این روزها دانش آموزان پایه نهم برای رسیدن به موفقیت ، سرگرم انتخاب رشته تحصیلی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، این روز‌ها پایه نهمی‌ها سخت درگیر انتخاب رشته اند ، انتخاب رشته‌ای که سرنوشت دانش آموزان را رقم می‌زند حالا به چالش و سردرگمی تبدیل شده است.

به میان دانش آموزان و والدین رفتیم تا در مورد انتخاب رشته با آن ها گفتگو کنیم ، عده‌ای تنها علایق فردی برایشان در اولویت بود و برخی دانش آموزان معتقد بودند علاقه اولویت نیست اما اگر علاقه نباشد دانش آموز نمی تواند موفق باشد.

برای بعضی خانواده‌ها هم زمینه اشتغال در آینده در اولویت است.

یکی از مشاوران انتخاب رشته گفت : والدین نباید اجباری در انتخاب دانش آموز داشته باشند و بگذارند طبق علاقه و انگیزه‌ای که در وجودش هست و می تواند در آن رشته موفق باشد انتخاب رشته را انجام دهد.

او گفت : برای انتخاب رشته هر دانش آموز نظر خانواده ، نظر خود دانش آموز و هم علایق او را می سنجم.

بعضی از دانش آموزان هم به جای توجه به استعداد و تواناییشان ترجیح می دهند رشته‌های دهن پرکن را انتخاب کنند.

فرازی رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش استان گفت: در سال گذشته ۴۲ درصد دانش آموزان ما در هنرستان‌های کارودانش و فنی و حرفه‌ای و ۵۸ درصد دانش آموزان در مدارس شاخه نظری  ثبت نام کردند.

اما در این بین هستند دانش آموزانی که در درجه اول به علاقه و آینده شغلی خود توجه کنند.

دانش آموزی گفت  : هنر را انتخاب کردم که حتی اگر نمره‌ی بالایی در دروس نتوانم کسب کنم، ولی هنری برای زندگیم می‌آموزم.

دانش آموزان و خانواده‌ها در هنگام انتخاب رشته علاوه بر توجه به نمرات درسی و علاقه دانش آموزان وضعیت شغلی و بازار کار رشته انتخابی را در سال‌های آینده در نظر بگیرند.

۱۲ هزار دانش اموز پایه نهم می توانند تا پایان هفته آینده انتخاب رشته خود را انجام دهند، آن دسته از افرادی هم که قبولی مورد نظر خود را کسب نکردند تا شهریور ماه فرصت دارند رشته خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار