مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: نقش خوزستان برای ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران به لحاظ قدمت ورود مدرنیته ممتاز وخاص بود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، راه‌آهن شمال ـ جنوب موسوم به راه‌آهن سراسری ایران به دلیل دارا بودن ارزش‌های خارق العاده بشری، به عنوان اولین میراث صنعتی ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شد؛ طولانی‌ترین راه‌آهن ثبت جهانی شده تاکنون به طول یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر که ۲۷۰ کیلومتر از این مسیر در خاک استان خوزستان واقع شده است.

راه‌آهن سراسری ایران، نمونه بارزی از گونه‌ای منحصر به فرد در معماری یا فن‌آوری است که نشان دهنده مرحله مهمی در تاریخ بشری است. حضور را‌ه آهن و صنعت ریلی در استان خوزستان از همان آغاز باعث شکوفایی و رونق اقتصادی ـ اجتماعی بسیاری شد و این اثر ۲۵مین اثر ثبت جهانی شده ایران تاکنون است.

در همین خصوص سید حکمت اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، روز چهارشنبه ششم مردادماه ۱۴۰۰ ضمن تبریک به ملت ایران و مردم استان خوزستان به مناسبت ثبت جهانی راه‌آهن ایران در فهرست آثار جهانی گفت: پرونده ثبت جهانی راه‌آهن سراسری ایران به صورت زنجیره‌ای تشکیل شد و ۷ استان همزمان در به ثمر نشستن این مهم مؤثر بودند، اما نقش استان خوزستان به لحاظ قدمت ورود مدرنیته و نقش ژئوپلوتیک آن در مناسبات اقتصادی، سیاسی، تجاری و جغرافیایی ممتاز و خاص بوده است.

او افزود: این اتفاق میمون، نتیجه مشارکت راه‌آهن سراسری ایران و تلاش‌های فرهنگی محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی و دیگر همکاران ما در حوزه ثبت آثار وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ادامه داد: قدمت راه‌آهن در مسجدسلیمان به عنوان نخستین شرکت شهر صنعتی خاورمیانه و نقش بنادر تجاری همچون خرمشهر و آبادان در حمل و نقل‌های تجاری و چرخه واردات و صادرات، نشان از نقش پررنگ استان خوزستان در این میراث جهانی دارد.

موسوی با تأکید بر نقش و پایگاه اندیمشک به عنوان درگاه ورودی شبکه ریلی مرکزی به استان خوزستان از دیرباز بیان کرد: میراث فرهنگی خوزستان از سال‌ها قبل با شناسایی و ثبت آثار صنعتی خاصه حوزه ارتباطات ریلی اعم از مستحدثات، ایستگاه‌ها، ابنیه، پل‌ها و مشارکت در پرونده زنجیره‌ای راه‌آهن سراسری ایران، سهم فزآینده، ممتاز و قابل توجهی ایفا کرده است.

این مقام مسئول در پایان با بیان این که با تقویت محور‌های گردشگری صنعتی استان خوزستان، به‌ویژه گردشگری ریلی، از سال‌های قبل تور‌های گردشگری محور‌های تاریحیِ حرکت لوکومتیو‌ها برگزار شده است، ابراز امیدواری کرد این استان با مشارکت در ایجاد موزه راه‌آهن، نقش پررنگ‌تری در این حوزه ایفا کند.

چهارم مردادماه ۱۴۰۰ در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که پس از یک سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا در جهان به میزبانی چین، برگزار شد، پرونده خط راه‌آهن سراسری ایران برای قرار گرفتن در فهرست میراث بشری بررسی و تصویب شد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.