متخصص کودکان و نوزادان گفت: خطر ابتلای کودکان به کرونا و عوارض دراز مدت بیماری کرونا در آن‌ها با شیوع سویه دلتای کرونا بسیار جدی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد شاه فرهت فوق تخصص نوزادان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست اصحاب رسانه با جامعه پزشکی ویژه بررسی ابتلا کودکان به دلتا کرونا و عوارض و پیامدهای آن، که در فضای مجازی برگزار شد؛ درباره علائم کرونای دلتا در نوزادان، گفت: کرونا در روزهای نخستین شیوع خود سالمندان و بیماران زمینه‌ای را مورد هدف قرار داد اما بر خلاف تصور مردم، روز به روز بر تعداد کودکان مبتلا به آن اضافه شد تا جایی‌که اطفال زیر یک ماه نیز به جمع قربانیان این بیماری پیوستند.

او افزود: در موج‌های قبلی کرونا، کودکان کمتر درگیر این ویروس می‌شدند و بیشتر افراد درگیر با این ویروس بزرگسال و افراد بالای ۶۰ سال بودند؛ اما در موج پنجم با توجه به واکسینه شده افراد بالای ۶۰ سال و درگیری کمتر آن‌ها با این ویروس، جمعیت قابل توجهی از کودکان و نوجوان به کرونا مبتلا می‌شوند.

فوق تخصص کودکان ادامه داد: موج پنجم کرونا که همراه با شیوع سویه دلتا بود، کودکان را بیشتر از موج‌های قبل درگیر کرد. سرعت انتقال دلتا کرونا نسبت به سویه‌های قبلی این ویروس ۲ برابر شده است و چون کودکان در رعایت دستورالعمل‌ها عمدتا ضعیف‌تر عمل می کنند زودتر با این ویروس درگیر می‌شوند.

شاه فرهت بیان کرد: علائم بیماری کرونا در کودکان متنوع است، مانند مشکلات گوارشی و مشکلات تنفسی. اما شایع‌ترین آن‌ها، علائمی شبیه به سرماخوردگی است؛ سرفه، آبریزش بینی، عطسه و خستگی که اگر خانواده ها در فرزندشان این علائم را مشاهده کردند، باید آن را کرونا قلمداد کنند و سریعا به پزشک مراجعه نمایند.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد:  بهترین و ایمن‌ترین راه جلوگیری از بیماری و مرگ و میر ناشی از کرونا واکسن زدن است؛ اما در حال حاضر تا واکسینه شدن ۸۰ درصد مردم کشور باید دستورالعمل‌های بهداشتی مانند گذشته و حتی شاید سختگیرانه‌تر رعایت شود.

در ادامه این نشست که به‌صورت آنلاین برگزار شد، غلامرضا خادمی متخصص بیماری‌های کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره عوارض بعد از بیماری در کودکان گفت: در موج‌های قبلی کرونا کودکان بهبود یافته از این بیماری عوارض آنچنانی نداشتند اما در موج‌های چهارم و پنجم، شاهد کووید طولانی یا به عبارتی عوارض طولانی مدت بعد از کووید در کودکان بهبود یافته بودیم که با شیوع سویه دلتا خطر این عوارض بسیار جدی‌تر از قبل شده است. 

او افزود: چون سیستم ایمنی کودکان در برابر این ویروس آسیب پذیر‌تر است، آن‌ها بیشتر مستعد بروز عوارض جدی بیماری هستند؛ عوارضی مانند درگیری قلب و عروق یا حتی نارسایی کبدی و کلیوی تا هفته‌ها بعد از بهبودی در کودکان مبتلا به کرونا دیده شده است. این عوارض برای کودکان بهبود یافته از بیماری کرونا بسیار سهمگین‌تر و خطرناک‌تر است که باید برای پیشگیری از این عوارض تمهیدات لازم اندیشیده شود.

متخصص بیماری‌های کودکان ادامه داد: در وضعیت فعلی، مراجعه بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان‌های مشهد بیشتر از قبل شده است که در این بین، کودکان زیر  ۱۰ سال درگیر با ویروس بیشتر دیده می‌شوند.

همچنین غلامرضا زمانی عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد و متخصص جراحی و فوق تخصص لاپروسکوپی گفت: اوایل شیوع کرونا کودکان کمتر به این بیماری مبتلا می‌شدند، اما با گذشت موج‌های سهمگین بیماری و جهش‌های مختلف در ویروس کرونا، در حال حاضر کودکان و نوجوانان بیشترین قشر آسیب پذیر از این بیماری هستند.

او افزود: با توجه به روند کند واکسیناسیون در کشور و واکسینه نشدن کودکان زیر ۱۲ سال، اگر مدارس در مهرماه بازگشایی شوند فاجعه‌ای بزرگ هم از نظر شیوع بیماری و هم از نظر میزان مرگ و میر در کشور رخ می‌دهد.

عضو سازمان نظام پزشکی مشهد ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی در کشور و نبود عزم همگانی در مقابله با این ویروس منحوس، مطمئنا تا اواسط مرداد ماه وارد پیک ششم کرونا خواهیم شد؛ که این موج با شدت بیشتری نسبت به موج‌های گذشته کشور را فرامی‌گیرد.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
مردم مراقب فرزندان خود باشید این بیماری به هیچ کس رحم ندارد