مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سالانه میلیون‌ها مترمکعب آب از استان اصفهان خارج می‌شود و وزارت نیرو تاکنون برنامه‌ای برای استفاده استان از این منابع نداشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به بحران کم‌آبی در استان گفت: منابع آبی در سمیرم و فریدون‌شهر وجود دارد که سالانه میلیون‌ها مترمکعب از استان خارج می‌شود و وزارت نیرو تاکنون برنامه‌ای برای استفاده استان از این منابع نداشته است و در حالی که خود استان مشکل آب دارد این منابع را از دست می‌دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: وزارت نیرو باید یک برنامه محکم و استوار و پایدار برای تأمین آب استان تدوین کند و مصوبات شورای عالی آب و شورای سیاستگذاری هماهنگی حوضه زاینده‌رود را پیگیری کند و از برداشت‌های بی‌رویه و بارگذاری‌های جدید جلوگیری کند تا آب زاینده‌رود پایدار شود.

او بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۸ حادثه در رودخانه، منابع آب و استخر‌ها داشته‌ایم که ۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند، زاینده‌رود حالت گردابی دارد و مناسب شنا نیست و ۳ هزار و ۵۰۰ استخر کشاورزی داریم که لغزنده است و امکان شنا در آن نیست و باید دستورالعمل‌های ایمنی اجرا شود و به خاطر حفظ جان از شنا در مکان‌های ممنوعه خودداری شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه حریق مراتع و وزش باد‌های گرم از اثرات خشکسالی است، گفت: ۳۴ مورد حریق مراتع در استان از ابتدای سال تاکنون گزارش شده است و ۱۱۸ هکتار از مراتع دچار آتش‌سوزی شده، در استان اصفهان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۱۰۰ هزار هکتار جنگل، ۳۰۷ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت در مناطق بیابانی دارد که مستعد حریق است، ۹۰ درصد حریق‌ها به علت خطای انسانی رخ داده و ۹۰ درصد آن در شهرستان سمیرم بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تیم‌های امداد و مراقبت فعال شده است، بیان کرد: مراتع در راستای حفظ منابع آب و جلوگیری از فرسایش خاک، تولید گیاهان دارویی مهم هستند و خسارت وارد شده به آن‌ها جبران‌ناپذیر است.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از حریق عنوان کرد: پهنه‌بندی استان از نظر خطرپذیری حریق، آموزش جامعه، صدور هشدار به بهره‌برداران و گردشگران، به کارگیری ۳۴۰ قرق‌بان محلی در استان انجام شده است.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه استان اصفهان به یک بالگرد مجهز به سبد آب پاش نیاز دارد، خاطرنشان کرد: نیاز است پایگاه‌های دائمی اطفای حریق دایر شود، هر هکتار حریق در مراتع ۲۰ میلیون تومان خسارت در پی دارد و هر هکتار جنگل ۵۰۰ میلیون تومان خسارت وارد می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: تلفن ۱۶۰۴ آماده دریافت گزارش حریق مراتع است، کشاورزان ته مانده مزارع را آتش نزنند و باغداران نیز درختان را هرس کنند، اداره راه موظف شده پوشش گیاهی را از کنار جاده‌ها و شهرداری‌ها نیز پوشش گیاهی را در شهر‌ها پاکسازی کنند.

منبع:فارس

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار