مسئول مرکز جهاد کشاورزی بهمن گفت: برداشت سیب گلاب از ۷۰ هکتار از باغات سیب بهاره بهمن آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سعید یعقوبی مسئول مرکز جهاد کشاورزی بهمن با بیان اینکه متوسط عملکرد سیب گلاب در شهرستان حدود ۱۵ تن در هکتار است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود افزون بر یک میلیون و ۵۰ هزار تن سیب گلاب تولید و روانه بازار شود.

او افزود: برداشت سیب گلاب از اواخر تیرماه در این شهرستان آغاز و تا مرداد ماه نیز ادامه دارد.

یعقوبی عمده ارقام سیب تولیدی این شهرستان را شامل سیب گلاب کهنز، سیب گلاب ۴ و گلاب بهاره برشمرد و تصریح کرد: سیب تولیدی علاوه بر تامین نیاز شهرستان به شهرستان‌های شیراز، اصفهان و تهران هم ارسال می‌شود.

او گفت: بیشترین میزان تولید سیب گلاب در شهرستان آباده در منطقه آران است که به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی محصول تولیدی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این مرکز ۲ هزار هکتار انواع باغ دارد.

سیب گلاب

شهرستان آباده ۱۶ هکتار مزرعه گندم ممتاز پرورشی دارد

مدیر جهادکشاورزی آباده گفت: کشت بذر‌های پرورشی به عنوان بذر‌های ممتاز با درجه خلوص بالا سبب افزایش عملکرد محصولات خواهد شد.

مهدی امینی مدیر جهادکشاورزی آباده با بیان اینکه شهرستان آباده ۱۶ هکتار مزرعه گندم ممتاز پرورشی دارد، گفت: کشت بذر‌های پرورشی به عنوان بذر‌های ممتاز با درجه خلوص بالا سبب افزایش عملکرد محصولات در هر هکتار و افزایش درآمد کشاورزان از فروش این محصولات خواهد شد.

او بیان کرد: بذر پیشگام در این شهرستان به صورت پرورشی کشت می‌شود و به دلیل قیمت خرید بالاتر با استقبال خوب کشاورزان رو به رو شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: محصول برداشت شده سال آینده به عنوان بذر در اختیار کشاورزان دیگر مناطق فارس قرار می‌گیرد.

امینی با بیان اینکه پیدایش ارقام جدید گندم در سال‌های اخیر و اختلاط ژنتیکی این ارقام با ارقام قدیمی سبب کاهش درصد خلوص بذر و کاهش کیفیت و عملکرد این محصول در هر هکتار می‌شود، افزود: کاشت محصولات پرورشی راندمان تولید در هر هکتار را قریب ۲۰ درصد افزایش خواهد داد.

گندم

پهباد مزارع بهمن را سمپاشی کرد

مسئول مرکز جهاد کشاورزی بهمن گفت: ۱۰۷ هکتار از کشتزار‌های گندم و جو و حبوبات بهمن توسط پهباد بر علیه آفات و بیماری‌های زراعی بویژه کنه و شته سمپاشی شد.

سعید یعقوبی اظهار کرد: استفاده از پهباد در سمپاشی مزارع با وجود افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی هزینه‌ها موجب کاهش تخریب مزارع و افزایش بهره وری می‌شود.

او با بیان اینکه در سمپاشی با تراکتور (توروبو لاینر) ماشین آلات کشاورزی باید وارد مزارع گندم و جو شوند، خاطرنشان کرد: ورود ماشین آلات موجب تخریب محصول نهایی می‌شود به همین منظور استفاده از پهباد منطقی‌تر و با صرفه‌تر است.

یعقوبی اضافه کرد: استفاده از پهباد در کشاورزی یک حرکت مهم ترویجی است که در سطح شهرستان آباده و در بخش‌های بهمن و صغاد برای سمپاشی مزارع گندم علیه آفات و بیماری‌های گیاهی آغاز شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از پهباد برای سمپاشی مزارع یک تکنولوژی زیست محیطی به منظور توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی است، افزود: سم کشاورزی در نوع سمپاشی به شکل میکرو ذرات و بدون نیاز به مخلوط شده با آب بر روی محصولات کشاورزی ریخته می‌شود.

او در خصوص سایر مزایای استفاده از پهباد در کشاورزی بیان کرد: کاهش مصرف آب، سم، کود و در کل هزینه‌های تولید، جلوگیری از تخریب مزارع و محصولات در زمان گل دهی و افزایش کمی و کیفی محصولات، حفظ سلامت کشاورز و محیط زیست از مزایای استفاده از پهباد در بخش کشاورزی است.

بخش بهمن و صغاد ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار مزارع گندم و جو و هزار و ۵۰۰ هکتار انواع حبوبات دارد.

برداشت نخود دیم آباده

مسئول مرکز جهادکشاورزی خسروشیرین گفت: سطح زیر کشت نخود در دهستان خسروشیرین ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است که به صورت بهاره و دیم کشت شده است.

مهدی یعقوبی مسئول مرکز جهادکشاورزی خسروشیرین اظهار کرد: عملکرد برداشت نخود دیم در این منطقه ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار است و پیش بینی می‌شود افزون بر ۷۵۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار مصرف شود.

 نخود

او تصریح کرد: ۳۰ در صد از مزارع نخود دیم به صورت مکانیزه کشت شده است که با توجه به افت بارندگی در امسال و کاهش ارتفاع نخود و همچنین نبود امکانات از جمله کمباین مخصوص برداشت نخود، برداشت بصورت سنتی انجام می‌گیرد.

یعقوبی بیان کرد: ارقام عادل و گوکسو از ارقام جدیدی هستند که کشت شده، ولی مقاومت این ۲ رقم در برابر تنش خشکی نسبت به رقم محلی کمتر است. از مزایای منحصر به فرد نخود دیم خسروشیرین این است که هیچگونه کود و سمی استفاده نمی‌شود.

نخود دیم خسروشیرین از نظر رنگ و طعم و خوش پخت بودن از بازار پسندی مناسبی برخوردار است که معمولا به استان اصفهان به منظور تهیه نخودچی ارسال می‌شود.

آغاز طرح توانمند سازی زنان روستایی شیراز در تولیدات زنبور عسل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از آغاز طرح توانمند سازی زنان زنبوردار روستایی و عشایری این شهرستان در تولید عسل و محصولات ثانویه خبر داد.

ذبیح الله سیروسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با اشاره به آغاز طرح توانمند سازی زنان زنبوردار روستایی و عشایری این شهرستان در تولید عسل و محصولات ثانویه اظهار کرد: این طرح برای نخستین بار در استان فارس و به صورت آزمایشی در شهرستان شیراز اجرا شده است.

او با اشاره به اینکه گروه هدف این طرح زنان زنبوردار روستایی و عشایری دارای بیش از ۵۰ کلنی زنبور عسل است، تصریح کرد: در مرحله نخست این طرح ۱۵ نفر از زنان مشمول انتخاب و دوره‌های تخصصی لازم توسط کارشناس خبره برای آنان در حال اجرا است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این طرح توسط دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری پیشنهاد و تامین اعتبار شده است، اضافه کرد: با اجرای این طرح زنان بهره بردار به اهداف اصلی خروج از تک محصولی و افزایش کمی و کیفی در تولید عسل و سایر محصولات ثانویه زنبور عسل مانند ژل رویال، بره‌موم، زهر، گرده، ملکه و موم دست می‌یابند.

او گفت: افزایش دانش و مهارت زنان زنبوردار روستایی، افزایش بهره‌وری و درآمد زنان روستایی، ایجاد و توسعه اشتغال در روستاها، افزایش نقش زنان در توسعه صنعت زنبورداری و تسهیل در بازاریابی و بازار رسانی محصولات مختلف زنبور عسل از اهداف فرعی طرح مذکور است که تحقق آن دنبال می‌شود.

سیروسی با تاکید بر اینکه فرآیند اجرای طرح موصوف در شهرستان شیراز توسط کارشناسان مربوطه به صورت مستند و مکتوب جمع‌آوری و تدوین می‌شود، افزود: در پایان این طرح پایش تخصصی آموزش‌ها و عملکرد زنان زنبوردار انجام و نتیجه آسیب شناسی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با اشاره به موضوع صنعت زنبورداری در این شهرستان، اظهار کرد: بیش از ۴۲۰ نفر زنبوردار در این شهرستان به زنبورداری اشتغال دارند که با قریب به ۵۹ هزار کلنی زنبور عسل در سال گذشته ۴۵۰ تن عسل تولید کرده اند.

او با بیان اینکه تا کنون تنها ۲۰۰ نفر از زنبورداران شهرستان شیراز موفق به اخذ پروانه اشتغال به این حرفه شده اند، افزود: شاغلین در این بخش پس از گذراندن آموزش‌های تخصصی و اخذ گواهینامه آن و ثبت آمار دو ساله مستمر آنان در سرشماری زنبورستان‌ها با تعداد بیش از ۴۰ کلنی می‌توانند برای گرفتن پروانه زنبورداری اقدام کنند.

سیروسی تصریح کرد: تخصیص نهاده‌های یارانه دار خصوصا شکر، اعطای تسهیلات سرمایه گردش، امکان صدور مجوز حمل و کوچ زنبورستان و مجوز استقرار در مراتع و باغ‌ها از جمله خدماتی است که صرفا به زنبورداران دارای پروانه زنبورداری ارائه می‌شود.

او با اشاره به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی شهرستان شیراز، این شهرستان را جزو مناطق معتدل و «میان بند» به شمار آورد که هر ساله در فصل کوچ بهاره و پائیزه برای مدتی میزبان تعداد قابل توجه‌ای از زنبورستان‌های سراسر کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار