سنای آمریکا اختیارات جنگی رئیس‌جمهور را لغو کرد

کمیته روابط خارجی مجلس سنا اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا را با لغو ۲ قانون درباره شروع جنگ بدون اجازه کنگره این کشور، محدود کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا شامگاه امروز (چهارشنبه) موافقت خود را با لغو ۲ قانونی اعلام کرد که به رئیس‌جمهور این کشور اختیار آغاز جنگ بدون مشورت با کنگره را می‌دهد.

این قوانین که ۲ قانون مربوط به جنگ‌های سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ (۱۳۷۰ و ۱۳۸۱) با عراق است، اکنون با موافقت این نهاد آمریکایی لغو می‌شود تا گامی دیگر در جهت لغو اختیارات جنگی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

اعضای کمیته روابط خارجی سنا با ۱۴ رأی موافق در برابر ۸ رأی مخالف این قانون را تصویب کرد، برای لغو این قانون تنها ۲ نفر از جمهوری‌خواهان رأی موافق دادند.

رئیس کارگروه رسیدگی به این مسئله در این باره اعلام کرد: «دیگر هدف مشروعی برای قوانین سال ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ برای مجوز استفاده از نیروی نظامی وجود ندارد، اکنون باید از پرداختن به فرضیه‌ها دست برداریم و مسئولانه عمل کنیم.»

در این میان اعضای جمهوری‌خواه این نهاد معتقدند لغو این قوانین این پیام را می‌رساند که آمریکا حضور خود را در خاورمیانه کمرنگ و ضعیف کرده است، آن‌ها همچنین گفتند: «ما باید بالعکس نشان دهیم که حضور پررنگ و مستمری داریم. اکنون به نظر من زمان خوبی برای لغو این اختیارات نیست.»

پیش‌تر «وندی شرمن» قائم مقام وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرده بود که دولت بایدن با قانون مربوط به سال ۲۰۰۲ مخالف است، زیرا آن را مغایر با همکاری کنونی دولت عراق می‌داند.

مقامات همچنین اعلام کردند لغو این قوانین به معنای کمتر شدن حضور نظامی در عراق یا عدم کمک به نیرو‌های عراقی نیست.

پیش‌تر در ماه ژوئن (تیر) برای لغو قانون سال ۲۰۰۲ از سوی اعضا ۲۶۸ رأی موافق در مقابل ۱۶۱ رأی مخالف ثبت شد که در آن زمان نیز ۴۹ جمهوری‌خواه به لغو این قانون رأی دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار