هاشمی گفت:در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن از نیاز جامعه و بازار کار ده سال عقب هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در نشست خبری ریاست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به مناسبت روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: از تجربه موفق جهانی باید برای تحول در نظام آموزش رسمی و غیر رسمی کشور کمک بگیریم، این مسئله مهم‌ترین بحث مربوط به مهارت خواهد بود.

وی افزود: اگر نگاه سیزدهمین دولت به ارزش مهارت فراتر از این موضوع باشد و اراده اش عبور از فقر و بیکاری بر پایه‌ی ارتقای مهارت و روی آوری به توانمندی انسان باشد مهارت جزو الزامات کشور است و محدود به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نخواهد بود.

اوسط هاشمی گفت: اگر تغییر و پوست اندازی صورت نگیرد و به آن توجه کافی نشود عبور از بیکاری ادعایی پوچ بیش نیست، نگرش برنامه کشور باید به سمت جامعه‌ی توانمند باشد نه جامعه ای که صرفا دارای زیر ساخت است.

وی توضیح داد: هر زمان که جهت گیری برنامه کلان کشور معطوف به قانونیت انسانیت با مهارت ختم شود نتیجه گیری از نوع نقش آفرینی قابل تصور کردن خواهد بود.

هاشمی یادآور شد: برنامه‌ی ما بازنگری در نوع نگاه و نگرشمان است، ما بر این باوریم که در درجه‌ی اول باید نگاهمان را متحول کنیم و به سوالاتی فکر کنیم که وضعیت جامعه را به این مرحله رسانده است.

وی بیان کرد: نرخ بیکاری بالا، فقر، آسیب‌های اجتماعی مشکلاتی است که همه‌ی از آن مردم رنج می‌برند، بایستی با روی آوری و اشتیاق و اقبال نو به یک فضای متفاوت دست پیدا کنیم، شرط تحقق این موضوع این است که افراد موثر در تصمیم گیری‌های کلان نقش اثر گذار و عمیقی به فهم عمق مسئله مهارت دست یابند.

هاشمی عنوان کرد: وزن دادن به امر مهارت مسئله‌ مهمی است که بایستی توجه بسیاری به آن شود، وزن دادن از نوع شعاری کاری از پیش نخواهد برد، معضل بیکاری با شعار قابل حل شدن نخواهد بود.

وی ادامه داد: پول نیز هم راه حل مناسبی برای حل بیکاری نیست، هر میزان پول که به جامعه واریز شود، اما در شرایطی که به فرد حائض شرایط سپرده نشود که از فضای فن و فنون و کاریابی و کار آفرینی و نیز اشتغال دور باشد و آگاهی نداشته ماحصل واگذاری این مسئله فقط بدهکار کردن فرد و اصافه کردن مشکلی به مشکلات او است.

هاشمی افزود: باید از خود بپرسیم تا چه زمانی می‌خواهیم بدون مهارت به کار بپردازیم که تغییر در نگاه کلان از همین سوال شروع خواهد شد.

وی توضیح داد: اگر قرار به رقم زدن اتفاق بزرگی باشد نیازمند اندیشه‌های بلند و والا خواهیم بود، دست یابی به توسعه بدون درنظر گرفتن انسان محقق نخواهد بود.

هاشمی گفت: متاسفانه عدم یک پارچگی در نظام رسمی آموزشی کشور ما وجود دارد کنار گذاشته شدن تعدادی از افراد هئیت علمی که نمره مدرکشان زیر عدد ۱۲ بوده است از آموزشی به اداری تغییر وضعیت داده شده اند این مثال که نیز رسانه‌ای شده نمونه‌ی بارز این مسئله است.

وی بیان کرد: تفاوت در نظام‌های آموزش رسمی و آشفتگی در نظام‌های آموزش غیر رسمی و مهارتی ما را در مرحله‌ای که در آن قرار داریم سوق داده است.

هاشمی توضیح داد: بایستی این تفاوت را سامان داد و ساماندهی مناسب است که جامعه را به سمت یک پارچگی در نظام آموزش رسمی و غیر رسمی و نیز ارتباط منطقی این دو نظام با هم سوق دهد.

وی ادامه داد: اگر کشور‌های در حال توسعه و توسعه یافته و یا در مسیر توسعه به شکاف ایجاد شده‌ی بین تکنولوژی و مهارت، بین تکنولوژی و انسان فاقد توانمندی توجه نکنند این شکاف فرصت‌های فعلی شغل را از بین خواهد برد.

هاشمی بیان کرد:انقلاب در حوزه‌ی مهارت ضرورت جهانی دارد، می‌بایست رسانه‌ها صدای مهارت برای هر جوان با هر جنسیتی باشند تا چراغ امید که در نگاه جوانمان رو به خاموشی است دوباره روشن شود تا مهارت بتواند توجه به ارزش کارآمد کردن انسان را افزایش دهد.

وی گفت:در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن از نیاز جامعه و بازار کار ده سال عقب هستیم، تکنولوژی، تجهیزات و امکانات کارگاهی ما پاسخگوی کامل تقاضای بازار نمی‌تواند باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار