متخصص حوزه آب و انرژی و آبرسانی گفت: دلیل عمده مواجهه با بحران آب در کشور و به ویژه خوزستان، نداشتن سیاست گذاری مناسب در حوزه آب است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدرضا فاتحی متخصص حوزه آب و انرژی و آبرسانی گفت: منابع طبیعی در کشور ایران وجود دارد، که در نوع خود منحصر به فرد است، استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یکی از منابع پایدار و آب‌های آزادجنوب که متصل به اقیانوس هند است، می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی دقیق از این منابع پایان‌ناپذیر بهره ببریم.

او بیان داشت: نظام بروکراتیک اداری بستر‌های مورد نیاز را در این زمینه فراهم نکرده است و بحران آب در سیاست‌گذاری کلان کشور جایگاه مناسبی نداشته و این امر باعث نداشتن برنامه‌ریزی مشخص و جامع‌نگر برای مواجهه با بحران شده و برنامه‌های موجود نیز به علت بخشی‌بودن و هماهنگ نبودن نهاد‌ها و سازمان‌های متولی امر آب به سرانجام مناسبی نرسیده است.

فاتحی ادامه داد: پیشگیری، برنامه‌ریزی و ارزیابی برای کاهش و به حداقل رساندن عواقب احتمالی بحران از طریق برنامه‌ریزی حاصل می‌شود، اولین گام برای مقابله با بحران تنش آبی در نواحی مختلف کشور و تعدیل اثرات آن، شناخت و درک واقعیت بحران بی آبی به ویژه اثرات متقابل پیامد‌ها و علل چندگانه آن است

متخصص حوزه آب و انرژی و آبرسانی تصریح کرد: به‏ منظور جلوگیری از فاجعه محیط‌زیستی ونجات تالاب هورالعظیم، تکنیک‌های علمی و کاربردی بسیار حرفه‌ای در دنیا متداول است و این اقدام باید توسط مسئولین دولتی، تکنیک‌های نخبگان و تکنولوژیست‌ها برای کالیبره کردن آن‌ها باید مطالعه و باز طراحی شود، تا با تکیه بر آن بتوان در بحران‌ها مداخله کرد و تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

او گفت: اکنون زمان اتخاذ رویکردی است که بر اساس آن بتوان بر کاهش خطر بحران بی آبی تأکید کرد، این مسئله کمی آب با توجه به رشد جمعیت و توسعه کشاورزی، شرب و صنعت باید با مدیریت منابع آب و با استفاده روش‌های متنوع جبران شود. دولت در قبال این موضوع مهم‌ترین نقش را در ایران دارد که باید سیاست‌گذاری مناسبی در جهت مدیریت آب انجام دهد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.