دانشمندان سخت‌ترین ماده ترمیم کننده جهان را تولید کردند

محققان موسسه آموزش علوم و تحقیقات هند (IISER)، ماده‌ای را تولید کرده اند که می‌شود از آن برای ترمیم صفحه نمایش گوشی هوشمند شکسته شده استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شکسته شدن نمایشگر لوازم دیجیتالی و یا ترک برداشتن صفحات گوشی‌های هوشمند یکی از معظلاتی است که امروزه با آن‌ها مواجه می‌شویم و هر کسی راهی را برای رفع این مشکل انتخاب می‌کند. اما اگر روزی برسد که شما بتوانید به سادگی و با استفاده از یک روغن یا ماده نرم و ریختن آن روی این وسایل، مشکلتان را حل کنید طبیعتا آن روز خوشحال‌ترین فرد کره زمین خواهید بود.

گوشی هوشمند

در همین زمینه پژوهشگران بعد از تحقیقات فراوان و آزمایش‌های های گوناگون به موادی دست پیدا کرده اند که احتمالا بتواند در رفع این ماجرا به کاربران کمک شایانی کند. در واقع، این ماده می‌تواند به ترمیم صفحه‌های شکسته تلفن‌های همراه در کمتر از یک ثانیه کمک کند. آیا وقتی شخصی تلفن شما را قرض می‌کند عصبی می‌شوید؟ نه به این دلیل که ممکن است به حریم خصوصی شما حمله کنند، بلکه فقط به این دلیل است که ممکن است آن را رها کرده و شیشه آن را بشکنند.

به نقل از interestingengineering، در همین زمینه محققان موسسه آموزش علوم و تحقیقات هند (IISER)، به تازگی ماده‌ای را تولید کرده اند که می‌شود از آن برای ساخت صفحه نمایش گوشی هوشمند شکسته شده استفاده کرد. ماده‌ای شفاف که در صورت ترک خوردگی سخت تلفن‌های همراه سبب ترمیم آن شود.

محققان هندی

دانشمندان دهه‌ها در تلاش بوده اند تا موادی را تولید کنند که بتوانند خودشان را بهبود بخشند و موفقیت‌هایی نیز کسب کرده اند. به عنوان مثال، محققان انجمن شیمی آمریکا توانستند ربات‌های کوچک شنا کننده بسازند که می‌توانند به صورت مغناطیسی خود را بهبود بخشند، در حالی که محققان دانشگاه ملی سنگاپور با ساخت یک ماده فوم هوشمند که به دستان ربات اجازه می‌دهد خود را ترمیم کرده و اشیا را حس کنند، روش دیگری را در پیش گرفتند.

با این حال، یک مسئله در مورد این پروژه‌ها این است که آن‌ها نرم و مات هستند و برای برنامه‌های ناهموار بسیار مناسب نیستند؛ بنابراین محققان در IISER، به همراه محققان در انستیتوی فناوری هند (IIT) و دانشمندان دانشگاه فناوری خاراگپور تصمیم گرفتند تا روی ساخت ماده‌ای تمرکز کنند که سخت‌تر از ماده مرسوم موجود در جهان خود ترمیمی انجام می دهد.

دانشمندان کشور هند

نحوه تولید این ماده ترمیم کننده

بر اساس نتایج تجربی منتشر شده، محققان از یک ماده آلی پیزوالکتریک استفاده می‌کنند که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی و بالعکس تبدیل می‌کند و از بلور‌هایی به شکل سوزن ساخته می‌شود که طول آن‌ها بیش از ۲ میلی متر یا عرض آن‌ها ۰.۲ میلی متر نباشد.

به دلیل آرایش مولکولی آن‌ها در بلور‌های مخصوص طراحی شده، یک نیروی جذاب قوی بین دو سطح ایجاد می‌شود. هر بار که شکستگی رخ می‌دهد، نیرو‌های جذاب بدون نیاز به محرک خارجی مانند گرما یا سایر مواردی که بیشتر مواد خود ترمیم کننده به آن احتیاج دارند، دوباره به قطعات متصل می‌شوند.

سخت‌ترین ماده ترمیم کننده دنیا

پروفسور چیلا مالا ردی، محقق ارشد IISER، گفت: "مواد خود ترمیمی ما ۱۰ برابر سخت‌تر از بقیه است و دارای ساختار بلوری داخلی منظمی است که در اکثر کاربرد‌های الکترونیکی و نوری مورد پسند است. Bhanu Bhushan Khatua، عضو تیم IIT Kharagpur، نیز گفت: "برای ترمیم وسایل دیجیتالی مثل گوشی‌های همراه که روزمره با آن‌ها سر و کار داریم می‌توان از چنین موادی استفاده کرد که در صورت افتادن و ایجاد ترک در این وسایل و به کار بردن این مواد، خود را ترمیم می‌کنند. "

شکستگی صفحه لوازم دیجیتال

در این باره فقط یک مشکل وجود دارد، و آن هم این است که امکان دارد تجاری شدن و در دسترس قرار گرفتن این محصول برای عموم کمی زمان بر و طولانی شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.