ارجمند گفت: مرمت بنای کاروانسرای تاریخی نیک‌پی از بنا‌های متعلق به دوره صفویه به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمند مدیرکل میراث‌فرهنگی استان زنجان از مرمت کاروانسرای تاریخی نیک پی خبر داد و گفت: نماسازی، بندکشی، تعویض آجر‌های فرسوده، تثبیت طاق‌ها، رو چوب کردن از اقدامات مرمتی انجام‌شده در این کاروانسرا بود که با اعتباری بالغ بر ۴۷۰ میلیون ریال انجام شد.


او  ادامه داد: کاروانسرا‌ها به‌عنوان آثار ملی که بخشی از هویت گذشتگان و نحوه زندگی آن‌ها را به نسل‌های حاضر و آینده معرفی می‌کنند از ارزش بالایی برخوردار هستند، از این‌رو باید در حفظ، مرمت و نگهداری این بنا‌ها بیش‌ازپیش کوشا باشیم.

ارجمند بابیان اینکه حفاظت و صیانت از مواریث فرهنگی از اهداف مهم میراث فرهنگی است، گفت: میراث فرهنگی زنجان در نظر دارد با نظارت مستمر بر پروژه‌های مرمتی بخش عمده‌ای از عملیات تخصصی و فنی ابنیه تاریخی را انجام داده و برای بهره‌برداری در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری آماده شود.

کاروانسرای نیک‌پی با پلان چهارگوش، دارای صحن و میان سرای هشت‌ضلعی غیرمنظم است و گرداگرد آن را حجره‌های ۱۴‌گانه در برگرفته‌اند. این بنای تاریخی مربوط به دوره صفویه و در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.