یک روانشناس در رابطه با آسیب هایی که ابراز علاقه و محبت های افراطی می توانند به همراه داشته باشند، توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید شما هم افرادی را دیده باشید که بیش از حد ابراز مهر و محبت می‌کنند به خصوص در مقابل افرادی که دوستشان دارند، اما با این وجود، به همان اندازه مهر و محبت دریافت نمی‌کنند و طرف مقابلشان بالاخص همسرشان، بی تفاوت به این حجم از ابراز محبت و احساسات است و اطراف آن‌ها نیز، از افراد طلبکار محبت پر است.

بیشتر بخوانید


فاطمه کوهپایه زاده روانشناس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با آسیب های ابراز محبت افراطی اظهار کرد: نکته‌ای که در خصوص ابراز محبت افراطی وجود دارد این است که باید برای هر چیزی قدر و اندازه‌ای باشد حتی اگر آن چیز محبت و ابراز علاقه است چرا که اگر بروز این نوع احساسات خالصانه، افراطی شود بسیاری از افراد تصور می‌کنند که محبت بی اندازه وظیفه فرد مقابل است و یا باعث تحکیم رابطه شان می‌شود.

وی بیان کرد: باید توجه کرد که در یک رابطه سالم، هر چیزی به ویژه محبت کردن، دو طرفه است و اگر یکی از طرفین، محبت خود را بیش از حد ابراز کند طرف دیگر، پس از مدتی به گرفتن محبت بدون ابراز محبت عادت می‌کند و به این دلیل که شما هیچ عکس العمل مهربانانه‌ای دریافت نمی‌کنید به طور مرتب محبت تان را به امید مهربانی دیدن از طرف مقابل خود اضافه می‌کنید و از همین جا رابطه خراب می‌شود؛ به طوری که احساس سرخوردگی می‌کنید و به طور مرتب، احساس ناراحتی می‌کنید و با خود می‌گویید: " نکنه من خوب نیستم، نکنه ... "که این حس، شما را مضطرب می‌کند و حتی می‌تواند باعث افسردگی شود.

این روانشناس تصریح کرد: توجه کنید برای خوب زندگی کردن حتما از خطوط میانی یعنی تعادل حرکت کنید و برای دوست داشته شدن هر کاری نکنید چرا که این کار، سلامت روانتان را به خطر می‌اندازد و به خاطر داشته باشید که محبت خود را درست، به موقع و به اندازه خرج کنید و حراجش نکنید!

کوهپایه زاده ادامه داد: یکی از اشتباه‌های افراد به ویژه خانم‌ها این است که آنقدر به همسرشان عشق ورزی و محبت می‌کنند که از خودشان غافل می‌شوند و به طور دائم، نگران هستند که دوست داشته نشوند و می‌ترسند که نکند همسرشان، آن‌ها را دوست نداشته باشد یا ترکشان کند.

وی افزود:در واقع،  این افراد، خودشان را عمیقاً باور نکرده اند و دچار خلأ بزرگی هستند و این خلأ را با توجه زیاد به همسرشان پُر می‌کنند.

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: هر فرد باید اول خودش را دوست داشته باشد و خودش را موجودی دوست داشتنی بداند چرا که یکی از فاکتور‌های سلامتی "خوددوستی" است و اگر از ترس طرد شدن، محبت‌های افراطی و نابجا کنید، همسرتان بیشتر، از شما فاصله روانی می‌گیرد و در روابط بین فردی، افراد غالبا  بیشتر به سمت ارتباطاتی گرایش دارند که در آن فرد مقابل، اعتماد به نفس و حرمت نفس داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
خیلی از این مجردهای دختر و پسرها از اطرافیان نشات میگیره و اطرافیان پدر مادر خواهر برادر و خاله عمه عمو و خویشاوندان هستند که در زندگی بچه ها تاثیر می گذارند چرا چون در قدیم اینها باهم ارتباط داشتن و بگو مگوهای صورت گرفته به قولی برنامه ها داشتن و در آخر سر زیر مجموعه هایشان که اولا هایشان هستند پیاده و دیکته می کنند .......
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۲۰ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
آره خب خانم های تحصیل کرده وشاغل دوست ندارن بهشون محبت بشه بعلاوه چرامردهاوخانم هاخودرابالباس شیک درمجالس نشان میدهندیاکلی هزینه میکنندکه تهش بیکارباشن توخانه ولوروی کاناپه مشغول تخمه شکستن وتماشای تلویزیون باشند.موضوع اینه که اکثرمردم خیلی موضوعات رادوست دارندپنهان کنندوکل علمی که دارندودانش ارتباط فرهنگی آنهانیازبه بازنویسی دارد.اگرمترجمی بخوانیدواستخدام شویدباهرشخصیت وذهنیتی بایدبامحبت برخوردکنیدشایددرآینده این تصورغم انگیزباشدکه بعدازفوت همسرفردسراغ همسردیگری میرودوخواستگاری دوم رابنامینهدتادرگذشته نماند.به هرصورت این هم محبت افراطی محسوب میشودیاخیر؟انحصاربرای چه؟حرف خانم های تحصیلکرده وشاغل اینجامعنادارد.کاری نداشته باش چی میپوشم وچیکارمیکنم ومن رارهاکن وبهم اهمیت نده وازم انتظاری نداشته باش که همش بهانه رابطه باهمه هست عین یک مترجم.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۳۴ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
باشگاه خبرنگاران اگه پیگیری مشکلات زندگی مردم برات مهم هست لطفا اینترنت خوزستان رو هم پیگیری کن که الان ۱۰ روزه که قطع شده بابا ما زندگیمون با اینترنت می چرخه من خودم اسنپ کار می کنم الان ۱۰ روزه بیکارم آخه چرا این کارو می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
مردم اینقدرمشکلات دارند که نگو من خودم اگه پول داشتم وزبان انگلیسیم خوب بودتا حالا مهاجرت میکردم میرفتم چون اوضاع کشورم ازنظراقتصادی وکار بحرانیه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۰
من که دکتری رو اپلای میکنم
واقعا هممون حیفیم اینجا بمونیم
با اینکه شاگرد اول بودم و درسم همیشه خوب بود و فعال بودم ولی بیکارم پس ارشد رو که گرفتم دکتری اپلای میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
به این پسرا بگین مخصوصا ۲۰ ساله ها وقتی خواستگاری میرن سنتی با اختیار خودشون بله بگن نه رودربایستی و فشار والدین ، بعد هم بدونن ازدواج یعنی انتخاب یک مدل اندام و تیپ و قیافه دختر بین چهل میلیون مدل دختر ! پس بعد عقد بهانه و ایرادهای بنی اسرائیلی و ملانصرالدینی نگیرن ! دختر مردم بدبخت نکنن ! بلکه در مجردی چشم و دل از تصویر دخترا حفظ کنن تا همسر براشون شیرین باشه چشم چرانی چی بهشون میده به جزء فکر پریشونی و ناکامی! کمی عقل و تفکر لطفا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
یه باریه مطلب کاملادرست دیدم که مخصوصامردهاهرچه بیشتربشون ابرازعلاقه کنی بیشترخودشونومیگیرن وفک میکنن وظیفه زنشونه ودیگه مثل زن که درواقع زن مظهرنازبایدباشه مردنازمیکنه وحال آدم به هم میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
اگه تو این موقعیت شوهر خوب پیدا شد چشم به حرف روانشناس گوش میدم
والله
آخرین اخبار