مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از کاشت کنجد در هزار هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان کازرون از اواخر مرداد ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به کاشت کنجد از اواخر مرداد ماه در هزار هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان کازرون اظهار کرد: برداشت کنجد در شهرستان کازرون از اواخر مهرماه آغاز خواهد شد.

او ادامه داد: پیش بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت، بیش از هزار و ۲۰۰ تن دانه روغنی کنجد برداشت شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های بارز کشت کنجد در شهرستان کازرون استفاده از روش خاک ورزی حفاظتی است؛ به طوری که بالغ بر ۸۰ درصد مزارع کنجد در این شهرستان به صورت بی خاک ورزی یا کم خاک ورزی کشت می‌شود که نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش و حفظ رطوبت خاک دارد.

رشیدی با بیان اینکه توسعه کشاورزی مناطق خشک و نیمه‌خشک به‌عنوان یک کشت تابستانه، زراعت دوم در تناوب با غلات و نباتات جالیزی، مقاومت بالا در برابر خشکی و کم آبی از مزایای کشت کنجد است، افزود: با توجه به نیاز کشور به افزایش تولید گیاهان روغنی، برنامه ریزی برای توسعه کشت کنجد از اولویت‌های مدیریت جهاد کشاورزی کازرون است.

او با تاکید بر اینکه شهرستان کازرون یکی از تولید کنندگان بزرگ کنجد در استان فارس است، گفت: عمده‌ترین مناطق کشت کنجد این شهرستان در بخش جره و بالاده است.

رشیدی بیان کرد: با توجه به کیفیت بسیار خوب محصول کنجد شهرستان کازرون بیشتر این محصول در صنایع تولیدی ارده، پخت نان، تهیه حلوا و شیرینی پزی‌های استان فارس و استان‌های همجوار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون اظهار کرد: داراب ۲، دشتستان و محلی از ارقام کنجد در این شهرستان است.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

پایان کشت پنبه در لارستان

معاون فنی و اجرایی معاونت سازمان و مدیریت جهادکشاورزی لارستان از پایان عملیات کاشت پنبه در شهرستان لارستان خبر داد.

علی سعیدی نژاد معاون فنی و اجرایی معاونت سازمان و مدیریت جهادکشاورزی لارستان اظهار کرد: کشت پنبه در لارستان که از پانزدهم اردیبهشت ماه آغاز شده بود در اواخر خرداد ماه پایان یافت.

او تصریح کرد: سطحی معادل ۵ هزار و ۳۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان به کشت پنبه با ارقام گلستان، ساجدی، ارمغان، مای، ماکسا و لیدر اختصاص یافت که به منظور مقابله با بیماری‌ها و آفات اول فصل ضدعفونی بذور در سطحی حدود هزار و ۷۰۰ هکتار انجام شده است.

 کاشت پنبه

او با بیان اینکه ۲ هزار هکتار از کشت پنبه در این شهرستان به صورت کشت حفاظتی و از این میزان هزار و ۱۱۰ هکتار به صورت کشت مستقیم (بی خاکورزی) انجام شده است، افزود: بهره برداران با هدف کاهش میزان بذر مصرفی و هزینه‌های تولید و نیز افزایش راندمان آبیاری با کمک دستگاه‌های مکانیزه همچون ردیف کار‌ها و کارنده‌های پنوماتیک و بی خاکورز اقدام به کشت پنبه در سطح ۲۸۵۰ هکتار کرده اند.

سعیدی نژاد اضافه کرد: طرح پایلوت پنبه که از طرف مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابلاغ شده در مرکز جهاد کشاورزی بخش جویم در حال اجرا است.

معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی لارستان با بیان اینکه این شهرستان ۳۰ درصد وش پنبه استان فارس را تولید می‌کند، افزود: برداشت این محصول از آبان ماه شروع و تا اواخر بهمن ادامه می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود بیش از۱۵ هزار تن محصول از مزارع لارستان تولید شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.