به گزارش خبرنگار حوزه رفاه وتعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فرحناز قندفروش دکترای مدیریت فرهنگی گرایش مدیریت رسانه، دبیر جشنوارههای مد و لباس، مدیر مؤسسه زنان سرزمین من با موضوع فعالیت در حوزه مد و لباس، حوزه زنان و کارشناس ارشد مطالعات زنان در برنامه رادیویی درباره نقش رسانههای جمعی در گسترس فرهنگ حجاب و عفاف گفت: زنان از مورد توجهترین اقشار در حملات رسانهای هستند.
وی بیان کرد: حرکتهایی در قالب تهاجم فرهنگی باید ما را آگاه کند و مسئولان فرهنگی در این شرایط موضع مشخصی داشته باشند.
وی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، فضای مجازی را بیصاحب و رها دانست و گفت: در شرایط کرونا، رسانهی داخلی نتوانسته سواد رسانهای مردم را افزایش دهد در حالی که رسانهها قدرت فرهنگی بالایی دارند و باید روی عوامل اجرایی خود دقت و توجه زیادی داشته باشد.
این مدیریت فرهنگی تصریح کرد: ترویج و دروازهبانی فرهنگ و موضوعات مختلف یکی از وظایف رسانه است و رسانهها باید با توجه به هوش مخاطبان و جوانان، دانش خود را در حوزه برنامهسازی افزایش دهند.
این کارشناس ارشد مطالعات زنان با بیان این که موضوع عفاف و حجاب راه حل یک خطی و نسخه واحد ندارد تصریح کرد: باید افرادی که علامه دینی و نخبه این حوزه هستند ورود کنند و این در حالی است که تعارضات موجود در این حوزه، مشکلات زیادی را وارد کرده است.
قند فروش درادامه بیان کرد: مجموعههای فرهنگی، گفتمان مشترکی در حوزه عفاف و حجاب ندارند. سیاستهای عفاف و حجاب چیزی نیست که با تغییر دولتها تغییر کند بلکه متولیان این حوزه باید مبانی این موضوع را گسترش دهند.
وی تاکید کرد: اگر میخواهیم برای بچههای سنین کم، کار کنیم و موضوعات را نهادینه کنیم باید مخاطبشناسی کرد اما متأسفانه به این امر پرداخته نمیشود چرا که غربیها برنامههای گستردهای برای نفوذ دارند و این کار را برای ما سخت میکند.
قند فروش ضمن تأکید بر آموزش از سنین کودکی تشریح کرد: رویکرد سنتی که به درستی پاسخگو نبوده است، رویکرد اجتماعی که برای روشن فکران مذهبی است، رویکرد فمنیستی که حجاب را نقد میکند و رویکرد تبیینی که به عنوان رویکرد ایده آل در حال شکلگیری است، چهار نوع گفتمان در عفاف و حجاب میباشد.
وی با بیان اینکه سنگرهای عفاف و حجاب را از دست داده ایم بیان کرد: عفاف و حجاب مختص زنان و مردان است و عدم رعایت آن به بسیاری از خانوادهها لطمه زده و این زنگ خطری برای خانواده هاست.
مدیر مؤسسه زنان سرزمین من با موضوع فعالیت در حوزه مد و لباس در گفت و گوی رادیویی ضمن اشاره به قوانین همه کشورها برای رعایت پوشش اظهار کرد: رسانه ایران با توجه به گستره مخاطبان، برای برنامه ریزی در این حوزه باید مخاطبشناسی داشته باشد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/