مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سه هزار هکتار از باغ‌های زیتون استان در طارم سفلی تحت پوشش مبارزه با آفت مگس قرار گرفتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، یوسف درخشان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سه هزار هکتار از باغ‌های زیتون استان در طارم سفلی تحت پوشش مبارزه با آفت مگس به روش طعمه پاشی قرار گرفتند.

درخشان افزود: امسال با توجه به افزایش نسبی دمای هوا مبارزه با آفت مگس زیتون زودتر آغاز شده است.

وی گفت: تاکنون در ۹۰ هکتار از باغ‌های زیتون در منطقه طارم سفلی کار مبارزه با این آفت به روش طعمه پاشی با پروتئین (بیت اسپری) برای شکار و کنترل آفت به انجام رسیده است.

به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان، این عملیات در باغ‌های روستای سیاهپوش و قوشچی با مشارکت باغداران به صورت عمومی در حال اجرا است.

درخشان اظهار داشت: در حال حاضر سطح زیر کشت باغ‌های زیتون استان بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار است که هرساله به طور متوسط بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تن محصول زیتون از این میزان باغ برداشت می‌شود.

وی افزود: مگس زیتون مهمترین آفت باغ‌های زیتون است که مستقیما از میوه درخت تغذیه می‌کند و در شرایط طغیانی خسارت آن به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد بنابراین کنترل و مدیریت آن اهمیت زیادی دارد.

درخشان یادآور شد: برای ردیابی و پایش این آفت از اسفندماه سال گذشته، سه ایستگاه پیش آگاهی این آفت با نظارت کلینیک‌های گیاهپزشکی و مرکز جهاد کشاورزی طارم راه اندازی شده است که زمان ظهور آفت و شروع مبارزه را تعیین می‌کنند.

به گفته این مسئول، در استان چهار هزار هکتار باغ قدیمی و سنتی زیتون داریم که خسارت مگس زیتون در آن‌ها به مراتب بیش از باغ‌های صنعتی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: در باغ‌های صنعتی به دلیل رعایت مدیریت صحیح و اصولی باغ از قبیل آبیاری مناسب، تغذیه مناسب، مدیریت کف باغ و حذف علف‌های هرز و هرس اصولی، خسارت آفت مگس زیتون به حداقل می‌رسد بنابراین بیشترین نگرانی در مورد باغ‌های سنتی زیتون است.

وی خاطرنشان کرد: روستا‌هایی که باغ‌های سنتی دارند در صورت مشارکت باغداران و مبارزه یکپارچه برای کنترل آفت، ملزومات، پروتئین و سمپاش به صورت رایگان از سوی مرکز جهاد کشاورزی در اختیار باغداران قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.