در این رویداد نمایندگانی از مراکز مهم آموزشی کشور چون دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه فردوسی و ... حضور داشتند و در میان جمعی از اعضای اتاقهای بازرگانی سراسر کشور، همچنین مدیران شرکتها و کارخانههای معتبری همچون ایرانسل، دیجیکالا، علی بابا، کاله، بهروز، همراه اول، آپ، اسنپ، کافه بازار، هایوب، گلرنگ، سنایچ و ... به بحث و تبادل نظر درباره «بحران نیروی انسانی در ایران» پرداختند. گزارش کامل این رویداد را میتوانید در بلاگ تلنت کوچ بخوانید.
بسیاری از افراد و مسئولان در جامعه، معتقدند دانشگاه باید بتواند، هر آنچه برای ورود به بازار کار نیاز است را به دانشجو بیاموزد اما تغییر سیستم آموزشی دانشگاهها امری نیست که به سرعت اتفاق بیفتد.
محمدصادق شفیعی، مدیر مرکز نوآوری کارولوکس دانشکده فنی دانشگاه تهران و نماینده دفتر انتقال تکنولوژی دانشگاه تهران، در این رویداد با بیان اینکه از اولین کارهای ما شکل دادن دفتر انتقال تکنولوژی در دانشگاه بود، گفت: «یکی از تغییرات این بود که درس کارگاه عمومی رشته مهندسی برق را به درس آموزش مهارتهای ارتباطی، تبدیل کردیم تا دانشجویان در مورد مهارتهای نرم آموزش ببینند. در کلاسهای درسی مدرسانی از صنایع مرتبط آوردیم تا دانشجویان با بخشهای مختلف صنایع آشنا شوند. ما بردی به نام international industrial advisor، شکل دادیم که مدیران و مسئولان در صنایع مختلف از ایران و خارج از ایران در آن حضور دارند. در این برد استراتژیهای حرکت را در طول 4 سال گذشته چیدیم و از تجربیات مسئولان و مدیران استفاده کردیم.»
نماینده دفتر انتقال تکنولوژی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه در شرایطی که مدیریت در دانشگاهها ثبات خاصی ندارد، نیاز به تسهیلگرانی در خارج از دانشگاه وجود دارد گفت: «ایرانتلنت در حوزه استخدام، امور را تسهیل میکند. زبان صنعت و دانشگاه کاملا متفاوت است و فضای ارتباط بین آنها تفاوتهایی جدی دارد. صنعت به دنبال سرعت است و نتیجه میخواهد اما دانشگاه دید بلندمدت و فضای تکنولوژیک دارد. این دو برای ارتباط با یکدیگر به یک مترجم نیاز دارند که باید در خارج از دانشگاه جستجو شود. در کنار این، مجموعههایی مثل مجموعه ما باید تجربیات خود را به دیگر دانشگاهها انتقال دهند و سیستمهایی را حتی با همین سیستم اداری که دارند، در دانشگاهها شکل دهند.»
آسیه حاتمی مدیر عامل ایرانتلنت که مدیریت این رویداد را بر عهده داشت از صاحبان صنایع خواست تا انتظاراتشان از دانشگاه را برای بهینهسازی وضعیت نیروی کار مطرح کنند.
علی ارضپیما که به نمایندگی از شرکت قطعهسازی کروز در این رویداد هماندیشی شرکت کرده بود، در اینباره گفت: «با توجه به وضعیت کنونی جامعه، دانشگاهها میتوانند برای بهبود وضعیت اشتغال، فهرستی کاربردی از مهارتهای نرم مورد نیاز شرکتها مانند حل مساله، مدیریت زمان، انتقادپذیری و … را تهیه کنند و آنها را در مدت زمان تحصیل دانشجو به او بیاموزند.»
مدیر عامل ایرانتلنت گفت: «افزودن مهارتهای نرم به سیلابس دانشگاهها کار راحتی نیست. شاید بهتر باشد آموزش این مهارتهای مهم و اساسی برای انجام کارهای متنوع، از دوران کودکی آغاز شود. بر اساس تجربه ما، وقتی افراد تحت عنوان کارآموز یا در قالب پروژه وارد همکاری تیمی میشوند، خود را در محیطی مییابند که باید مهارتهای خود را بهبود دهند. حال سوال اینجاست که اگر دانشگاه برای بهبود مهارتها حاضر به همکاری با شرکتها باشد، آیا کسی حاضر به درگیر کردن دانشجوهای آن دانشگاه در پروژههای آن شرکت است و به آنها در بهبود و ارتقای مهارتها کمک میکند؟»
فرشته کسرایی، مدیر سابق منابع انسانی در دیجی کالا و علی بابا، از دیگر کارشناسانی بود که در این نشست به اهمیت آموزشهای نرم پرداخت و درباره چگونگی رفع این ضعف نیروهای انسانی در شرکت دیجیکالا گفت: «ما با شرکت در نمایشگاههای کار دانشگاه شریف، تهران و علامه رزومههای خوبی را به دست آوردیم. افرادی که وارد شرکت میشدند از نظر مهارتهای تخصصی به سرعت رشد میکردند اما از نظر مهارتهای نرم همچنان ضعفهایی داشتند.»
وی ادامه داد: «برای حل این مشکل، برنامهای با عنوان نسل بعدی مدیران شرکت راه انداختیم. در این برنامه رزومههایی که در نمایشگاههای مختلف کار جمعآوری کرده بودیم را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت 12 نفر وارد این برنامه شدند. افراد حاضر در این برنامه هر سه ماه یک بار در یک دپارتمان از دپارتمانهای مارکتینگ، محصول، منابع انسانی، عملیات و نرمافزار متمرکز میشدند. در این گردش، بخشهای تخصصی را یاد میگرفتند و دید جامعی هم نسبت به کل کار پیدا میکردند. در این مدت، جلسهای را با مدیران ارشد برای این افراد ترتیب دادیم و آنها منتورهای خودشان را از میان مدیران ارشد انتخاب کردند. یک برنامه مشخص و قدم به قدم در اختیار منتورها قرار دادیم و افراد حاضر در برنامه هفتهای یک بار با منتورها جلسه داشتند و در مورد ارزشهای سازمانی و ارزشهای خودشان و اینکه چگونه میتوانند آنها را همراستا کنند، صحبت میکردند. شرکتکنندگان میبایست شغل مورد نظر خود را انتخاب میکردند و ویژگیها و شایستگیها و مهارتهای نرم مورد نیاز آن شغل را فرا میگرفتند.
من از ارتباط با دانشگاهها و فارغالتحصیلان تجربه فوقالعادهای داشتم و تجربه کار کردن با کارآموزان بسیار متفاوت بود. آنها بسیار سریع و باهوشند و عاشق تحقیق کردن. اگر روی این افراد سرمایهگذاری درستی شود و در شرکت برنامههایی برای بهبود مهارتهای تخصصی و نرم برایشان تعریف شود بسیار خوب عمل میکنند.
ایران تلنت به عنوان بزرگترین مرجع استخدامی در کشور در سالهای اخیر و با اوج گرفتن بحران نیروی انسانی، دغدغه اشتغالزایی برای تازه فارغالتحصیلانی که قصد ورود به بازار کار دارند را داشته است.
در این راستا در سالهای اخیر با ایجاد سایت تلنتکوچ و ارائه سامانههای اشتغال و کارآموزی به دانشگاهها، تلاش کرده است رابطه بین دانشگاه و صنعت را آسان کند و زمینه مشارکت دانشگاه و صنعت در آموزش مهارتهای نرم را فراهم آورد. این مجموعه بر بستر سامانه کارآموزی از شرکتها دعوت میکند فرصتهای کارآموزی اختصاصی را حین تحصیل برای دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاهها ایجاد کنند و فرصت یاد گرفتن مهارتهای فنی و مهارتهای نرم در محیط کار را به تازهواردان به بازار کار بدهند.
انتهای پیام/