مدیر آبرسانی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان گفت:با اجرای طرح‌های توسعه تولید در کارخانه برداشت آب از رودخانه زاینده رود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مهرداد اسماعیلی مدیر آبرسانی کارخانه ذوب‌آهن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: حداکثر آب برداشتی  ذوب آهن  از زاینده‌رود برای حفظ تجهیزات، فقط ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است.

او با اشاره به  طرح‌هایی برای کاهش استفاده از آب رودخانه زاینده‌رود ادامه داد: از سال ۹۱ و طبق توافق با استانداری و جلب موافقت اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست پساب زرین‌شهر خریداری و برای آبیاری فضای سبز به کارخانه منتقل شد.

مدیر آبرسانی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان بیان کرد: تا پایان امسال تصفیه‌خانه پیشرفته‌ای با کمک مپنا در کارخانه ذوب‌آهن برای استفاده از پساب مناطق اطراف به بهره‌برداری می‌رسد.

اسماعیلی ظرفیت این تصفیه‌خانه را ۸۵۰ مترمکعب بر ساعت اعلام و اضافه کرد: ۶۰ لیتر بر ثانیه از پساب زرین‌شهر، ۱۲۰ لیتر بر ثانیه از پساب فولادشهر و ۱۱۰ لیتر بر ثانیه پساب ۲۲ روستای فلاورجان به این تصفیه‌خانه منتقل خواهد شد و ۴۵۰ مترمکعب بر ساعت هم پساب خود کارخانه هست که وارد فرآیند تصفیه می‌شود.

او پیشرفت اجرای این طرح را ۶۵ درصد اعلام کرد و افزود: در مرحله اول ۸۵ درصد آب تصفیه شده برای مصرف کارخانه و ۱۵ درصد برای آبیاری فضای سبز استفاده خواهد شد.

مدیر آبرسانی کارخانه ذوب‌آهن تصریح کرد: بر اساس برنامه تا سال ۱۴۱۶ نیاز این کارخانه به آب رودخانه زاینده‌رود به صفر می‌رسد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: برداشت کارخانه ذوب آهن از آب زاینده رود کاملا قانونی و طبق سهمیه مشخصی است که برای این کارخانه از گذشته تاکنون مصوب شده است، اما در سال های گذشته به دلیل خشکسالی و کاهش منابع آبی استان، کارخانه ذوب آهن تلاش کرد تا با استفاده از راهکار های مختلف برداشت از آب زاینده رود را کاهش دهد.

مدیر آبرسانی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه فناوری این کارخانه به گونه‌ای است که قطع آب با نابودی آن برابری می‌کند، گفت: ارزش افزوده ای که آب برای صنعت فولاد ایجاد می کند به مراتب از سایر صنایع بیشتر است.

اسماعیلی افزود: خوشبختانه قرار است تمام محصولات ذوب آهن صادر شود که اگر این اتفاق صورت گیرد ارز آوری یک و نیم میلیارد تومانی در سال را شاهد خواهیم بود و بنابراین برای کارخانه ذوب آهن اصفهان سرمایه‌گذاری روی طرح‌های تامین آب ضروت زیادی دارد.

در کارخانه ذوب آهن اصفهان حدود ۱۴ هزار نفر به طور مستقیم و افزون بر ۲۰۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.


انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.