اسکیت سواری، یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌ها و تفریحات فردی و گروهی در سراسر جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، هر نوع فعالیت ورزشی که بر روی سطوحی از یخ و یا سطح صاف توسط کفش اسکیت انجام می‌شود را به‌نوعی ورزش اسکیت می‌نامند. امروز این ورزش یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌ها و تفریحات فردی و گروهی در سراسر جهان است. لازم به ذکر است ورزش اسکیت از کلمه Skating به معنای مختلفی از ورزش‌های گروهی اسکیت سواری در اطلاق می‌شود. ورزش اسکیت به همراه هیجانی که به دنبال دارد مناسب تمامی سنین از کودکان تا بزرگسالان خواهد بود؛ اما فراموش نشود رعایت نکات ایمنی و داشتن لوازم مخصوص آن ازجمله کلاه و زانوبند از موارد مهم و ضروری در این رشته ورزشی است.

اسکیت مانند ورزش ایروبیک، هوازی است، که باعث کالری سوزی در بدن می‌شود. در ورزش اسکیت سواری به طور معمول اگر به سرعت و یکنواخت حرکت کنید، می توانید 400 کالری بسوزانید و از انجام دادن این ورزش در کنار لذت بردن، برای لاغری نیز استفاده خوبی بکنید.

اسکیت ورزشی آمیخته از هنر و مهارت فردی است. این رشته با دارا بودن زیر شاخه های مختلف و تنوع حرکتی بسیار دارای محبوبیت خاصی در بین جوانان است و هر روز بر مخاطبین این رشته مفرح افزوده می شود. اسکیت با داشتن آمادگی جسمانی بالا و انعطاف پذیری شرایط مطلوبی دارد. در دنیای امروز انسان ها به دنبال ورزش هایی می روند که در آن علاوه بر سلامت جسم و روان، زیبایی و هنر هم وجود داشته باشد تا بتوانند از لحظات خود لذت ببرند. رشته اسکیت در سطح مفرح ترین، زیباترین و جذاب ترین و همگانی ترین ورزش ها محسوب می شود. این رشته می تواند به رشته ای پر مدال تبدیل شود.

با تاریخچه اسکیت و اسکیت سواری بیشتر آشنا شوید

مرلین ژوزف بلژیکی بود که در سال ۱۷۶۳ اسکیت را اختراع کرد. او با کفش‌های جدید خود به یک مهمانی که در لندن دعوت شده بود رفت، اما در آن مهمانی بخت با او یار نبود و یک آینه‌ی بسیار بزرگ و قیمتی را با اسکیت خود نابود کرد و جریمه‌ی سنگینی بابت آن پرداخت.

۵۶ سال پس از اختراع اسکیت، موسیو پتیبلدی که فرانسوی بود، نوع دیگری از اسکیت را اختراع کرد. او مدعی بود که با اسکیتی که اختراع کرده می‌توان حرکات پاتیناژ را به راحتی انجام داد؛ اما در عمل، به همگان ثابت شد که با این اسکیت، حرکات پاتیناژ غیر ممکن خواهند بود.

در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، اسکیت رواج بسیاری پیدا کرد. سال ۱۹۸۵ سال شکوفایی اسکیت در جهان بود. در آن سال، بسیاری از کمپانی‌های مختلف درجهان، اسکیت‌هایی به نام in line را به بازار عرضه کردند. اسکیت in line همان اسکیتی است که هر ۴ چرخ آن در یک خط قرار دارد و امروزه بیشترین میزان فروش در بین اسکیت‌ها را دارد.

در سال ۱۹۹۱ وقتی که این اسکیت به طور معمول در بازار رواج پیدا کرد، ورزش‌هایی مثل هاکی دوباره روی کار آمدند و پر رونق شدند. فدراسیون اسکیت بین المللی جهانی، در سال ۲۰۱۰، آمار قابل توجهی را به دید جهانیان گذاشت. آمار نشان داد که ورزش اسکیت از سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۱۰ حدود ۵۱۲ درصد رشد داشته و در طی این سال‌ها توانسته به عنوان یکی از ورزش‌های بیست گانه اول جهان شناخته شود. پس از اختراع اسکیت، in line اسکیت‌های دیگری نیز به وجود آمدند و باعث شدند تا ورزش اسکیت دارای زیر شاخه‌ها و بخش‌های مختلفی شود.

انواع سبک‌ها و رشته‌های اسکیت  

اسکیت روی یخ 

 کفش‌ها و اسکیت‌های این ورزش دارای تیغه یا تیغه‌هایی است که سر خوردن بر روی یخ را میسر می‌سازد. اسکیت روی یخ می‌تواند به منظور حمل و نقل، سرگرمی یا به عنوان ورزش صورت پذیرد و ممکن است بر روی یخ‌های طبیعی (همانند دریاچه‌های یخ زده) و با محوطه‌هایی با یخ‌های مصنوعی و ساختگی انجام پذیر است این فعالیت در سالن‌های سرپوشیده یا فضای باز و قابل انجام است.

اسکیت نمایشی 

اسکیت نمایشیکه در آن افراد به‌طور تکی، دو نفره یا گروهی به اجرای چرخش، پرش و دیگر حرکات چالش‌برانگیز روی یخ می‌پردازند. این ورزش از ورزش‌های رسمی المپیک زمستانی محسوب می‌شود.مسابقات این ورزش از سطح مقدماتی و پایه ای تا سطح حرفه‌ای چون مسابقات ملی و بین‌المللی و المپیک برگزار می‌شود.

اسکیت سرعت مسیر کوتاه

اسکیت سرعت مسیر کوتاه نوعی از ورزش‌های رقابتی (مسابقاتی) اسکیت روی یخ و اسکیت سرعت است. پیست اسکیت حدود ۶۰ در ۳۰متر است، که به اندازه یک زمین هاکی روی یخ است.

هاکی روی یخ 

هاکی روی یخ یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار در آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) است. بازی هاکی، یک بازی تیمی است که بر روی یخ انجام می‌شود. ورزشِ هاکی در کشورهای سردسیری که فصل سرما و یخبندان در آنان طولانی است دارای محبوبیت بسیار زیادی است، به صورتی که در کشورهای اسکاندیناوی و کانادا هاکی ورزش اول آن کشورها به حساب می‌آید.

اسکیت سرعت

اسکیت سرعت ورزش رقابتی است که در آن شرکت کنندگان ( اسکیت بازان سرعتی ) یک فاصله مشخص را با استفاده از کفش اسکیت یخ Ice Skate طی می‌کنند.

مسابقه اسکیت بازی برای اولین بار در المپیک تابستانی توکیو قرار گرفت و یوتو هوریگوم ژاپنی در مسابقات اسکیت بازی‌های المپیک، با گرفتن طلا تاریخ ساز شد. ورزشکار برزیلی نقره گرفت و آمریکا در رده سوم ایستاد و مدال برنز کسب کرد.

امروز چهارمین روز المپیک "نیشیا" ورزشکار ژاپنی عنوان قهرمانی مسابقات اسکیت بورد بانوان المپیک توکیو را کسب کرد.

"لئال" ورزشکار ۱۳ ساله برزیلی دوم شد و ناکایاما از ژاپن در رده سوم قرار گرفت.

انتهای پیام /

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار