در حالی که خشکسالی‌های اخیر خساراتی به کشاورزی و منابع آبی وارد کرده، خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی سیل و طوفان کرمانی‌ها را در بهت فرو برده است.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حادثه خبر نمی‌کند، احتمالاً این جمله را بار‌ها و بار‌ها در خانه، مدرسه و جا‌های دیگر شنیده‌ایم.

جمله‌ای که برای کشوری که جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان است، کاملاً صدق می‌کند و واقعاً باید گفت، حادثه در ایران خبر نمی‌کند.

ایران جزو حادثه خیزترین کشور‌های کره خاکی است و در طول سال شاهد وقوع انواع حوادث طبیعی و غیر طبیعی ازجمله سیل، زلزله، آتش سوزی، ریزش بهمن و ... هستیم. وقایعی که اتفاقاً طی چند سال اخیر با شدت بیشتری به سمت کشورمان روی آورده‌اند و بسیاری از مردم را دچار آسیب و خسارت کرده‌اند.

انسان روزانه شاهد وقوع بلایایی است که زندگی او را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

دوئل کرمان با سیل و خشکسالی

بلایا چه با منشأ انسانی و چه طبیعی علاوه بر خسارت جانی، خسارت اقتصادی نیز به همراه دارند. بلایای طبیعی آن دسته از بلایایی است که از طبیعت نشأت می‌گیرد و منجر به کاهش موجودی سرمایه انسانی، اجتماعی، فیزیکی می‌شوند و همچنین اثرات کوتاه مدت و بلندمدتی بر متغیر‌های کلان اقتصادی نظیر تولید، سرمایه گذاری، مخارج دولتی، تراز تجاری و ... دارند که بر روی رشد اقتصادی اثرگذار است.

۴۰۰ میلیارد تومان برآورد خسارت سیل و طوفان در استان کرمان

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اشاره به اینکه در هفته پایان تیرماه سیل و طوفان خسارت‌های زیادی به استان کرمان وارد کرد، گفت: تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان برآورد خسارت ناشی از سیل به بخش کشاورزی و زیربنایی، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نوسازی و تعمیر منازل مسکونی و ۱۶۰ میلیارد تومان برآورد خسارت طوفان صورت گرفته است.

دوئل کرمان با سیل و خشکسالی

او با اشاره به اینکه بارش‌های هفته پایانی تیرماه در زمان کوتاه و حجم زیاد و به صورت رگباری اتفاق افتاد و در برخی مناطق استان سیل به وقوع پیوست، افزود: خسارات عمده به بخش کشاورزی، تاسیسات زیربنایی و منازل مردم وارد شده و متاسفانه پنج نفر از هم استانی هایمان را در این سیل در شهرستان بافت از دست دادیم.

موسوی بیان کرد: در سیل اخیر منازل مسکونی مردم نیز دچار خسارت شده که حدود ۲۰۰ خانه نیاز به تعمیر و ۱۰۰ مورد نیاز به نوسازی دارد و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد نیاز اعتباری این حوزه است.

او افزود: طبق قانون مدیریت بحران، باید برآورد‌ها در فرم‌های مخصوص تهیه و به استان ارسال شود که تائید و برای وزارت کشور ارسال می‌کنیم، آن‌ها در دولت مصوبه می‌گیرد و تامین اعتبار خواهد شد و این روند زمان بر است.

موسوی با اشاره به اینکه با هماهنگی صنایع و معادن بزرگ استان، قول پرداخت وجوهی را گرفته ایم، تصریح کرد: از هفته جاری یکسری اقلام مورد نیاز ابتدایی از جمله فرش و ... را به مردم منطقه سیل زده می‌رسانیم.

معاون استاندار کرمان درباره پیش بینی وقوع سیل اخیر اظهار کرد: هواشناسی هشدار‌ها را قبل از وقوع بارش‌ها داده و رسانه‌ها اعلام کردند و ما در مدیریت بحران و روابط عمومی استانداری از طریق سیستم پیامک و اطلاع رسانی و به روش‌های مختلف هشدار‌ها را اعلام کردیم و جلسات مدیریت بحران شهرستان‌ها قبل از بارش تشکیل شده بود.

