به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه به وقت ایران میزبان محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و محمدحسین امید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی بود.
محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ابتدا بیان کرد: نگاه به مهارت آموزشی و آموزشی که میتواند در فضای کسب و کار مورد توجه قرار بگیرد، نگاه ویژهای است. دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاه جوانی است و توانست فرصت کسب و کار را فراهم کند.
وی ادامه داد: ساختار نظارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط وزارت علوم پیگیری میشود، اما هیات علمی به معنای دولتی ندارد و خارج از وزارت علوم است. وزارت علوم یک مجموعه کلاسیک و تابع جریان آموزشی است، اما مجموعه علمی کاربردی یک ساختار چابک دارد و به دنبال توانمندسازی در دنیای کسب و کار است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: ما ۳ هزار شغل خاص در کشور داریم که تابع مهارت هستند و باید ببینیم کسانی که خروجی دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند آیا نیاز ما را مرتفع میکنند یا نه.
وحیدی افزود: یکی از ضعفهای این مراکز جدا بودن از مجموعه کار است که باید برطرف شود.
به گفته وی، تجربههای هزار ساله ملت باید تبدیل به رشتههای مهارتی شوند تا دامنه گسترش داشته باشند و افراد در این زمینه آموزش ببینند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: حوزهای که ضرورت دارد علمی کاربردی به آن ورود کند ارتباط دانشگاه با صنعت است که میتواند به مهارت ختم شود.
محمدحسین امید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ابتدا بیان کرد: این دانشگاه حدود ۳۰ سال پیش با این هدف اینکه از ظرفیت اجرایی کشور برای تربیت نیروهای ماهر استفاده کند، تاسیس شد. در برنامه اول راهبردی این دانشگاه ارتقای کیفی در دستور کار قرار گرفت و برای آن چند کار مهم هدفگذاری شد.
وی ادامه داد: ساماندهی مراکز علمی کاربردی یکی از آن کارهای مهم است. ما امروزه ۶۰۰ مرکز علمی کاربردی داریم و ۵۰۰ مرکز به ۲ دلیل مصوبه شورای عالی اداری و سیاست توسعه کیفی امکان همراهی با ما را پیدا نکردند. همچنین از سال ۹۵ به این سمت تدریس در این دانشگاه صرفا از طریق فراخوان امکانپذیر است و کد مدرسی به دوستان تعلق میگیرد. امروز ۳۵ هزار نفر مدرس داریم که مجاز هستند با دانشگاه علمی کاربردی همکاری کنند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: این دانشگاه ۲ شورا ذیل شوراهای وزارت علوم دارد که شامل شورای برنامهریزی و شورای گسترش است. در شورای برنامهریزی از نخبگان صنعت در تدوین برنامهها در حوزههای مختلف بهره برده میشود.
امید افزود: همچنین لازم است بگویم که تقریبا ۹۶ درصد از مراکز علمی کاربردی ما دارای اساسنامه مصوب شورای گسترش شورای عالی آموزش کشور هستند و در این مدت ماموریت مراکز مشخص شده است و آنها بر اساس ماموریت خود عمل میکند.
وی با اشاره به اینکه ۲ روش جذب مدرس برای این دانشگاه وجود دارد، تصریح کرد: مدرسان آموزشی ما سالی یکبار در فراخوان شرکت میکنند و یا آزمون میدهند، اما مدرسان باتجربه ما نه در آزمون شرکت میکنند و نه محدود به یکسال هستند فقط لازم است در کار خود سابقه داشته باشند در حال حاضر ۲ هزار نفر فرد خبره با ما در رشتههای مختلف همکاری میکنند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: همه افراد خبره توان آموزش ندارند و حتی ممکن است علاقهمند نباشند. من در این برنامه از همه کسانی که توان انتقال دانش را دارند و علاقهمند به آموزش هستند، برای تدریس دعوت میکنم.
امید با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی نقاط ضعف خود را شناسایی و بخش اعظم آن را حل کرده است، توضیح داد: کارهای مشارکتی با دانشگاههای دنیا در بخشی از رشتهها با وجود تحریمها داریم که اتفاق خوبی است و برخی از دانشجویان ما برای آموزش به کشورهای خارجی سفر میکنند.
وی با اشاره به اینکه ماموریت دانشگاه علمی و کاربردی آموزش مهارتی خاص و تعداد دورههای مدرکدار ما کمتر از دورههای بدون مدرک و در حقیقت گواهی است، در پایان اضافه کرد: دانشگاه جامع علمی و کاربردی دورههای انحصاری خود را دارد و با دورههای فنی و حرفهای همپوشانی ندارد.
انتهای پیام/