عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه روز پنجشنبه پروژه راه آهن یزد - اقلید با دستور رئیس جمهور به بهره برداری میرسد، تصریح کرد: فردا ریل گذاری پروژههای دیگری نیز به اتمام میرسد که یکی از این پروژهها راه آهن بستان آباد به تبریز است که در حال حاضر کار عملیات ریل گذاری و زیرسازی آن به اتمام رسیده و کل پروژه تا چند ماه آینده به بهرهبرداری میرسد.
خطیبی بیان کرد: طول پروژه بستان آباد- تبریز ۴۴ کیلومتر است که عملیات ریل گذاری پروژه راه آهن زاهدان -خاش به طور ۱۵۵ کیلومتر از جمله پروژههایی است که عملیات ریل گذاری آنها با دستور رئیس جمهور به اتمام میرسد.
او تصریح کرد: این پروژهها در مراحل اتمام اجرا قرار دارند و در صورت تامین منابع مالی و تزریق اعتبارات تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری میرسد.
معاون ساخت و توسعه راههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه راه آهن یزد - اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر روز پنجشنبه به دستور رئیس جمهور افتتاح و به بهرهبرداری خواهد رسید، گفت: با احداث این پروژه اتصال مراکز جنوبی غربی به شمال غرب کشور و محدوده جنوب شرق کشور فراهم میشود.
او ادامه داد: این راه آهن مسیر میانبری است که استان فارس را به استان یزد متصل میکند و مسافران این استانها و همچنین مسافرانی که از سمت جنوب غرب کشور به سمت مشهد سفر کنند، میتوانند مسیر بسیار کوتاهتری را تجربه کنند.
معاون ساخت و توسعه راههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه طول این مسیر ریلی ۳۱۰ کیلومتر معادل ۴ ساعت کاهش مییابد، افزود: در طول این مسیر ریلی صنایع معدنی و مجتمع فولاد در کیلومتر ۱۸۵ کیلومتری قرار دارند که میتوانند حمل بار این بخشها را تامین کنند.
خطیبی یادآور شد: در سال اول بهرهبرداری این راه آهن یک میلیون مسافر و ۴ میلیون تن بار جابهجا میشوند.
معاون ساخت و توسعه راههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور توضیح داد: از اواخر سال ۹۰ که این پروژه آغاز شده هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و در حال حاضر ارزش روز این پروژه ۶ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.
او بیان کرد: این پروژه جزو پروژههایی بود که باید در طول ۲ تا ۳ سال گذشته به اتمام میرسید که البته با تزریق منابع و تامین مالی سرعت اجرای آن را افزایش دادیم.
خطیبی در پایان بیان کرد: در حال حاضر این پروژه بزرگترین پروژه ریلی بعد از راهآهن تهران - همدان به شمار میرود که البته در حال حاضر بلندترین پروژه ریلی که در دست ساخت است، مربوط به راه آهن چابهار - زاهدان به طول ۷۰۰ کیلومتر است.
انتهای پیام/