دوئل کرمان با سیل و خشکسالی

موسوی در بخش دیگری از سخنانش درباره بروز خسارت‌های سنگین در پی بارش‌ها در استان کرمان برای چندمین بار گفت: ۱۲ هزار کیلومتر رودخانه در استان داریم که ۸ هزارکیلومتر آن در مناطق مسکونی است.

او تصریح کرد: در سیل فروردین پارسال اعلام کردم که شهر زهکلوت در مسیر سیلاب قرار گرفته و این خسارت بار است و طبیعت مسیر خود را می‌رود، رودخانه، خانه رود است و متاسفانه با تصرفاتی که در مسیر و حریم رودخانه صورت می‌گیرد، موجب بروز خسارت می‌شود.

او با اعلام اینکه بعضا منازلی که تخریب شده بدون مجوز ساخته شده است، افزود: در روستای هراران بردسیر عرض رودخانه ۲۰ متر بوده و اکنون سه متر مسیر عبور آب است و درخت کاشته و منزل ساخته شده و در زمان بارش‌ها چنین وضعی رقم می‌خورد.

موسوی با اشاره به اقداماتی که در دوره تصدی اش در معاونت عمرانی استانداری برای آزادسازی حریم رودخانه‌ها صورت گرفته، بیان کرد: حدود ۱۴۰ کیلومتر رودخانه‌های استان را با کمک ماشین آلات صنایع و معادن لایروبی و ۲۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه شد.

خسارت ۶۰۰ میلیارد ریالی سیل به راه‌های استان کرمان

احسان عراقی زاده، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان با اشاره به خسارت حدود ۶۰۰ میلیارد ریالی سیل به راه‌های اصلی، فرعی و روستایی سیل اخیر در ۱۰ شهرستان حوزه شمال استان کرمان، گفت: بیشترین تخریب راه‌های اصلی، فرعی و روستایی در شهرستان‌های بافت، بردسیر و ارزوئیه اتفاق افتاده که در این خصوص حدود ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به آسفالت، شانه خاکی راه‌ها، زیرسازی و راه‌های فرعی و روستایی خاکی و قنات‌ها وارد شده است.

دوئل کرمان با سیل و خشکسالی

او تصریح کرد: سیل اخیر، حدود ۱۰۰ میلیارد ریال نیز به ابنیه فنی راه‌ها، مانند رادیه برید پل ها، دیواره‌های هدایت آب پل‌ها و تخریب آب نما در حوزه راه‌های روستایی خسارت زده است.

عراقی زاده با اعلام اینکه طی پارسال ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی ۹۰ دستگاه پل هزینه شده بود، افزود: طی پارسال با استفاده از توان فنی حوزه راهداری موفق شدیم حدود ۹۰ دستگاه پل را برابر با استاندارد‌های فنی مرمت و بازسازی کنیم و این امر باعث شد سیل روز‌های اخیر نتواند به پل‌های مذکور که در معرض سیل قرار داشتند، صدمه بزند.

دوئل کرمان با سیل و خشکسالی

او بیان کرد: انجام عملیات پیشگیری در حوزه راهداری همواره در دستور کار قرار دارد و شناسایی نقاط و محور‌های در معرض تخریب ناشی از سیل و انجام فعالیت‌های متعدد، مانند بسترسازی رودخانه ها، پاکسازی دهانه پل‌ها و ... تا حدود بسیار زیادی از تخریب راه‌ها و ابنیه فنی آن جلوگیری می‌کند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اعلام شماره ۱۴۱ اطلاعات راه‌ها و اپلیکیشن تلفن همراه ۱۴۱ به عنوان مرکز اطلاع یابی از آخرین وضعیت جاده‌ها در روز‌هایی که وضعیت جوی نامناسب است، از مردم خواست: برای پیشگیری از هر گونه حادثه در روز‌هایی که بارندگی شدید وجود دارد، از انجام سفر‌های غیرضروری جلوگیری کنند و سفر خود را به عقب بیندازند.

خسارت سیل به ۳۷۰ راه روستایی جنوب کرمان

مجتبی رئیسی، معاون راهداری اداره کل راهداری حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: وقوع سیل ناشی از بارش شدید باران در مناطق کوهستانی جنوب کرمان به راه‌های روستایی خاکی خسارت وارد کرد.

دوئل کرمان با سیل و خشکسالی

او خسارت ناشی از سیل چند روز اخیر در جنوب کرمان را ۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: حدود ۹۰ کیلومتر خسارت به راه‌ها وارد شده است.

رئیسی تصریح کرد: بارش باران شدید و کوتاه مدت از نشانه‌های اینگونه سامانه‌ها است که مناطق پایین دست و جاده‌ها را هم تحث تاثیر قرار می‌دهد.

او با بیان اینکه روان آب‌های حاصل از بارش در مناطق کوهستانی به بستر جاده‌های کوهستانی وارد شده است، تصریح کرد: بارش باران به ویژه در مناطق کوهستانی قلعه گنج، ساردوئیه، جیرفت و عنبرآباد سبب خسارت به راه‌های روستایی و تخریب بستر و آب شستگی حاشیه محور‌ها شده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان بیان کرد: به علت کمبود بودجه در این حوزه ابنیه راه‌های روستایی که به صورت موقت تعمیر و بازسازی می‌شوند ۲۵ ابنیه نیز خسارت دیده اند که نیاز به بازسازی و تعمیر دارند.

رئیسی با بیان اینکه در زمان بحران ۱۲ گشت راهداری مستقر در جاده‌های جنوب هستند، از مردم، دهیاران و شورا‌های روستا‌ها خواست: مشکلات ناشی از سیلاب را در حوزه راه‌های روستایی، روستا‌های خود به شماره ۱۴۱ مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل این اداره کل در هر ساعت از شبانه روز اطلاع دهند تا با جمع بندی و تامین ماشین آلات راهداری و بازدید از میزان خسارت و اولویت بندی مناطق خسارت دیده انجام عملیات راهداری در اولویت قرار گیرد.

خسارت ۲۲۵ میلیاردتومانی به بخش کشاورزی

سعیدی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در پی سیل چند روز پیش در استان کرمان خسارات وارده بر اساس ارزیابی‌های انجام شده بالغ بر ۲۵۵ میلیارد تومان است.

دوئل کرمان با سیل و خشکسالی

او افزود: این خسارت به ۱۴۰ رشته قنات، ۹۷ باب استخر و ۵۰ کیلومتر جاده دسترسی به مزارع و ۲۲۰ کیلومتر مسیر‌های انتقال آب کشاورزی  وارد شده است.

او بیان کرد: در بارندگی‌های هفته پایانی تیرماه و جاری شدن سیل، به زیرساخت‌های بخش کشاورزی، استخر‌های پرورش ماهی، دام و طیور، منابع آبی، مزارع و باغات در بخش‌های مرکزی، باغین، ماهان و راین این شهرستان آسیب‌های زیادی وارد شده است.

توزیع بسته‌های معیشتی در بین آسیب دیدگان سیل بافت

رضا فلاح، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: بعد از اتمام عملیات امدادرسانی و جستجوی مفقودین سیل در شهرستان بافت، مرحله کمک رسانی به خانواده‌های آسیب دیده در روستا‌های مغوییه سفلی، مغوییه علیا و میان ده با همراهی خیرین آغاز شد.

او افزود: ۵۰ بسته غذایی یک ماهه و ۲۵۰ بسته تغذیه کودکان در روستا‌های مغوییه سفلی، مغوییه علیا، میان ده و چهار تلخ به ارزش ریالی ۱۰۰ میلیون تومان توزیع شده است.

دوئل کرمان با سیل و خشکسالی

فلاح با اشاره به بهره وری بیش از هزار نفر از بسته‌های توزیع شده، تصریح کرد: این مواد خوراکی با همکاری و مشارکت گروه جهادی شهید زمانی نیا تهیه و توزیع شده است.

فلاح به خرید و توزیع پنج کالای ضروری لوازم خانگی برای ۶ بانوی سرپرست خانوار که بیشترین آسیب را از سیل دیدند اشاره و بیان کرد: هزینه‌های دارویی، درمانی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم آسیب دیده از سیل نیز از محل بودجه مددکاری جمعیت هلال احمر استان کرمان پرداخت خواهد شد.

او افزود: همچنین سیل زدگان چند روز قبل در مناطق شهرستان بافت اسکان داده شدند.

دوئل کرمان با سیل و خشکسالی

مدیریت نکردن منابع آبی در استانی که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند، بی‌سابقه است!

آنچه که قابل تأمل است، مردم اکثر مناطق سیل‌زده قبل از بروز سیل با کمبود شدید منابع آبی مواجه بودند و مراتع منطقه خشک‌شده بود و برای تأمین آب مزارع و باغ‌ها قبل از سیل با مشکل مواجه بودند، اما هم‌اکنون باید با خسارت‌های ناشی از سیلاب دست‌وپنجه نرم کنند.

مدیریت نکردن منابع آبی در استانی که با خشکسالی بی‌سابقه مواجه شده است، سبب می‌شود که در مقاطع مختلف از سال، سیل خسارت‌های جدی برجای بگذارد که می‌توان به سیل بافت در روز‌های اخیر اشاره کرد.

چیزی که مشخص است، با فقر عجیبی در زمینه زیرساخت‌ها و به‌خصوص استحصال آب‌های سطحی در استان روبه رو هستیم.

سرمایه‌گذاری نکردن در زمینه احداث سد‌های کوچک، عملاً این استان را با بحران تأمین آب مناطق روستایی و تغذیه نشدن سفره‌های زیرزمینی مواجه کرده است.

دوئل کرمان با سیل و خشکسالی

سیل اخیر در شهرستان بافت خسارت‌های قابل‌توجهی به مردم روستایی شهرستان وارد کرده و به دلیل نبود وجود سیل بند در منطقه، سیل خسارت میلیاردی بر جای گذاشته است.

بارندگی‌هایی که تأثیری بر خشکسالی نداشت!

نه‌تنها این بارندگی تأثیری بر خشکسالی نداشته است؛ بلکه سیل، قنات‌ها به‌عنوان تنها منبع تأمین آب مردم را نیز از بین برده است و مردم با مشکل جدی برای تأمین آب شرب و کشاورزی مواجه هستند.

از سویی میلیون‌ها مترمکعب آب راهی کویر شده و هیچ تأثیری بر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی نگذاشته است.

کرمان به یک برنامه مدون برای اصلاح الگوی مصرف و استحصال آب نیاز دارد

همین مسئله را می‌توان در سایر مناطق استان نیز مشاهده کرد، باید از منابع موجود در استان نهایت بهره را ببریم، بهینه‌سازی مصرف به منظور پشت سر گذاشتن خشکسالی مهم است، اما متأسفانه ۳۰ تا ۵۰ درصد از منابع آبی در شبکه‌های توزیع استان هدر می‌رود.

باید یک نظام اصلاح الگوی مصرف آب در بخش‌های مختلف در استان کرمان تدوین شود. از سوی دیگر کمترین استفاده از آب‌های سطحی در استان کرمان می‌شود و اکثر بارندگی‌ها در قالب سیلاب راهی کویر می‌شود که می‌توان به خسارت‌های پی‌درپی سیل به مناطق حاشیه‌ای کویر در شهداد نیز اشاره کرد.

در حالی میلیون‌ها مترمکعب آب راهی کویر می‌شود که در صورت استحصال این آب‌ها می‌توان بخش قابل‌توجهی از مشکلات موجود را رفع کرد.

دوئل کرمان با سیل و خشکسالی

با وجود تمام مشکلات در استان کرمان همچنان خشکسالی، سیلاب و ریزگرد‌ها به مشکل جدی استان کرمان تبدیل‌شده‌اند و رفع این مشکلات به برنامه‌ریزی اصولی و جدی در دولت سیزدهم نیاز دارد.

گزارش از: آذر عسکرپور

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار