رئیس اداره دامپزشکی هندیجان از آبله کوبی بیش از ۵۴ هزار راس دام سبک در این شهرستان خبر داد.

روح الله قنواتی رئیس اداره دامپزشکی هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ و به منظور خدمات به دامداران در خصوص بهداشت و سلامت دام‌ها تا کنون ۵۴ هزار و ۵۱۹ راس دام سبک بر آبله کوبی شدند که از این تعداد ۵۱ هزار و ۲۳۳ راس گوسفند و ۳ هزار و ۲۸۶ راس بز بودند.

او افزود: همچنین ۵ هزار و ۶۰۰ راس بره بر علیه بیماری تب مالت (بروسلوز)، ۳۰ هزار راس بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) واکسینه شدند.

قنواتی بیان کرد: از ۱۰۹ راس گوسفند و ۷۵ راس گاو جهت تست بیماری تب مالت خونگیری شد و همچنین سمپاشی تعداد ۴ هزار و ۲۰۰ راس دام سبک و ۴ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین نیز صورت پذیرفته است.

رئیس دامپزشکی هندیجان ادامه داد: ۱۵ هزار راس دام سبک بر علیه بیماری تب برفکی، ۷ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین بر علیه بیماری لمپی اسکین ۱۱۳ قلاده سگ بر علیه بیماری هاری و ۳۰ هزار قطعه طیور بومی روستاییان بر علیه بیماری نیوکاسل واکسیناسیون شدند و همه خدمات ارائه شده بصورت رایگان بود که از سوی کارکنان دامپزشکی همین شهرستان انجام گرفت.

این مقام مسئول ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان اظهار داشت: از همشهریان عزیز هندیجان تقاضا میگردد توصیه‌ها را برای حفظ بهداشت و سلامت عمومی جامعه رعایت نمایند و خریداران دام‌های قربانی می‌توانند با مراجعه به اکیپ دامپزشکی مستقر در کشتارگاه از سلامت دام خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

روح الله قنواتی تصریح کرد: رعایت نکردن مسائل بهداشتی و کشتار دام در منازل و معابر احتمال بروز و انتقال بیماری‌های مشترک از جمله تب مالت و تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد؛ لذا از شهروندان و همشهری‌های عزیز می‌خواهیم تا کشتار دام‌های قربانی خود را با نظارت دامپزشکی انجام دهند.

قنواتی در پایان گفت:کشتارگاه دام شهرستان در روز عید سعید قربان از ساعت ۷ تا ۱۳ آماده ارائه خدمات بوده و به شهروندان عزیز توصیه می‌شود به منظور رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی دام‌ها را برای قربانی به کشتارگاه انتقال دهند و پس از تایید بهداشتی لاشه از سوی بازرس مستقر در کشتارگاه به استفاده از آن اقدام و همچنین توصیه میگردد جهت جلوگیری از انتقال و بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو لاشه گوشت و احشا خوراکی دل، جگر و قلوه دام قربانی حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار گرفته و سپس مصرف گردد.

انتهای پیام/ن

برچسب ها: واکسن دام ، عید قربان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.