سالروز تولد میرزا حبیب دستان از پیشگامان تحوّل در نثر و ترجمه فارسى به نام روز شهر بِن نامگذاری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، میرزاحبیب دستان بِنی خطاط، نویسنده و مترجم در عصر قاجار بود و نخستین دستور زبان فارسی را به رشته تحریر درآورد. ترجمه کتاب‌هاى «حاجى باباى اصفهانى»، «ژیل بلاس» و «مردم‌گریز» به قلم او، در زمره ‏شاهکارهاى نثر فارسى معاصر است.

او در سال ۱۲۵۰ هجری قمری در خانواده‌ای روستایی در بن از توابع چهارمحال و بختیاری به دنیا آمد.


بيشتر بخوانيد


دوران طفولیت در نزد پدر به کسب علم و معرفت پرداخت و تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش به پایان برد. پدر او مفاتیح نویس بود و میرزا حبیب، مفاتیح الفلاح را حاشیه نویسی می‌کرد.

بعد از افاضه از پدر در سن ۱۰ سالگی عازم اصفهان شد و در مدرسه جده به تحصیل علوم عربی و تکمیل قواعد ادبی پرداخت و در سن ۱۲ سالگی حافظ کل قرآن شد و فن عروض و قافیه را به خوبی یاد گرفت و در شاعری و سخنوری سرآمد بود.

او در ۲۵ سالگی به تهران رفت و در مدرسه دارالفنون به تحصیل علوم جدید پرداخت، سپس به بغداد رفت و مدت چهار سال به تحصیل ادبیات و فقه و اصول پرداخت.

میرزا حبیب ۳۰ سال از عمر خود را در استانبول گذراند و در آنجا مشغول به تالیف و چاپ کتاب‌های خود شد.

میرزا حبیب را می‌توان نخستین مؤلف دستور زبان فارسی نام برد. کتاب دستور زبان او در استانبول به چاپ رسید و پس از چندی به صورت کامل‌تر به نام دبستان فارسی منتشر شد.

میرزا به زبان‌های عربی، ترکی، انگلیسی و فرانسه مسلط بود و دیوان اشعار او بیشتر از ۴۰ هزار بیت شعر است.

از میرزا حبیب دستان می‌توان به دستور سخن، دبستان سخن، خلاصه دستور سخن، عجایب و غرایب ملل، تذکره خط و خطاطان به ترکی، خط و خطاطان به فارسی، دیوان شعر، مجموعه ایرنامه و بوستان قرآن اشاره کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار