرد: نظر به ضرورت تکریم و بزرگداشت مناسبت‌های مذهبی در دوران کرونا و در راستای فراهم کردن زمینه ابراز ارادت دانشگاهیان به اهل بیت عصمت (ع) و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، حسینیه مجازی دانشگاهیان طراحی و پیاده سازی شد و در حال حاضر برنامه‌های مذهبی دانشگاه‌ها و اداره کل در قالب این حسینیه پیگیری می‌شود.

عسکری درباره سامانه جامع مجمع‌های انتخاباتی گفت: سامانه جامع مجمع‌های انتخاباتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دیگر سامانه‌های حوزه معاونت فرهنگی است که علاوه برداشتن قابلیت برگزاری انتخابات انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، تشکل‌ها و اتحادیه‌های علمی و فرهنگی، قابلیت‌های دیگری نیز دارد.

قابلیت برگزاری سه مجمع به صورت همزمان، ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی، پرسش و پاسخ از نامزد‌ها و برنامه‌های ارابه شده آنها، نظارت مستقیم و برخط نماینده وزارت علوم در حین برگزاری انتخابات، قابلیت ارسال درخواست تاسیس مجمع جدید، اطلاع رسانی فعالیت‌های اتحادیه‌ها و مجمع‌های تخصصی، دارا بودن صفحه اختصاصی توسط هر اتحادیه و مجمع تخصصی کانون‌ها و قابلیت ثبت نام ویژه دوره‌ها و کارگاه‌ها از دیگر قابلیت‌های این سامانه است که عسکری به آن اشاره کرد.

او گفت: برای پیگیری مطالبات فعالان فرهنگی، این سامانه قابلیتی به نام اتوماسیون اداری دارد که فرایند کامل طرح نویسی، پیگیری طرح و ارایه گزارش کار (با روند تعریف شده کنونی)، ارتباط اعضای مجمع‌های تابعه با یکدیگر، با اعضای شورای مرکزی، ارتباط اعضای مجمع‌های سراسرکشور با یکدیگر، ارتباط دبیران مجمع‌های کشوری با کارشناس‌های مرتبط در اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در آن لحاظ شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: در فاز تکمیلی، طراحی و پیاده سازی اپلیکیشن با قابلیت ارتباط اعضا از طریق پیام رسان، نظرسنجی عمومی، اطلاع رسانی و اخبار حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دستور کار تیم فنی سامانه است.

عسکری با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگر از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود نقش اساسی در آموزش نیروی مولد کار ایفا کنند، ادامه داد: توانمند سازی شغلی دانشجویان و بالا بردن ضریب اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاه ها، یکی از مسایلی است که در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری ضرورت آن احساس می‌شود.

اوادامه داد: یکی از مواردی که در اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از نظر ارتباط گسترده با فعالان در دانشگاه‌ها دنبال می‌کنیم، برخوردار شدن دانشجویان از برخی صلاحیت‌ها و برجستگی‌های علمی و تخصصی است.

راه اندازی باشگاه دانشجویان ایران

او همچنین از راه اندازی باشگاه دانشجویان ایران خبر داد و بیان کرد: با هدف تحقق عدالت آموزشی و بسترسازی مناسب در جهت افزایش دسترسی به آموزش‌های کم هزینه، ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان به منظور مدیریت اقتصاد دانشجویی، معرفی فرصت‌های شغلی مرتبط با هر دانشجو، تقویت جایگاه گروه‌های رسمی دانشجویی فعال در دانشگاه‌های سراسر کشور، برقراری عدالت در توزیع امکانات و خدمات، سامانه ملی باشگاه دانشجویان ایران به عنوان اولین شبکه ارتباطی دانشجویان کشور با محوریت دانشجویان طراحی و اجرا شد.

عسکری با تاکید بر لزوم اشتغال دانشجویان بعد از دانش آموختگی، اظهار داشت: هدف همه دانشجویان، اشتغال بعد از دانش آموختگی است، اما باید در نظر داشت که امکان جذب و به کارگیری همه دانش آموختگان دانشگاه‌ها در بخش دولتی وجود ندارد.

او افزود: بخش خصوصی یا غیردولتی هم به دنبال جذب دانش آموخته‌ای است که قابلیت بهره برداری توامان از دانش، مهارت و فناوری را داشته باشد. قابلیت ویژه سامانه باشگاه دانشجویان ایران در حوزه توانمندسازی دانشجویان و هدایت برنامه‌ها به سمت فعالیت‌های مهارت‌افزا، خلاقانه و کارآفرینانه است.

به گفته مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در این سامانه به دنبال تغییر نگرش دانشجویان به بازار کار هستیم چرا که این نگاه مبتنی بر ذهنیت صندلی پیش ساخته است؛ اگر بخواهیم این ذهنیت را عوض کنیم باید مهارت افزایی و کارآفرینی را در دانشگاه‌ها به صورت جدی و به عنوان یک برنامه فرابخشی دنبال کنیم.

عسکری همچنین گفت: برآیند برنامه‌های نظام آموزشی به این سو هدایت شود که دانش آموختگان دانشگاه‌ها ویژگی‌های یک کار آفرین مسلط به توان بازیگری در ایجاد و توسعه فضا‌های کسب وکار را داشته باشند و دانشجویان را در زمان تحصیل با مورد‌ها و چالش‌های جدی در کنار تحصیل مواجه کرده و در این زمینه از مشارکت و راهبری استادان مشاور کمک بگیریم.

او بیان کرد: معرفی فعالیت‌های شغلی مرتبط با رشته تحصیلی دانشجویان از دیگر قابلیت‌های سامانه باشگاه دانشجویان ایران است تا دانشجویان مهارت‌های مورد نیاز شغل مورد علاقه خود را در دوران دانشجویی پیدا کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به این نکته اشاره کرد که این سامانه انگیزه فعالیت دانشجویی در گروه دانشجویی را بیشتر می‌کند و شاهد ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌ها هستیم.

عسکری بیان کرد: سامانه باشگاه دانشجویان، شامل شبکه ارتباطی دانشجویان با گروه‌های دانشجویی کشور بوده و فاز‌های بعدی سامانه جامع رفاهی و سامانه جامعِ آموزش فرصت‌های شغلی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار