مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: تداوم خشکسالی سبب مهاجرت گونه‌های جانوری مقاوم و مرگ تدریجی گونه‌های ضعیف به علت بر هم خوردن چرخه زنجیر‌ه غذایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،محسن جعفری نژاد بسطامی,مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: تداوم  وضعیت خشکسالی ، سبب تغییر اکوسیستم حیات وحش و اجبار گونه‌ها به مهاجرت از مناطق شده و آن‌هایی که امکان مهاجرت طولانی مدت را ندارند نیز محکوم به فنا و مرگ تدریجی هستند.

او ادامه داد:برخی از گونه‌های قوی و مقاوم که امکان مهاجرت به مکان دیگر را ندارند هم به علت تغییر جدی در زنجیره حیات مناطق، تحت تاثیر قرار گرفته و به واسطه معیوب شدن زنجیره غذایی حیات وحش، از بین می‌روند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: غنی بودن پوشش گیاهی علاوه بر تامین مواد غذایی و فراهم کردن امنیت در ماندگاری و حفظ گونه‌های جانوری اثر گذار است بنابراین به دنبال کاهش بارندگی کاهش رویش «زیست توده» محدودیت غذایی ایجاد شده و منجر به مهاجرت و یا از بین رفتن گونه‌ها می‌شود.

جعفری نژاد بسطامی گفت: بسیاری از گونه‌های جانوری از پوشش گیاهی به عنوان پناه استفاده می‌کنند که از بین رفتن این پوشش باعث کاهش امنیت حیوانات می‌شود ضمن اینکه در شرایط خشکسالی فشار وارده از طرف دام‌های اهلی به قسمت‌های امن منطقه بیشتر می‌شود.

او افزود: کاهش بارندگی‌ها و کمبود منابع آب باعث خشک شدن منابع آبی شامل چشمه ها، قنات‌ها و رود‌ها و تغییر رفتار گونه‌ها در اکوسیستم منطقه شده برای نمونه خشکسالی و کمبود منابع آب موجب کاهش زاد و ولد و جمعیت حیات وحش و رقابت غذایی نامناسب بین گونه‌ها را به همراه داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: این اداره کل برای مواجه با وضعیت خشکسالی و در راستای حفظ حیات وحش اقدام به شناسایی منابع آبی منطقه و منابع جایگزین احتمالی برای هر عُنصر موجود در معرض خطر خشکی کرده و استفاده از روش‌های مصنوعی آبرسانی و تامین و انبار علوفه مورد نیاز برای فصول سخت را به سرانجام رسانده است.

جعفری نژاد بسطامی بر ضرورت حمایت مالی و تامین اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های آبرسانی، احیای آبشخور‌ها و چشمه ها، تامین علوفه برای جلوگیری از مهاجرت و مرگ حیات وحش تاکید کرد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره کل هواشناسیی استان همدان میزان بارندگی در سال جاری بیش از ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.