پس از حضور ۳۶ شرکت سیمانی در بورس کالا و ناکامی دلالان، از صبح امروز شاهد یک حرکت رسانه‌ای از سوی رانتخواران سیمان در فضای مجازی هستیم.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دلالان و رانتخواران سیمان طی چند هفته گذشته با استفاده از فرصت قطعی برقی کارخانه‌های سیمان به گرانی شدید سیمان در بازار آزاد دامن زدند و سعی کردند در نبود نظارت در مبادلات بازار سنتی، ارقام بالای ۱۰۰ هزار تومان را برای هر پاکت سیمان اعلام کنند و سود‌های کلانی به جیب بزنند.

این دلالان در مرحله دوم به سراغ هدف اصلی خود یعنی مقصر جلوه دادن بورس کالا به عنوان عامل گرانی سیمان رفتند، اما عرضه سنگین ۷۳۷ هزار تنی، ۳۶ شرکت سیمانی در چهارشنبه گذشته در بورس کالا باعث شد تا جولان رسانه‌ای دلالان پایان یابد.

اما از صبح امروز باز هم شاهد یک حرکت رسانه‌ای از سوی رانتخواران سیمان در فضای مجازی هستیم، حرکتی که چند میلیاردی آب خورده و با بزرگ جلوه دادن بخش‌هایی از مصاحبه چند روز گذشته سیف الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، دلیل عرضه سیمان در بورس کالا را افزایش قیمت‌ها تلقی می‌کند.

امیری در این مصاحبه اعلام می‌کند که اگر همه تولیدکنندگان سیمان کشور به بورس کالا نیایند، طبیعتا قیمت‌ها به دلیل نبود توازن در عرضه و تقاضا، بالا می‌رود که این مصاحبه با تیتر «هدف از عرضه سیمان در بورس کالا، بالا بردن قیمت‌ها است!» در حال پخش در برخی گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی است.

هزینه میلیاردی دلالان در چند رسانه‌

روح‌الله فرهادی کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره می‌گوید: مخالفان شفاف سازی قیمت سیمان در بورس کالا، یا طرفدار بازار دستوری و دولتی هستند یا از رانت‌های بازار سنتی سود می‌برند و در هر دو صورت، علیه بورس جوسازی می‌کنند تا به خواسته خود برسند.


بیشتر بخوانید


فرهادی ادامه داد: جوسازی‌هایی درباره عرضه کالا‌ها در بورس کالا، از سوی افرادی شکل گرفته و هدایت می‌شود که از بازار خارج از بورس و البته غیرشفاف نفع می‌برند.

به اعتقاد او، این افراد از هزینه کردن در شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌ها برای اثبات فرضیه‌هایشان نیز ابایی ندارند؛ گاه، مبالغ هنگفت میلیاردی در رسانه‌ها هزینه می‌کنند تا مقابل نهادی که مسیر رانت‌های آن‌ها را مسدود کرده است، بایستند.

چه کسانی از حضور در بورس آسیب می‌بینند؟

فرهادی اضافه کرد: بنابراین، وقتی با مطالبی مواجه می‌شویم که بورس را که بازاری شفاف و قانونی است زیر سؤال می‌برد باید متوجه پشت پرده این ماجرا باشیم و از خود بپرسیم چه کسانی از حضور در بورس آسیب می‌بینند؟

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با یک بررسی ساده در بازار کالا‌هایی که تاکنون در بورس عرضه شده، می‌توان به ماهیت بورس و عملکرد سازنده آن پی برد. بورس در هیچ بازار کالایی خدشه و خلل ایجاد نکرده و موجب تنش قیمتی نشده است، بلکه هر جا بخشی از یک محصول در خارج از بورس معامله شده و موجبات کاهش عرضه‌ها در بورس را فراهم کرده، در دوران التهاب‌ شاهد جولان دلالان در بازار سیاه بوده‌ایم.

او ادامه داد: ازاین‌رو، افرادی که افزایش قیمت کالا‌ها را به بورس مرتبط می‌دانند، افرادی هستند که یا سود‌های کلانشان از مسیر عرضه‌های بورس به خطر می‌افتد و یا در خصوص ذات بورس، کم‌اطلاع هستند.

قیمت در بورس تعیین نمی‌شود، بلکه کشف می‌شود

فرهادی اشاره کرد: تحلیلگران بازار، سهامداران و بسیاری از مسئولان اقتصادی و نمایندگان مجلس به‌درستی اعلام می‌کنند که بورس کالا تنها یک پلتفرم شفاف برای انجام معاملات به شکل عادلانه است. در واقع فضایی که بورس فراهم می‌کند، به کشف قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضای موجود در بازار منجر می‌شود و در مقابل قیمت‌ها در بازار سنتی از سوی برخی افراد بانفوذ، تعیین می‌شود.

دلیل رشد قیمت سیمان چیست؟

این کارشناس بازار کالایی یادآور شد: با پذیرش اصل عرضه و تقاضا، روند قیمتی کالا‌ها به خوبی قابل درک می‌شود به عنوان مثال در بازار سیمان که اخیراً با تنش‌های شدید قیمتی مواجه بوده است، باید به میزان عرضه پس از اعلام قطعی برق کارخانه‌ها توجه کنیم که کاهش شدید عرضه در مقابل ثابت ماندن تقاضا به طور طبیعی با افزایش شدید قیمتی همراه شد.

فرهادی یادآور شد: از ابتدای سال با افزایش کرایه‌های حمل، قیمت سیمان افزایش یافت و حدود دو برابر شد، اما با قطع شدن برق کارخانجات سیمان و توقف تولید، قیمت‌ها نسبت به انتهای سال قبل، با افزایش قابل توجهی رو به رو شد.

