طرح تله کابین گرگان با وجود مخالفت‌های دوستداران محیط زیست و کارشناسان، در چند قدمی اجرا قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، عبدالرضا دادبود شهردار گرگان گفت: موضوع تله کابین از دیرباز در شهر گرگان مطرح بوده، اما در مدت ۲ الی ۳ سال اخیر پیگیری‌های مستمری برای احداث آن صورت گرفته و برخی موارد برای ساخت این طرح مانند حساسیت‌های زیست محیطی و منابع طبیعی در طراحی جدید ملاحظه شده است.

او درباره زمان آغاز ساخت طرح تصریح کرد: با رعایت تمامی ملاحظات در این طرح که به تایید و تصویب مراجع ذی ربط رسیده است به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی خواهیم بود.

شهردار گرگان با بیان اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت تله کابین در نظر گرفته شده است، گفت: برای این کار به طور کامل از ظرفیت بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

طرح تله کابین گرگان که در چند ماه اخیر پس از چندین ماه سکوت دوباره اجرای آن بر سر زبان‌ها افتاده حالا هنوز اجرا نشده مناقشه برانگیز شده و دو گروه مخالف و موافق را در فضای رسانه‌ای فعال کرده است.

بیشتر بخوانید

تله کابین گرگان؛ طرحی برای توسعه گردشگری یا تخریب جنگل ناهارخوران؟

کنشگران محیط زیستی می‌گویند این طرح آن هم در محدوده جنگل‌های هیرکانی با مبدا جنگل ناهارخوران گرگان اصولی نیست، اما موافقان و در راس آن‌ها مجموعه شهرداری گرگان به این طرح به مثابه حلال مشکلات در توسعه گردشگری استان گلستان می‌نگرند.

مخالفان در یکی دو هفته اخیر با راه اندازی کارزاری اینترنتی تاکنون بیش از ۱۲ هزار امضا جمع آوری کرده اند و معتقدند علاوه بر افراد فعال در فضای اینترنت که این کارزار را امضا زده اند، بسیاری دیگر از مردم گرگان در فضای عمومی هم مخالف این طرح هستند، به گفته این افراد با این وجود، اما گویا شهرداری گرگان نمی‌خواهد این مخالفت‌ها را بشنود.

در مقابل، اما موافقان اجرای طرح، مدعی هستند که تله کابین گرگان مطالبه‌ای عمومی و به حق است که سال‌ها به خاطر کارشکنی‌های برخی استان‌های دیگر اجرایی نشده است و حالا هم مخالفان از سوی همان افراد تحریک می‌شوند.

در حالی که مخالفان طرح، این مسائل را غیرمنطقی خوانده و می گویند: طرح غیراصولی است و باید پاسخ منطقی به سوالاتشان داده شود.

بیشترین فعالیت دو گروه موافق و مخالف در هفته‌های اخیر معطوف به فضای مجازی بوده است و هر دو خصوصا موافقان سعی دارند با متهم کردن یکدیگر به مسائل فراموضوعی و حاشیه‌ای از مساله اصلی و پاسخ به شبهات آن طفره بروند.

صرف نظر از تحرکات هیجانی هر دو گروه اگر بخواهیم نگاهی میانه به این مساله داشته باشیم موضوع آنجاست که هنوز پاسخ بسیاری از سوالات درباره اجرای این طرح به افکار عمومی داده نشده است، شاید در بین این سوالات مهمترین آن‌ها نامشخص بودن چگونگی حل مساله ترافیک ناهارخوران گرگان و نبود زیر ساخت‌های گردشگری در این شهر است.

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
M.R
۱۴:۳۵ ۲۹ تير ۱۴۰۰
من گرکانی هستم و کوهیار هستم و رشته دانشگاهی من عمران و سازنده .طرح تله کابین سالها پیش باید اجرا میشد .بحث محیط زیستی و جنگل هیرکانی اولویت است و همگان اطلاع از این موضوع دارند که تمهیداتی در این مورد در طرح لحاظ شده و مهم تر اینکه تعداد درختان که با توجه به نصب پایه های بتی آن که 17 عدد می‌باشد و مساحت هر کدام 32 متر برآورد شده که در تعداد چندین برابری آن درخت کاشته خواهد شد و جایگزین میشود مانند سایر طرح های که در جاهای دیگر اجرا شده دوم مبحث ترافیک بلولر ناهار خوران می‌باشد که ساعات فعالیت در زمان پیک شلوغی نیست هر چند که اگر در زمان تعطیلات مانند تله کابین رامسر یا لاهیجان رو در نظر بگیرد .مبحث میزان ورودی مسافر ملاک هست .نه خود شهر چون در این طرح زمان مطلق استفاده از این فرایند برای همشهریان گرگانی تا مدتی خاص می‌باشد و بعد از چند وقت استفاده از آن با توجه به همزمانی ساخت شهر بازی و ووو به حالت عادی و بدون پیک هیجانی در مورد استفاده از تله کابین است.ولی در طرف دیگر این شهر با جاذبه های طبیعی بسیار و فرهنگ خاص نیاز به جذب مسافر بیشتر و درآمد زایی و رونق بیشتر در این شهر می‌باشد.در پایان یادمون باشه توسعه نیاز به در نظر گرفتن همه شرایط و اجرا آن است چه زیست محیطی و چه درامد زایی.که در این طرح هر دو مورد لحاظ شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۹ تير ۱۴۰۰
همون طرح هایی که قبلا نه فقط تو گرگان بلکه تو استان استارتش زده و بعد یه مدت اصا رها شد و معلوم نیست به چه سرانجامی رسیده و پیگیری کنین ، نیاز نیست یه طرح جدید اونم یه چیز بزرگ مثل تله کابین رو پیاده کنید.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۲۸ تير ۱۴۰۰
اتفاقا طرح بسیار خوبیه فقط یکم مسئولین ما باید با مردم حرف بزنن و بگن چه ایده ای دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۹ تير ۱۴۰۰
نکته اینجاس که ایده ای ندارن
Iran (Islamic Republic of)
سپید
۲۱:۳۸ ۲۸ تير ۱۴۰۰
در کشوری که سد سازی غیر اصولی وضعیت استان خوزستان رو به اینجا کشوند...دریای خزر رو برین تماشا کنید چقدر فروکش کرده و عقب رفته...برین وضعیت جنگلهای زاگرس رو بررسی کنید ببینید چقدر سوختن و نابود شدن...جنگلهای هیرکانی که سالهاس با سرعت زیادی داره نابود میشه...محیط زیست کشورمون در وضعیت افتضاحیه...افتضاح...
مسیولین که بی اهمیت و بی سواد...مردم بدون توجه و بدون فرهنگ و آموزشی هر جا میرن خرابکاری میکنن...حالا فقط تله کابین کم داریم تا به اینهمه خرابی دامن بزنه چون هیچ گربه در راه خدا موش نمیگیره...و اینها بدون مطالعه یک پروژه رو استارت زدن و اصلا مقایسه با کشورها و شهرهای دیگه تو این برهه زمانی ناشایسته...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۸ تير ۱۴۰۰
آقا ما تله کابین نخوایم کیو باید ببینیم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۸ تير ۱۴۰۰
بابا تو رو خدا ول کنید، این همه کشور اروپایی که واقعا محیط زیست هم براشون مهم هست تله کابین ندارن؟ استانهای همسایه ندارن؟ به خدا سهم این شهر از مسافر فقط ریختن آشغال هست چرا هر دفعه چهار تا طرح که به درد جذب درآمد و ... میخوره و میتونه به جذب گردشگر و این چیزا کمک کنه مثل آشوراده تو این استان همه محیط زیستی میشن، وضعیت اشتغال مازندران رو با اینجا مقایسه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۸ تير ۱۴۰۰
جنگل های هیرکانی هم که اصلا مهم نیست....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۸ تير ۱۴۰۰
کابین پوشیده برای حفظ جان مردم و حفاظت از جنگل مقابل ایجاد حریق و دیگر حوادث!
آخرین اخبار