به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی خانی معاون فناوریهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: نظام مالیاتی طی سالهای اخیر دستخوش تحولات اساسی در زیرساختها و فناوریهای مالیاتی شده به گونهای که با توسعه ظرفیتهای نظام مالیات الکترونیک، امروز بستر لازم برای جهش نظام مالیاتی به جایگاه نظام مالیاتی هوشمند مهیا شده است.
هادی خانی بیان کرد: نظام مالیاتی کشور پس از آنکه در چارچوب طرح جامع مالیاتی و نظام مالیات الکترونیک (E. TAX) اقداماتی انجام داده است، هم اکنون در آستانه تبدیل شدن به یک نظام مالیاتی مدرن است که مالیات هوشمند (I. TAX) اصلیترین مشخصه آن به شمار میرود.
وی افزود: ویژگی نظام مالیاتی هوشمند، نیمه متمرکز و یکپارچه بودن اطلاعات، داده مبنا بودن تمام فرآیندهای مالیاتی از مرحله شناسایی مودیان و ثبت نام گرفته تا مرحله تشخیص، رسیدگی و وصول و اجرا و همچنین مودی محور بودن این سیستم است که ماحصل اجرای این نظام مدرن مالیاتی، افزایش کارآیی در تامین منابع بودجه عمومی، اجرای عدالت مالیاتی، سادگی و سهولت فرایندهای مالیاتی، رضایت ذینفعان، کاهش فرار مالیاتی و نیز افزایش تمکین داوطلبانه و صادقانه مودیان است.
معاون فناوریهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه هوشمندسازی نظام مالیاتی، مهمترین برنامه این سازمان محسوب میشود، بیان کرد: به واسطه اجرای این سیستم نوین مالیاتی، مالیات ستانی براساس دادههای شفاف، دقیق و به روز انجام گرفته و مبنای محاسبه مالیات، صورتحسابهای الکترونیک ارسال شده از سوی مودیان در چارچوب قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان و نیز اطلاعات ارائه شده از سوی دستگاههای ذیربط خواهد بود.
وی در ادامه، در خصوص دستاوردهای مهم نظام مالیاتی در حوزه مالیات الکترونیک نیز عنوان کرد: بارزترین اقدام در این زمینه که نقش مهمی در تحقق نظام دولت الکترونیک نیز داشته، راه اندازی درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی My.tax.gov.ir و با شعار «هر ایرانی یک مودی»، جهت بهره برداری مودیان محترم است که این پنجره واحد، به نحوی طراحی و پیاده سازی شده که پروفایل مالیاتی به هر فرد ایرانی اعم از مودیان مالیاتی و ... قابل ارائه خواهد بود.
معاون فناوریهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور افزود: از طریق این پنجره واحد الکترونیک، حدود ۳۵ خدمت مالیاتی به عموم شهروندان و مودیان بطور متمرکز و به صورت الکترونیک ارائه میشود که از جمله این خدمات میتوان به مشاهده اطلاعات پروندههای مالیاتی در بخش مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، کارتابل ابلاغ الکترونیک، ارائه اظهارنامههای مالیاتی، رفع تعهدات ارزی و ... اشاره کرد و همچنین سایر اقداماتی که شهروندان برای انجام آن نیازمند مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی یا سایر مراجع بودند از جمله پرداخت قبوض مالیاتی، دریافت گواهی نقل و انتقال موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم، استعلام ممنوع الخروجی، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام مالیات خریداران سکه و ... نیز از طریق این درگاه ملی قابل ارائه به مردم است.
خانی، با بیان اینکه این درگاه خدمت رسانی، روز به روز تکامل یافته و خدمات مطلوبتری را به صورت الکترونیک به مودیان ارائه خواهد کرد، گفت: از جمله خدمات در دست طراحی میتوان به مشاهده فرآیندهای رسیدگی و قطعیت، درخواست بخشودگی جرائم، درخواست تقسیط بدهی مالیاتی، درخواست ثبت و پیگیری اعتراض، ارسال اظهارنامههای مشاغل و مستغلات استیجاری و ارث، اعلام عدم فعالیت/تعطیلی/ شروع به کار و یا تغییر کاربری، درخواست استرداد، درخواست رفع محدودیت تبصره ۴ ماده ۱۸۶ ق. م. م، درخواست ارسال اظهارنامه به بورس، درخواست تمکین برگههای مالیاتی و مشاهده مالیات تکلیفی پزشکان اشاره کرد که در آینده، این خدمات به شکل موثری به مودیان محترم ارائه خواهد شد.
وی اظهار کرد: با الکترونیکی شدن تمامی خدمات مالیاتی، ارتباط مودیان با ادارات مالیاتی به کمترین میزان کاهش مییابد و به تبع این امر، فساد اداری و هزینههای وصول مالیات نیز به شدت تقلیل مییابد.
انتهای پیام/