او در پایان تأکید کرد: در میان قطعی برق، دلالان که رانت‌های عظیم آن‌ها با عرضه‌های بورسی سیمان در حال حذف است، گرانی اخیر سیمان را به بورس نسبت دادند تا زمینه خروج سیمان از بورس و ادامه رانتخواری خود را مهیا کنند که البته موفق نشدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد رضا کرمیک
۰۳:۱۲ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
شما مردم رو چی فرض کردین که این چرت و پرت ها رو تحویل مردم میدین
یک عمر سیمان اینطوری عرضه می شود کسی هم ناراضی نبود
بورس فقط محل جولان دادن دلال ها هست
همه این رو میدونن
کم به مردم دروغ بگید خجالت هم خوب چیزی هست بکشید بعد نیست
دست شما برای همه رو شده
توجیح و بهونه هم نیارید
سیمان باید برگرده به قیمت مصوب و عرضه به صورت قدیم
من مصرف کننده ۵۰ تن سیمان برای چیم هست
یه مغازه می خوام بسازم خیلی که سیمان بخوام ۲۰ تن اون هم تدریجی و مرحله به مرحله به فرض اینکه من ۵۰ تن سیمان از بورس کالا خرید که دلال ها عمرا بزارن این اتفاق بیفته بعد کجا بذارمشون تا تدریجی تو کارم استفاده کنم اضافه اش رو چیکارکنم
بسه دیگه دروغ تا کی می خواهید به مردم دروغ بگید
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۱۲:۳۷ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
اینجا ایران است.اوضاع گل و بلبل.اسوده بخوابید که شهر در امن و امان است...عدالت در نهایت ..ارزانی به وفور..اب و برق و گاز مجانی...مسئولان کارامد و مدبر....ناظران بیدار و هشیار......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
همون قدری که ایجاد شوراها باعث روان تر شدن امور شهرها شد!! و فساد و گرفتن رشوه و هزاران فساد دیگر روند صعودی گرفت و ایجاد شوراها به ضد خود تبدیل شد؛ ورود بسیاری از کالاها به بورس از جمله پتروشیمی و پلاستیک و ...... هم باعث ارزان شدن !!!!!!!!!!!! و نفع عموم مردم شد!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
آقا فکر کنم فولادم رفتش تو بورس دیگه اثری ازش نمونده بورس برای دولت نه مردم هر وقت خواستن کلاس مردم رو تعطیل میکنم مثل آب خوردن از ما گفتن بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
مملکت بی در پیکر شده اگه سیمان بره دومیلیون باز هم کسی کار نداره دیگه به گدایی افتادیم با این اوضاع هرروز خبر از گرونی پول دار پول دار تر میشه فقیر فقیرتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۵ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
خواهشن این نظرها را ندهید که خوب کاری کردید دادید تو بورس سیمان توی بورس در مدت ۲۰روز تن ۲۰۰هزارتومن رفته روش چکار به دلال و غیره دارد .اگر حرفی نزنید بهتر است تا دفاع نا حق بکنید.در ضمن همه ی امید به اون است که اقای رییسی بیاد و بورسا جمع کند و کارخانه هارا موظف به قیمت مصوب کند اگه نه ساختمان سازها متری حداقل دوملیون میره روی کارای سیمانیشون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
اولا رفتن سیمان ب بورس فقط وفقط ب نفع دلالهست و عملا عاملین سیمان و کارگاهای محصولات بتنی و تیرچه بلوک ب حالت تعطیل یا نیمه تعطیل در اومده و سیمان یا نیست و یا باقیمت گزاف از طریق دلال ب دستشون میرسه و در بورس کالا خرید کردن با تناژ پایین امکان پذیر نیست چون سود معالمله گر در تناژ بالاست که باعث ایجاد یک شبکه رانت و دلالی ب ضرر تولید و ب نفع دلال و کارخونه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
سلام، من یک مصالح فروش هستم، یک ماه نتونستم از کارخانه سیمان بخرم میگن برو تو بورس رفتم تو بورس بازم سیمان بهم نرسیده من خودم 20 سال مصالح فروش هستم،، بابا م هم مصالح فروش بوده،،،، از زمانی که بروس رو راه انداختند، کارمندهای کارخانه ها با چند برابر قیمت دارن سیمان میفروشن،، دلال کجا بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
باید دست دلالان و واسطه‌ها واونایی که می گن سیمان از بورس کالا حذف بشه را باید قطع شود که خدارو شکر قطع شد تشکر از آقای رییسی سازمان بورس و آقای رییس جمهور جدید آقای رییسی و... که دست این دلالان سیمان راقطع کردنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
اینا فقط حرفه دلال چیه برادرمن قبلا کارخانه ها گران ترین سیمان که تیپ یک پاکتی هست تنی 473000 هزارتومن با مالیات ارزش افزوده میفروختن وهرموقع که افزایش قیمت داشتن اونممتویهرتن 100 هزارتومن باید به هزارو یکجا توضیه میداند الان بارفتن تو بورس تنی یک میلیون و صد میفروشه بدون مالیات برارزش افزوده و بدوت هیج اعتراض کننده . الکی دلال و واسطه رو کردن پیراهن عثمان
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۳۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
اقا جان کدام دلال ها رو اعدام کنند.کل مملکت به دست دلال ها افتاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
چرا این دلال ها را اعدام نمیکنید تا مردم راحت شوند؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن کاشانی فرد
۲۲:۴۷ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
بزودی انشاالله با همت سه قوه نظام جمهوری اسلامی انجام میشه ومردم از شراین زالوصفت ها راحت میشن ؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار