شیروانی کارگردان نمایش «ببو» نبود توجه به داستان سرایی صحیح برای نمایش‌های امروزی را مطرح می‌کند.

مهیار شیروانی، کارگردان نمایش «ببو» در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع این نمایش گفت: داستان ماجرای یک گروگانگیری بامزه است که پای والدین گروگانگیر‌ها به آن باز می‌شود. در نتیجه فضای بی اعتمادی بین آنان شکل می‌گیرد در جایی که حتی به والدین هم نمیتوان اعتماد کرد، شخصیت‌های داستان باید یاد بگیرند قابل اعتماد باشند.

وی درباره هدف این نمایش توضیح داد: روایت داستانی سرگرم کننده است که در قالب یک مضمون مشخص بیان شود. هیچ چیز بیشتر از یک داستان درست تاثیرگذار نیست. مهم‌ترین وظیفه گروه تئاتر روایت کردن داستان است. همگی تلاش کردیم به گروه متعهد باشیم و اولویت زندگی مان یافتن بهترین راه حل‌ها برای روایت داستان باشد. بنظرم بازیگران نمایش «ببو» روایتی بدون اغراق و خودنمایی، بامزه، به شدت خوش ریتم و متعهد از داستان ارائه می‌کنند.

ببو به بهانه کمدی بودن هر ایده خنده داری را استفاده نکرده /مشکل نمایش‌های امروز نداشتن پیرنگ قوی است

کارگردان نمایش «ببو» درباره طراحی صحنه این اثر بیان کرد: دکور واقع گرا است. حتی زاویه دیوار‌ها محیط‌های داستانی بیرون از محوطه دکور را ترسیم می‌کنند، هر چند بجای دیوار از خط نور استفاده کردیم. به بهانه کمدی بودن داستان هر ایده خنده داری را تمرین نکردیم. تلاش کردیم بیننده را با میزانسن‌های اغراق آمیز و در ظاهر باشکوه گمراه نکنم. به داستان وفادار ماندم و در هر لحظه بازی اندازه مورد نیاز از عواطف و احساسات را روایت می‌کنم که این امر بدون بازیگرانم ممکن نبود.

ببو به بهانه کمدی بودن هر ایده خنده داری را استفاده نکرده /مشکل نمایش‌های امروز نداشتن پیرنگ قوی است

شیروانی در ادامه درباره مشکل تعطیلی سالن‌های تئاتر گفت: کرونا به جانمان نیفتاد، ولی بلای تعطیلی پی در پی به جانمان افتاد. حالا سالن‌های خصوصی تصمیم گرفته اند برای تعطیل نشدن خود در زمان‌های اوج گیری بیماری مقاومت کنند. همان جدل همیشگی چرا رستوران‌ها نه، اما تئاتر آره؟ و بعد از یک سال و نیم تعطیلی تئاتر حداقل در تماشاخانه‌های خصوصی موفق شدند مثل رستوران‌ها تعطیل نباشند. تماشاخانه‌های خصوصی‌ای که به ریزش مخاطب ما هیچ توجهی ندارند.

ببو به بهانه کمدی بودن هر ایده خنده داری را استفاده نکرده /مشکل نمایش‌های امروز نداشتن پیرنگ قوی است
این هنرمند مشکل نمایش‌های امروزی را نبود توجه به داستانگویی صحیح می‌داند و گفت: مدت هاست میل به داستانگویی در تئاتر کمتر و کمتر شده و هنر نمایشمان با ظاهر گاه با شکوه و گاه روشنفکر نمایانه اش، بحتی از روایت یک پیرنگ دست چندم و مصرفی هم عاجز شده است. مشکل واقعی هنر نمایشمان را عدم توجه به داستانگویی متعهدانه در هر سطحی می‌دانم. اما با همه این‌ها باز هم معتقدم داستان اگر خوب باشد، راه خودش را پیدا می‌کند.

ببو به بهانه کمدی بودن هر ایده خنده داری را استفاده نکرده /مشکل نمایش‌های امروز نداشتن پیرنگ قوی است

وی در پایان افزود: هیچ انتظاری از وزیر فرهنگ آینده و وزیری پیشین نداشتم و ندارم. اگر باوری جز این داشتیم، در این روزگار کرونایی داخل چاه عمیق اجرای نمایش شیرجه نمی‌زدیم. لا اقل نه در میانه اخبار پیک پنجم و ششم کرونا و جنگ سالن‌های نمایشی با مرکز هنر‌های نمایشی!‌ می‌گویید با تماشاخانه قرارداد داشتیم و چاره‌ای نبود؟ پیدا کردن فرد غیر متعهدی که مرگ کسب و کارش باشد و تست کرونای تقلبی بفروشد کار سختی بود؟ گروه نمایشی هستیم که در قدم اول به داستانمان متعهد ماندیم. حال به اجرایمان متعهد می‌مانیم.

گفتنی است نمایش «ببو» به نویسندگی و کارگردانی مهیار شیروانی مهیار شیروانی که در کارنامه خود، نویسندگی و کارگردانی نمایش «یه هفته بعد هفته قبل» و همچنین نویسندگی و کارگردانی فیلم کوتاه «جنگل آسفالت» را دارد، از زمستان سال ۱۳۹۸ و پیش از آغاز پاندمی بیماری کرونا، به همراه گروه بازیگرانش تمرینات نمایش «ببو» را آغاز کرده بود. یادآور می‌شود نمایش «ببو» اجرا‌های خود را از ساعت ۲۰:۳۰ روز جمعه، یکم مرداد یک هزار و چهارصد، در سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار