به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته ۱۲ مردادماه با موضوع بازخوانی و بازیابی مهارت روی آنتن شبکه آموزش رفت و میزبان محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و علی اوسط هاشمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای بود.
باید حکمرانی علم و فناوری را تعریف کنیم
محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ابتدا اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب بحث تمدن نوین اسلامی مطرح شده و به ۷ مرحله گره خورده که اولین آن حوزه پژوهش و فناوری بوده است. ما باید در کشور حکمرانی علم و فناوری را تعریف و زوایای مختلف آن را بررسی کنیم.
او ادامه داد: متاسفانه دانشگاههای ما حکمرانی لازم را ندارد و تا الان وارد این فاز نشدهاند در حالی که دنیا به سرعت در حال تغییر و تحول است. این موضوع به ما میگوید باید رویکردهایمان را تغییر بدهیم. نظریهپردازی، توسعه علم، گسترش علم به صورت عمومی، مساله محور و ماموریتگرا بودن باید از جمله وظایف دانشگاههای مختلف باشد.
لزوم تغییر در نظام استخدام بر اساس صلاحیت حرفهای
عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه ما نیازمند رویکردهای نوین و تازه هستیم، گفت: آموزش مهارتی باید در دانشگاه، آموزش و پرورش و سایر نهادها نهادینه شود.
زاهدی افزود: راه موفقیت کشور این است که از مسیر صلاحیت حرفهای چه در بخش دولتی و چه غیردولتی گام بردارد. صلاحیت حرفهای آمیزهای از تجربه، مهارت، مدرک، اخلاق حرفهای و متناسب با شغل و صلاحیت جسمانی است.
او ادامه داد: در حقیقت باید در به کارگیری همه افراد بحث شایستهسالاری و صلاحیت حرفهای مطرح باشد چراکه افزایش کمی و کیفی بهرهوری را در پی دارد.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: یک خواسته ما از دولت سیزدهم این است که تغییر در نظام استخدام ایجاد کند چراکه این نظام نیز باید زیر و رو شود و بر اساس صلاحیت حرفهای افراد باشد.
تغییر اجتنابناپذیر است
علی اوسط هاشمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای اظهار کرد: باید از بسیاری از آنچه که مبنای نوع نگاه ما بوده است، عبور کنیم و این تغییر اجتنابناپذیر است. باید این را بپذیریم که جامعه جلوتر از ما حرکت میکند و جوانان امروز کاملا آگاه به مسائل روز هستند.
او با اشاره به اینکه نظام آموزشی باید تغییر کند، عنوان کرد: پژوهشها میگویند ۹۶ درصد منشا نوآوریها به صنعت، بازار کار و مشتریان باز میگردد. ما باید از بیگانگی نظام آموزشی با واقعیت بازار و جامعه دور شویم تا مردم نسبت به ما اقبال داشته باشند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای ادامه داد: تجربه کشورهای توسعهیافته آشکار است و ما باید به سمت بومیسازی آنها حرکت کنیم همچنین باید به سمت سرمایههای ملی خود روی آوریم.
بازآرایی ساختار نظام آموزش فنی و حرفهای کشور امری جدی است
اوسط هاشمی تاکید کرد: اولین سند مهارت استانی را ما در سیستان و بلوچستان با مشارکت سازمان فنی و حرفهای زدیم که این سند الگویی برای دیگر استانها شد. امروز استانداران همه پای کار هستند و شورای مهارت به استثنای ۲ استان در بقیه استانها راهاندازی شده است.
او با بیان اینکه بازآرایی ساختار نظام آموزش فنی و حرفهای کشور امری جدی است، مطرح کرد: با این ساختار ما نمیتوانیم به آن چیزی که شایسته مردم ایران هستند، برسیم.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای بیان کرد: مردم به دنبال کالای مفید و ارزشمند به حال خویش هستند پس در ابتدا باید صلاحیت حرفهای مدیر یا مسئول تایید شود.
باید گفتمانسازی درباره آموزشهای مهارتی اتفاق بیفتد
محمدحسین امید رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی که دیگر مهمان اینترنتی این برنامه بود در سخنانی مطرح کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه مهارتی عدم شناخت مردم نسبت به آن است. ما در دورهای بدون پیشبینی آینده در حوزه کمی افراط کردیم که باعث کاهش راندمان و ضرر بخش خصوصی شد.
او ادامه داد: ما در طول ۲ سال اخیر آمایش آموزش عالی مهارتی را اجرا و برای کل کشور نیازهای آموزش عالی مهارتی را احصا کردیم و برنامهریزیهایی انجام شده است.
رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با اشاره به اینکه همه دورههای این دانشگاه شغلمحور هستند، گفت: ما باید از ظرفیتهای فعلی را به صورت بهینه استفاده کنیم. همچنین باید گفتمانسازی و حمایت از آموزشهای مهارتی و کسانی که آموش میبینند، اتفاق بیفتد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/