مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی از ۲۶۵ روستای درگیر با تنش آبی در خراسان شمالی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، غلامحسین ساقی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه مقوله آب مهمترین بحث امروز کشور است، گفت:مشکلات در حوزه آب و آبرسانی در استان بویژه در روستا‌ها بسیار زیاد است.

ساقی با اشاره به اینکه امسال کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها را در مقایسه با سال گذشته داشتیم، عنوان کرد:در استان از ۷ یا ۸ درصد چرخه آب (بیلان هیدرولوژی) استفاده می‌شود که ۹۰ درصد آن در حوزه کشاورزی،و مابقی در حوزه شرب و صنایع استفاده می‌شود.

امسال بدترین سال آبی در پنجاه سال اخیر

به گفته ی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سال آبی جاری بدترین سال آبی در پنجاه سال گذشته است.

ساقی در خصوص کیفیت آب شرب شهری افزود:آب شرب بطور مداوم در حال کنترل و پایش است تا در نهایت آبی با کیفیت و سالم در اختیار مشترکین قرار گیرد.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود:از ابتدای اسفند ۹۸ تا تیرماه ۹۹ سند تامین آب پایدار روستایی با افق ۱۴۳۰ تدوین شده است که در نتیجه بررسی‌های انجام شده مشخص شد؛۹۷۳ میلیارد تومان اعتبار جهت رفع مشکلات حوزه آب روستایی نیاز است؛ البته با شرایط کنونی اعتبار مورد نیاز آبرسانی روستایی،در سال جدید به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است.

او با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ سال خوبی در خصوص تخصیص اعتبارات به آب و فاضلاب است، عنوان کرد:امسال در تخصیص اعتبارات ،مجلس برای آب ردیف بودجه‌ای جدا در نظر گرفته است.

ساقی در خصوص روستا‌های تحت پوشش آب وفاضلاب استان عنوان کرد:در حال حاضر ۷۲۹ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که ۶۹۳ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب است؛ از این تعداد روستای تحت پوشش ۴۳ روستا، آبرسانی سیار بصورت ثابت و ۵۹ روستا هم گاهی اوقات آبرسانی با تانکر انجام می‌شود.

انشعاب خلاف بلافاصله قطع می‌شود

ساقی از شناسایی هزار انشعاب غیرمجاز در سال ۹۹ خبر داد و گفت:متاسفانه در سال‌های کم آبی انشعابات غیرمجاز افزایش می‌یابد و افرادی که دیگر دسترسی به آب‌های سطحی ندارند، آب شهری اولین گزینه برای رفع نیازشان خواهد بود، که در حوزه کشاورزی بیشتر شاهد این موضوع هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در ادامه انشعابات غیرمجاز تا اواخر تیرماه ۱۴۰۰ را ۳۴۹ مورد دانست و عنوان کرد:از این تعداد انشعاب غیرمجاز  ۱۳۹ مورد جمع آوری،۵۸ مورد تبدیل به اشتراک و  ۱۴۹ هم در حال بررسی و انجام است.

ساقی در خصوص مدیریت آب های روان هم گفت:۷۶ درصد بارش ها در مدت زمان کمی از زمان بارش  تبخیر می شود که مدیریت منابع آبی برای  ۲۴ درصد آن امکان پذیر است؛که در این خصوص شرکت آب منطقه ای متولی امر مدیریت منابع آبی است.

به گفته ی ساقی ۳۰ درصد از شبکه  شهری  فرسوده و عمر مفید آن رو به اتمام است.

انتهای پیام/د

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.