با بهره برداری از قطعات ۲، ۳ و ۴ آزادراه اراک - خرم آباد بخشی از مهم‌ترین کریدور آزادراهی کشور تکمیل می‌شود که زمینه ساز کاهش ۳۲ کیلومتری مسافت شهر‌های اراک و خرم آباد می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آزادراه اراک- خرم‌آباد از جمله پروژه‌های حیاتی و اصلی استان لرستان به‌شمار می‌رود که به‌عنوان بخشی از کریدور آزادراهی کشور و کوتاه‌ترین مسیر جاده‌ای اتصال تهران به بندر امام‌خمینی (ره) مطرح است. این آزاد راه فردا با دستور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی به بهره برداری می‌رسد.

این آزادراه زمینه‌ساز پایداری شبکه آزادراهی کشور می‌شود و اتصال میان آزادراه اراک-سلفچگان- ساوه و خرم آباد - پل زال را برقرار می‌کند که در آینده با امتداد آزادراه به سمت سلفچگان، قم و اتصال به آزادراه حرم تا حرم، شبکه گسترده و پیوسته آزادراهی ایجاد می‌شود.

با وجود اینها، اما اجرای این پروژه مهم برای استان لرستان، خالی از حاشیه هم نبوده‌ است. تأخیر در بهره‌برداری از این پروژه و شائبه‌های زیست‌محیطی آن که بعضا از سوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود، از موضوع‌هایی است که حاشیه‌هایی را پیرامون آزادراه اراک- خرم‌آباد به‌وجود آورده‌ است.

طولانی شدن فرایند تملک اراضی قرار گرفته در دل این پروژه، از دیگر حاشیه‌های پروژه بود؛ تا جایی که حتی تا سال‌ها کشاورزان منطقه برای پیشرفت پروژه، با پیمانکار همراهی نمی‌کردند و حتی شاید در آینده معارضانی برای پروژه پیدا شود. با این وجود، اعلام شده این آزادراه فردا با دستور رئیس جمهور  زیربار ترافیک خواهد رفت.

عملیات اجرایی پروژه آزادراه اراک- خرم آباد سال ۹۲ با عنوان پروژه‌های «ای. پی. سی» یعنی پروژه‌هایی که طراحی و اجرای آن‌ها همزمان انجام می‌شود، آغاز شد. این پروژه ۱۳۵ کیلومتر طول دارد و به‌عنوان بخشی از کریدور شمال به جنوب از پتروشیمی اراک آغاز و تا خرم‌آباد ادامه می‌یابد. ۶۸ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی استان مرکزی و ۶۷ کیلومتر نیز در حوزه استحفاظی استان لرستان قرار دارد، ۶۷ کیلومتری که در حوزه استان لرستان قرار دارد، به ۳ قطعه تقسیم شده است که در آن ۳ تونل ایجاد شده و یکی از آنها، بزرگ‌ترین تونل بین جاده‌ای کشور است که طول دهانه آن ۱۵ متر و ۶۰ سانتی‌متر است. این آزادراه بخشی از مهم‌ترین کریدور آزادراهی کشور است و برخی بهره‌برداری از آن را زمینه‌ساز گشایش گره‌های ترافیکی شهر‌های اراک، بروجرد و خرم آباد می‌دانند.

براساس این گزارش قطعات ۲، ۳ و ۴ آزاد راه اراک- خرم آباد بخشی از طرح مشارکت در احداث آزاد راه راهجرد- اراک – خرم آباد است که با بهره برداری از آن مسافت مابین شهر‌های اراک وخرم آباد به میزان ۳۲ کیلومتر نسبت به مسیر‌های موجود فعلی کاهش خواهد یافت.

ارزش پروژه ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و در این مسیر چندین ابنیه کار شده به طوری که این ابنیه‌ها شامل ۴ دستگاه تونل به میزان ۷ هزار ۴۲۵ متر، ۱۵ دستگاه پل بزرگ به میزان ۴۲۴ متر، ۲۰۲ دستگاه به میزان ۵۵۷ متر و ۱۱ دستگاه پارکینگ به کارگرفته شده است.

در این پروژه عظیم تاکنون ۱۸ میلیون و متر مکعب خاکبرداری صورت گرفته و ۶.۵ میلیون متر مکعب خاکریزی صورت گرفته و ۵۷۸ هزار متر مکعب بتن ریزی و ۹۵۵ هزار متر مکعب آسفالت انجام شده است.

براساس این گزارش از جمله مزایای این پروژه ۶۷ کیلومتری می‌توان به کاهش ۳۲ کیلومتر و ایجاد اشتغال زایی برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برشمرد از سوی دیگر کاهش میزان مصرف سوخت در دوره بهره برداری هم حدود ۲۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان که معادل یک هزار و ۲۸۶ میلیون لیتر است نام برد. کاهش میزان تصادفات و همچنین کاهش میزان آلاینده‌ها در دوره بهره برداری معادل ۳۰۰ میلیارد تومان است که معادل ۳.۵ میلیون تن است.

براساس این گزارش از جمله اهداف این پروژه هم تکمیل کریدور ترانزیتی بندر انزلی به بندر امام خمینی (ره) و رفع گره‌های ترافیکی شهر‌های اراک، بروجرد و خرم آباد و همچنین ایجاد بستر مناسب حمل و نقل بین المللی کالا و مسافر و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و کاهش نقاط حادثه خیز از دیگر مزایای این پروژه به شمار می‌رود.

گفتنی است، این آزادراه بزرگ و حیاتی در روز‌های پایانی فعالیت دولت دوازدهم با دستور رئیس جمهور و با حضور وزیر راه و شهرسازی فردا (روز یکشنبه) به بهره برداری می‌رسد.

 انتهای پیام/

برچسب ها: آزاد راه ، کریدور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار