رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت:بنابر آمار ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال قبل ۳ میلیون تن کسری را نشان می‌دهد.

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تن گندم با ارزش بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال قبل به دلیل کمبود بارش و خشکسالی، میزان خرید ۳ میلیون تن کاهش یافته است.

وی افزود: بنابر آمار کشاورزانی که تا ۲ مرداد گندم تولیدی خود را تحویل مراکز خرید دادند، وجه گندم را به طور کامل دریافت کردند و مابقی کشاورزان هم در هفته آینده مطالبات به حسابشان واریز می شود.

هاشمی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود تولید در مزارع دیم پیش بینی می شود که میزان خرید حداکثر به ۵ میلیون تن برسد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه ۳ میلیون تن کسری  مورد نیاز کشور از طریق واردات باید تامین شود، بیان کرد: این میزان واردات بدون احتساب ذخایر استراتژیک است.

وی قیمت منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم برای سال زراعی جدید را ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنالیز هزینه تمام شده و احتساب سود گندمکار از سوی بنیاد ملی گندمکاران و تشکل های عضو شورای قیمت گذاری، حداقل قیمت گندم برای سال آینده باید ۷ هزار و ۵۰۰ تومان باشد و نرخ کمتر را قبول نداریم.

به گفته هاشمی، با توجه به گرانی نهاده های دامی، حدود یک میلیون تن گندم تولیدی در واحدهای دامداری و مرغداری هدر رفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه گرانی نهاده های دامی منجر به هدر رفت گندم تولیدی شده است، گفت: با افزایش قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم به مرز ۵ هزار تومان تصور می‌کردیم که دیگر شاهد هدر رفت گندم تولیدی نباشیم که متاسفانه به خاطر اهمال دولت در واردات نهاده های دامی و افزایش قیمت جو در بازار به ۶ هزار و ۳۰۰ تا ۶ هزار و ۴۰۰ تومان، حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن گندم به سمت خوراک دام و طیور هدر رفت.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در گندم آرد تولیدی نداریم، بیان کرد: اهمال در واردات نهاده‌های دامی و کمبود خوراک دام و طیور از طریق فشار به گندم خوراکی در حال تامین است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه گرانی قیمت نان ارتباطی به گندم ندارد، بیان کرد: نانوایی ها قیمت نان را در سایه عدم نظارت و کنترل دستگاه های مسئول خودسرانه افزایش می دهند و این موضوع همچنان استمرار دارد.

هاشمی در پایان آزادسازی نرخ آرد و نان را راهکار رفع مشکلات کنونی دانست و گفت: در شرایط کنونی مصرف کننده به بهانه یارانه، نان را ۲ تا ۳  برابر قیمت خریداری می کند، از این رو پیشنهاد می دهیم آزادسازی نرخ آرد، نان و گندم اتفاق بیفتد به طوریکه همان نرخی که گندم از کشاورز خریداری می شود در اختیار صنف و صنعت قرار گیرد، چرا که چند نرخی بودن قیمت منجر به ایجاد رانت و فساد شده است و در مقابل برای حمایت از اقشار آسیب پذیر یارانه تخصیص داده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار