یک پژوهشگر هوا و فضا گفت: حدود ۱۲۸ میلیون قطعه زباله فضایی در مدار زمین وجود دارد.

محمدحسین جهان پناه، پژوهشگر هوا و فضا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در دهه ۹۰ میلادی نگرانی‌ها در مورد افزایش حجم این زباله‌ها افزایش یافته است. همین این امر سبب شد تا کشور‌های مختلف به دنبال راه حلی برای کاهش این زباله‌ها باشد.

او افزود: حدود ۶۵۰۰ ماهواره در مدار زمین وجود دارد که ۳۵۰۰ از این تعداد، ماهواره‌های عملیاتی و مابقی ماهواره‌های غیرفعال هستند. تمام ماهواره‌های غیر فعال عملاً زباله حساب می‌شوند. در حال حاضر چیزی حدود ۱۲۸ میلیون قطعه زباله فضایی در مدار زمین وجود دارد.

جهان پناه گفت: این زباله‌ها در اندازه‌های یک سانت و بزرگ‌تر در قالب ماهواره‌ها و فضاپیما‌های از کارافتاده است که روز به روز به حجم و تعدادشان افزوده می‌شود. وجود این زباله‌ها در فضا می‌تواند برای ماهواره‌های جدیدی که فرستاده می‌شوند، فضاپیما‌های با سرنشین، ایستگاه‌های فضایی موجود مشکلات و خطراتی را به همراه خواهند داشت.

این پژوهشگر هوا و فضا  گفت: در سال‌های اخیر به مرور، برنامه‌هایی برای کاهش تعداد این زباله‌ها و آسیب‌های که به همراه خواهد داشت توسط شرکت‌های مختلف به کنوانسیون‌های مربوطه ارائه شده و در حال انجام است.

جهان پناه بیان کرد: بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها، پروژه‌های علمی و تحقیقاتی هستند که اهداف مشخصی دارند و شفافیت‌های لازم برای صحت این کار و جود دارد؛ این امر سبب می‌شود تا هیچ نگرانی در خصوص جاسوسی بودن فرآیند پاکسازی زباله‌های فضایی وجود نداشته باشد.

او افزود: علت اصلی افزایش روز افزون تعداد زباله‌های فضایی عدم مسئولیت کشور‌های در قبال پرتابگر‌های است که به فضا می‌فرستند. هر کشوری در قبال ماهواره‌های که به فضا پرتاب می‌کند نه تنها مالکیت دارند بلکه در برابر عدم آسیب به اموال و ماهواره دیگر کشور‌ها مسئول خواهد بود.

جهان پناه تصریح کرد: یکی از راهکار‌هایی که در سال‌های اخیر کشور‌ها سعی در اجرای آن دارند، ساخت نسل جدیدی از فضاپیما‌هایی است که در انتهای عمرشان با پرتاب شدن به داخل جو زمین سوزانده شوند تا از این طریق زباله‌های کمتری در فضا به جای بماند.

این پژوهشگر هوا و فضا ادامه داد: تا به امروز اقدام جدی برای پاکسازی زباله‌های موجود انجام نشده است زیرا تمام طرح‌های ارائه شده برای رسیدن به مرحله اجرایی نیازمند سرمایه‌گذاری هستند، در واقع برای حل این مشکل نیاز به یک عزم بین المللی است.

او یادآوری کرد: بحث مالکیت زباله‌های موجود را می‌توان یکی از مشکلات برای این مشکل در نظر گرفت، زیرا کشور یا کشور‌های تصمیم به پاکسازی کلی فضا بگیرند. طبق قوانین و مقررات فعلی، چون زباله‌های فضایی مالکیت دارند این کار عملا امکان پذیر نخواهد بود،به همین دلیل کنوانسیون‌های مشخصی در این خصوص وجود دارند تا در صورت بروز هر گونه مشکل مسائل مربوطه را بررسی و حل و فصل کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
همونا که ریختن باید برن جمشون کنن والا باید جواب خسارتاشو بدن