رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: گرانی نان در حفظ نیروی کار اثرگذار است و عاملی است تا کارگر ماهر به صنف نانوایان برگردد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: یکی از علل شلوغی نانوایی‌ها سرانه مصرف نان است باید بپذیریم که مصرف نان میان مردم بیشتر از گذشته شده است.

او با اشاره به قطعی برق و تاثیر آن برای شلوغی صف‌های نانوایی، افزود: هر زمان در یک منطقه با قطعی برق مواجه می‌شدیم، نانوایی‌ها در منطقه دیگری با ازدحام مواجه می‌شد.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد با اشاره به اینکه علت مهم دیگر استفاده دامداران از نان به جای نهاده است، دامه داد: یکی دیگر از علل شلوغی رفتار مشتریان است که نان چند وعده خود را خرید می‌کنند تا برای وعده بعدی مجبور نباشند به نانوایی مراجعه کنند.

کشتگر نیمه تعطیل شدن برخی از نانوایی‌ها را از دیگر علت شلوغی صف‌های نانوایی خواند و بیان کرد: پایین بودن دستمزد هم مزید بر علت بود که از کارگر غیر ماهر استفاده کنند، این عامل سبب می‌شود نان دیر به دست مشتری برسد و صف‌ها شلوغ شوند.


بیشتر بخوانید


او با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نان برای جبران هزینه‌های کارگری و کارفرمایی است، تصریح کرد: اگر این بحث زودتر اصلاح می‌شد کارگر ماهر را از دست نمی‌دادیم و بخشی از صف‌ها خلوت‌تر می‌شد بنابراین گرانی نان در حفظ نیروی کار اثرگذار است و عاملی است تا کارگر ماهر به صنف بازگردد همچنین این گران شدن سبب می‌شود خرید‌های مازاد کاهش یابد.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در ادامه با طرح این پرسش که آیا گران شدن نان به قدری هست که خرید آن برای دامدار جذابیت نداشته باشد، بر هدفمند کردن یارانه‌ها در این بخش اشاره و تاکید کرد: باید در حوزه آرد و نان هدفمندی یارانه‌ها انجام شود تا تولیدکننده واقعی باقی بماند.

کشتگر اظهار کرد: در فضای تولیدی و رقابتی متخلف توان فعالیت نخواهد داشت، بستر یارانه به شکل فعلی احتکار را رقم می‌زند و این امر سبب می‌شود هم نانوا و هم مشتری ناراضی باشند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به بحث کیفیت نان اشاره کرد و علت این امر را عدم رقابتی بودن بازار دانست و افزود: باید فضای نان رقابتی شود تا کیفیت نان افزایش یابد، کیفیت زمانی اتفاق می‌افتد که واحد‌هایی تماما آزاد و بدون ریالی یارانه در بخش نان فعال شوند.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد نان را بخشی مولد و درآمدزا دانست و ادامه داد: ما حتی می‌توانیم نان را به کشور‌های اطراف صادر کنیم؛ شرق کشور مهد نان است اما تا زمانی که فضای نان دستوری و دولتی باشد این اتفاقات رخ نمی‌دهد البته نمی‌گویم واحدی اضافه شود بلکه از همین واحد‌های موجود بهره گیریم و مطمئن باشید چنانچه اختیار به نانوایی داده شود کیفیت افزایش می‌یابد و نانی مطابق نظر مشتری تولید می‌کند.

 

منبع: فارس
انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۹ تير ۱۴۰۰
اگر نظارت نباشد ۱۰۰۰ برابر گران کنید در کیفت نان تاثیر ندارد
اول نظارت و دوم یارانه مستقیم به مردم داده شود رانت حذف کنید