بسیاری از قانونگذاران آمریکایی بدنبال تصمیم بایدن برای حمله به مواضع گروه‌های مقاومت در مرز بین عراق و سوریه، معتقدند که بایدن نباید این تصمیمات را بدون مشورت با کنگره اتخاذ می‌کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو»، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تاکنون برای حمله به مواضع گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه دو دستور صادر کرده است.

دستوراتی که آن‌ها را از جمله اختیاراتش ذیل بند ۲ قانون اساسی آمریکا دانسته و آن را درست قلمداد می‌کند، دستوراتی مرگبار که سبب خروش قانونگذارن هم‌حزبی وی شده و معتقدند که بایدن نباید این تصمیمات را بدون مشورت با کنگره اتخاذ می‌کرد.

بندی که بایدن به آن استناد کرده است، بندی از قانون اساسی آمریکا است که به رئیس‌جمهور این اختیار را می‌دهد تا برای محافظت از نظامیان آمریکایی، تصمیمات لازم را با توجه به اصل ضرورت «دفاع از خود» اتخاذ کند.

حال با توجه به این موضوع برخی از قانونگذاران آمریکایی، معتقدند که روسای جمهور از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با ارائه تفسیر‌هایی از این بند که مطابق با سلیقه خودشان است، از اختیارات خود سوءاستفاده کرده و کنگره را از روند تصمیم‌گیری درباره اقدامات نظامی کنار گذاشته‌اند.

با توجه به این دو حمله قانونگذاران آمریکایی بدنبال لغو برخی از اختیارات جنگی رئیس‌جمهور این کشور هستند.

کریس مورفی، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنا نیز با اشاره به این موضوع اظهار کرده است ک، ممکن است با توجه به این اقدامات بدون هیچ اظهارنظری از سوی رأی‌دهندگان وارد الگویی از تشدید تنش‌های نظامی شویم.

باب منندز، دیگر عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا نیز مدعی شده است که، کنگره تنها نهادی است که اختیار صدور مجوز استفاده از نیرو‌های نظامی و اعلان جنگ را در اختیار دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کنگره آمریکا ، بایدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار