ایجاد طرح تله کابین در منطقه جنگلی ناهارخوران گرگان به یک مناقشه میان مخالفان و موافقانش تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، اولین بار حدود ۶ سال قبل بود که وسوسه اجرای طرح تله کابین گرگان به دل عده‌ای در استان گلستان افتاد، طرحی که شاید کشکمش بین طرفداران و مخالفان یکی از علل اصلی تعویق اجرای آن بوده است.

در استان گلستان دو بار و برای دو نقطه طرح ایجاد تله کابین مطرح شده است، تله کابین در جنگل کبودوال علی آباد کتول و تله کابین در جنگل ناهارخوران گرگان، دو باری که با مخالفت گسترده طرفداران محیط زیست مواجه و حتی در مورد تله کابین شهرستان علی آباد کتول مانع اجرا شد.

حالا، اما چندی است که دوباره طرح اجرای تله کابین در شهر گرگان بر سر زبان برخی‌ها افتاده است، آنچه که این برخی‌ها در حمایت از اجرای تله کابین می‌گویند "توسعه گردشگری " است.

 

تله کابین گرگان / طرحی برای توسعه گردشگری یا تخریب جنگل ناهارخوران؟

موافقان اجرای طرح، عقب ماندن گلستان از طرح‌های گردشگری را یکی از عوامل اصلی نرخ بالای بیکاری در این استان می‌دانند و می‌گویند قرار است با اجرای تله کابین گرگان اشتغال پایدار برای صد‌ها نفر در این استان ایجاد شود در مقابل، اما مخالفان معتقدند این طرح بهانه‌ای است برای تخریب جنگل ناهارخوران گرگان که سود آن به جیب عده معدودی برود و ایجاد شغل هم دستاویزی است برای همراه کردن افکار عمومی.

مخالفان از پا ننشته و کارزاری برای جمع آوری امضا به راه انداخته اند و در مقابل موافقان هم سعی در اقناع افکار عمومی دارند.

اما مدتی پس از کشکمش بین موافقان و مخالفان خصوصا در فضای مجازی، شهرداری گرگان، نسبت به تحرک مخالفان در فضای مجازی واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای به برخی مسایل مطروحه پاسخ داده است.


طرح همه مجوز‌ها را دارد، هیچ آسیبی به جنگل نمی زند

شهرداری گرگان در بیانیه‌ای رسمی نسبت به مخالفان اجرای طرح تله کابین گرگان واکنش نشان داده و در بیانه‌ای که بخش‌هایی از آن بدون هیچ گونه دخل و تصرف قید می‌شود اینطور نوشته :

با توجه به درخواست‌های مردمی در طول ۵ دهه گذشته در باب احداث تله کابین در شهر گرگان و پیگیری‌های مکرر در این سالها، شهرداری گرگان با رویکرد توسعه پایدار گردشگری و با تاکید بر رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی، طراحی این مجموعه را با استفاده از مشاوران خبره و دانشگاهی که سابقه کار‌های متعدد و مشابه در سطح ملی داشتند، آغاز و موفق شد کلیه مجوز‌های لازم را از سازمان‌های تخصصی ذیربط اخذ نماید.

تله کابین گرگان؛ طرحی برای توسعه گردشگری یا تخریب جنگل ناهارخوران؟

مهم‌ترین مجوز‌ها عبارتند از:
۱. موافقت کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی استان گلستان
۲. موافقت و تصویب در شورای عالی جنگل
۳. اخذ مجوز از اداره کل محیط زیست استان گلستان
۴. تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان
۵. تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی در تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۹۹

این طرح در قالب طرح پارک جنگلی ناهارخوران به مساحت ۶۰۲ هکتار جانمایی شده و دارای مطالعات مختلف از جمله: اقتصادی، فنی، اجتماعی، ترافیکی و زیست محیطی و هرکدام از جنبه‌های مختلف توسط مشاورین در بخش‌های مربوطه مطالعه و مورد بررسی قرار گرفته است.

اخیرا در برخی از محافل و فضا‌های مجازی نکاتی در مورد پروژه تله کابین مطرح شده است که عموما نادرست بوده و موجب انحراف افکار عمومی شده است؛ متعاقبا در ادامه به برخی از مهم‌ترین مسائل مذکور اشاره می‌شود.

 قطع هزاران درخت در محل احداث تله کابین اتفاق خواهد افتاد که موضوع قطع هزاران درخت به هیچ عنوان واقعیت نداشته و تمام طراحی‌ها بر اساس کمترین آسیب وبا رعایت ملاحظات زیست محیطی صورت گرفته است و به تایید اداره کل منابع طبیعی و شورای عالی جنگل و دیگر مراجع مرتبط رسیده است.

 جاده جنگلی موجود جهت عبور و مرور تعریض و عرض آن ۲ برابر خواهد شد که این موضوع به هیچ عنوان در طرح نبوده و صحت ندارد و چنین مساله‌ای مطرح نمی‌باشد، بدیهی است رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی در اجرا هم دیده می‌شود.

 

تله کابین گرگان؛ طرحی برای توسعه گردشگری یا تخریب جنگل ناهارخوران؟

 طرح تله کابین باعث حضور مردم در جنگل خواهد شد و به محیط زیست آسیب می‌رسد که اولا مجموعه پارک ۶۰۲ هکتاری ناهارخوران بر اساس سیاست‌های سازمان جنگل‌ها جهت حضور و تفرج مردم البته به صورت مدیریت شده در نظر گرفته شده است والا جداسازی ۶۰۲ هکتار از مجموع جنگل تحت عنوان پارک بی معنا خواهد بود ، ثانیا در حال حاضر هم در فضای مبدا و هم در فضای مقصد و مسیر طرح تله کابین، اکثرا مردم، کوهنوردان و گردشگران حضور دارند ، ثالثا، از جهت رعایت عدالت، برای کسانی که به هر دلیل امکان پیاده روی و رفتن به چنین مناطقی را ندارند، فرصت خوبی برای حضور در دل طبیعت فراهم میکند، مانند سالمندان، کودکان، بیماران و...

 چندین هکتار از جنگل‌های ناهارخوران به واسطه ساخت و ساز‌های مرتبط با تله کابین از بین خواهد رفت که موضوع مطرح شده کاملا نادرست است؛ مطابق با طرح مصوب، کل سطحی که جهت ایستگاه مبدا، مقصد و دکل‌های اشغال خواهد شد ۲۳۶۷ متر مربع است (از مجموع ۶۰۲ هکتار) و شامل: ایستگاه مقصد ۵۹۶ متر مربع، ایستگاه میانی ۲۵۸ متر مربع، ایستگاه مبداء ۹۶۹ متر مربع و ۱۷ دکل که برای هرکدام ۳۲ متر مربع فضا اشغال می‌شود.

این طرح باعث افزایش شدید ترافیک در منطقه ناهارخوران می‌شود که این گزاره هم نادرست می‌باشد، اولا بر مبنای مطالعات ترافیکی، ساعات کار تله کابین در روز برنامه ریزی شده است (۴ ساعت صبح و ۴ ساعت عصر) و پیک ترافیک ناهارخوران در ساعات پایانی عصر (غروب) و شب می‌باشد و ساعات استفاده از تله کابین و آغاز ترافیک ناهارخوران همپوشانی باهم ندارند ،  ثانیا با اجرای پروژه شهربازی مدرن، بازارموزه هفت شهر و پروژه تفریحی ویستالوتوس، پارک گردشگری میدان بسیج و پروژه احیای بافت تاریخی تا چندسال دیگر منطقه ناهارخوران از یگانه مقصد گردشگری خارج شده و مردم در روز‌های تعطیل در بخش‌های مختلف شهر حضور می‌یابند؛ لذا با قاطعیت و بر مبنای مطالعات ترافیکی می‌توان گفت که پروژه تله کابین سبب افزایش مشکلات ترافیکی در منطقه ناهارخوران نمی‌شود.

 

تله کابین گرگان؛ طرحی برای توسعه گردشگری یا تخریب جنگل ناهارخوران؟

 تله کابین می‌بایست در منطقه هزارپیچ احداث شود که با توجه به ارتفاع کم تپه‌های هزارپیچ هیچ جذابیتی در این منطقه فراهم نیست و مهم‌تر اینکه اغلب زمین‌های دامنه تپه هزارپیچ در مالیکت اشخاص حقیقی است و امکان گذر تله کابین از بالای زمین‌های شخصی به لحاظ حقوقی وجود ندارد، لذا به هیچ وجه احداث تله کابین در منطقه هزارپیچ امکان پذیر نخواهد بودچراکه عبور تله کابین لزوما از مسیری باید باشد که مالیکت عمومی دارد.

 برای تله کابین فضایی برای پارکینگ وجود ندارد که درست نیست و در طراحی تله کابین به تعداد ۵۰۰ پارکینگ پیش بینی شده و اجرا خواهد شد و قطعا با توجه به ظرفیت پذیرش، مشکلی به لحاظ تامین پارکینگ وجود نخواهد داشت.

 احداث پروژه تله کابین به جنگل‌های هیرکانی ثبت شده در یونسکو آسیب می‌زند که برابر اعلام وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور این پروژه در خارج از محدوده‌ی ثبت شده جنگل‌های هیرکانی توسط یونسکو، احداث می‌شود.

 

مخالفان چه می گویند؟

مخالفان اجرای طرح هم در مقابل استدلالاتی دارند که با راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت و آن‌ها را نادیده گرفت.

مزدک دربیکی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشگر و عضو شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان که چندی پیش با سایت تحلیلی خبری اسکان نیوز گفتگو کرده بود معتقد است: اجرای طرح‌هایی مانند تله کابین جنگل ناهارخوران، بیشتر برای انحراف اذهان عمومی از سرمایه گذاری‌هایی است که بر روی زمین‌های منطقه و منجر به "ارزش افزوده بورس زمین ها" می‌شود.

تله کابین گرگان / طرحی برای توسعه گردشگری یا تخریب جنگل ناهارخوران؟

او می‌گوید: اینکه عده‌ای اصرار دارند تله کابین در جنگل ناهارخوران مستقر شود می‌تواند به دو دلیل باشد؛ نخست اینکه به هیچ عنوان از پیشینه این طرح و پیامد‌های مختلف آن، اعم از مسائل محیط زیستی، اجتماعی، اقتصادی اطلاع ندارند و نمی‌خواهند داشته باشند ، دوم اینکه احتمالا منافع این افراد در گرو احداث تله کابین در جنگل ناهارخوران است.

این دکترای محیط زیست یادآور شد: در سال‌های اخیر ما شاهد بودیم که قبل از گرفتن مجوز تله کابین، زمین‌های پیرامونی محل احداث آن، به قیمت‌های گزاف و البته به صورت غیرقانونی و بعضا قانونی، خرید وفروش می‌شد من احساس می‌کنم رفتار مسئولان شهری در گرگان را از دو زاویه می‌توان تحلیل کرد، یا اطلاع ندارند که می‌خواهند چه طرحی را می‌خواهند کلید بزنند و یا منافع شان در گرو اجرای تله کابین در جنگل ناهارخوران است.

 

توسعه گردشگری با محدودکردن گردشگر شدنی نیست


در حالی که شهرداری گرگان می‌گوید طرح تله کابین به هیچ وجه گره ترافیکی ایجاد نخواهد کرد آقای قائمی دیگر فعال محیط زیست و پژوهشگر حوزه گردشگری نظر دیگری دارد.

با او در این باره تلفنی گفتگو کردم، آقای قائمی جواب شهرداری گرگان در سوال به مساله ترافیک را یک تناقض آشکار با مساله توسعه گردشگری می‌داند و می‌گوید: در همه جای دنیا این ذائقه و نیاز گردشگران است که همه چیز از جمله ساعت کار را برای مجموعه‌های تفریحی تعریف می‌کند و نه صاحبان مجموعه‌های تفریحی، یعنی آنکه ما نمی‌توانیم بگوییم از تله کابین مان باید در ساعات محدودی در صبح و عصر استفاده شود!

تله کابین گرگان / طرحی برای توسعه گردشگری یا تخریب جنگل ناهارخوران؟

اشاره آقای قائمی به این جوابیه شهرداری گرگان است "گفته می‌شود این طرح باعث افزایش شدید ترافیک در منطقه ناهارخوران می‌شود که این گزاره هم نادرست می‌باشد، اولا بر مبنای مطالعات ترافیکی، ساعات کار تله کابین در روز برنامه ریزی شده است (۴ ساعت صبح و ۴ ساعت عصر) و پیک ترافیک ناهارخوران در ساعات پایانی عصر (غروب) و شب می‌باشد و ساعات استفاده از تله کابین و آغاز ترافیک ناهارخوران همپوشانی باهم ندارند.

او افزود: کدام گردشگر غیربومی یا شهروند گرگانی در ساعات صبح می‌تواند برای تفرج به تله کابین برود در حالی که مشخص است هر شهروندی ساعات و روز‌های فراغت پس از کار و استراحت عصرگاهی را برای رفتن به مجموعه‌های تفریحی و تفرج مانند تله کابین استفاده می‌کند!

این پژوهشگر حوزه گردشگری و محیط زیست افزود: از آن گذشته منطقه ناهارخوران به به عنوان ایستگاه مبدا این تله کابین در نظر گرفته شده است که منطقه‌ای بسته و دارای بار ترافیکی بالا و از نظر زیرساخت‌های گردشگری به شدت ضعیف است.

او ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از شهرک نشینان این منطقه برای تامین آب خود با مشکل اساسی مواجه اند، چظور می‌توان گردشگر را به این منطقه فاقد زیرساخت‌های گردشگری آورد؟ آیا نباید در اجرای طرح‌های گردشگری وضعیت منطقه و ساکنان آن منطقه را نیز لحاظ کرد؟ ساکنان شهرک‌های موجود در ناهارخوران گرگان در وضعیت فعلی بخش زیادی از سال با ترافیک شدید مواجه اند و اگر این طرح اجرایی شود بار ترافیکی گردشگری داخل و برون استانی به شدت به آن اضافه خواهد شد و معضل مردم این مناطق دو چندان خواهد شد.

تله کابین گرگان؛ طرحی برای توسعه گردشگری یا تخریب جنگل ناهارخوران؟

جنگل‌های ناهارخوران بازمانده‌ای از جنگل‌های کهن هیرکانی است و هنوز هم می‌توان، با وجود جنگل زدایی‌ها اراضی متراکمی با درختان ارزشمند بلوط، انجیلی، ممرز، افرا، نمدار، و گونه‌های جانوری مانند گراز، شغال، سنجاب، عقاب و شاهین را در آن دید.

وجود منطقه زیبا و جنگلی ناهارخوران، گرگان را به یکی ازریباترین شهر‌های ایران تدبدیل کرده و گرگانی تنها مرکز استان در بین مراکز استان‌های شمالی است که دارای دو منطقه انبوه جنگلی است.

حالا طرح گردشگری تله کابین گرگان در کشاکش موافقان و مخالفان است، موافقانی که ایده‌های جالب، زیبا، اما اجرا نشده‌ای در سر دارند و مخالفانی که سوالات و ابهامات منطقی را مطرح می‌کنند، حالا باید دید مدیران استان گلستان چه چیزی را ترجیح خواهند داد.


انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ساسان رهگذار
۱۵:۰۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
این حضور ادم در جنگل نیست که جنگل را نابود میکند، بلکه اتومبیل،اره،اتش درستکردن،ذباله هست که جان جنگل را میگیرد.با دادن اموزش و فرهنگ و ورود ازاد انسان منفرد به جنگل نظارت بر ان را دو چندان هم میکند، درب جنگل را بر روی موجودات جاندار و انسان نبندید، تله کابین به جنگل کمترین نوع اسیب را بعنوان دسترسی می زند حتی کمتر از مسیر مال رو
قتل درخت باید رضایت اولیا جنگل را که همان نسل امروز و اینده را درپی داشته باشد وگرنه درخت ها فریاد نمیزنند
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۱۷:۳۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
مدیریت استان گلستان بسیار ضعیفه در هر زمینه ای(به ویژه شهرستان گرگان)
Iran (Islamic Republic of)
بومی أندر بومی
۲۱:۰۱ ۲۸ تير ۱۴۰۰
جون عزیزتون مردانگی کنید کمی حب به زادگاه و وطن‌تون داشته باشید و دست از اینگونه طرح‌های مسئله‌دار بردارید و یک خط قرمز بزرگ دورش بکشید بخاطر نسلهای بعدی، بخاطر اون توریستی که بهش گفتن ایران 4فصل و از همه رنگ و زیبایی‌ست و نتنها کویرمطلق نیست بلکه طبیعتی بکر با درختانی تنومند و سرسبز درنوک این گربه یا شیرِ آرام گرفته نمایان و قابل دسترس است، اینطور پیش بروید ای مسئولان، فردای روز تعداد درختان شمال کشور رو نسلهای بعد با انگشتان دستشان میتوانند بشمارند!! اگر میخاین ایران بشه عربستان برهوت بی آبوعلف! [که با آب شیرین کن زنده‌ان!‌] خب بسم الله چشمتان به جیب‌تان، حساب شخصی و منافع کوتاه مدت و بلندمدت یک عده همیشگیِ خاص باشد امااگر نه آینده مردم و خواسته خودِ مردم اون منطقه براتون مهمه و آینده فرزندان‌شون براتون حیاتی، کافیه کمی شعور و فهم و نگاه چندبعدی به مسائل دورتون داشته باشید و دست از بله قربان گویی بردارید. راستش اونقدریکه نظرات منو متعجب کرد خود خبر نه! چطور وقتی #مردم دلشون و عقل‌شون همراه شما چندنفرتون که بانی این طرح هستید، نیست و باهاتون موافق نیستن، اصرار بر کار اشتباهتون دارید!!!
لطفا پیگیر این ماجرا بشید لغوکامل طرح رو مطالبه کنید. همین انرژی و هزینه تلکه‌کابین رو تقسیم کنید روی پروژه‌های سالها خاک خورده‌ی شهر گرگان! شهربازی‌شو نو و ارتقا بدید مردمش خجالت نکشن از میزبانی‌شون، برسید به پروژه های دیگه، چیکار به محیط زیستِ سالها درحال تخریب‌شون دارید، چه عجله‌اییه اصلا، بزارید همینطور باسرعت کند نابودکنن آقایان و مافیای چوب آن منطقه، مازندران و گیلان هم همین بلا منتهی با سرعتی ملایمتر بر سرشان سالهاست آوارشده، منتهی الحق و الإنصاف استان گلستان بخصوص شهرگرگان رو بی‌صاحب یا گیرآوردن!
" یا رب نظر تو بر نگردد خودت فرجی بنما"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۱ تير ۱۴۰۰
همه جنگلهای استان و نابود کردین، همین 4 تا درختم بزنید خیال همه رو راحت کنید
Iran (Islamic Republic of)
عاطفه صفایی
۱۱:۰۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
از نظراتی که مردم گذاشتند کاملا واضح هست که تقریبا میشه گفت همه با احداث تله کابین مخالف هستند خواهشاً دست از سر این طبیعت بی دفاع بردارید و پی سود و دلالی از جاهای دیگه باشید
Iran (Islamic Republic of)
گرگانی ریکا
۱۸:۵۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
شمارو بخداقسم جلوی اجرای این پروژه رو بگیرید، دلایل خیلی خیلی مهمتری از دلایل کارشناسی آقای دربیکی"مخالف اجرای طرح" هست که فقط از زبان یک شهروند بومی دلسوز میتونید بشنوید که در نظر مخالفان اصلا دیده نمیشه!!! و مجالی دراینجا برای بیان‌شون نیست. یک کلمه مهم تو حرفهای جناب دربیکی بود بنام "جنگل زدایی" که سالهای سال درحال اجراست و مافیای لعنتیِ چوب که روز به روز از تعداد درختان جنگلهای گلستان کم میشه!، هرچقدر هم گزارش مردمی میفرستیم (سالهاست) برای منابع طبیعی و اداره محیط زیست میفرستیم اصلا انگار نه انگار،کافیه یک جستجو دراینترنت کنید تا متوجه کم شدن جنگلهای هیرکانی درگذر زمان و قطع بی رویه درختانش بشید!!!!! و حالا چندین ساله با آوردن اسم تله کابین دارن تن ما بومی‌هارو میلرزونن و جالبه اهمیتی هم نداره براشون! مردم عزیز میدونستید اگر وضع قطع درختان بهمین شیوه پیش بره نسل‌های بعدی ما از این طبیعت بکر و بینظیری که شمال ایران داره قرار بی‌نصیب بشن؟؟! بااینحال اقدامات مخرب هم بهش افزودن با این پروژه‌هاشون.
(من مخالف رونق شهرم نیستم، ازقضا جوان بی‌کار هستم و این طرح میتونه خیلی بنفعم باشه ازلحاظ اقتصادی، اما بااین رویه چندین ساله قطع درختان دارن تن مارو میلرزونن و قدرتی هم برای مقابله بااینان رو نداریم)
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۰۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
تله کابین ،یه جورایی میشه گفت مال گردشگران و پولدارهاس،حالا یه عده نمی توانن داخل جنگل قدم بذارن به دلیل خطرات زیاد ،چگونه از نعمت زیبای جنگل بهره مند بشند،،،بعدش اگر کسانی که موافقند به دلایل داشتن زمین در اطراف ،تله کابین را به یکی از شهرهای دیگر استان انتقال بدین ،تاکی باید حق گردش گران را نادیده گرفت؟
Iran (Islamic Republic of)
احسان علینقی
۲۱:۵۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
با این همه مخالف کدوم شهر پیشرفت میکنه یه سری به تله کابین توچال و نمک ابرود مازندران بزنید کجا محیط زیست رو خراب کرده این که یه سری هر روز در النگدره و نهارخوران گرگان درختان سبز را با تبر خورد میکنن و بعد از تفریح هیزم بار خودروهایشان کرده برمی گردندبیشتر آسیب است که مراقبت و فرهنگ سازی لازم داره وگرنه چهارتا دکل از از طبیعت عبور کنه از یه نقطه به نقطه دیگه و فضاسازی انجام بشه و در قالب استاندارد از اون بهره برداری بشه به طبیعت کمک میکنه از دستبرد متجاوزان در امان بماند و همه از آن استفاده کنند
Iran (Islamic Republic of)
KIAN71
۱۹:۰۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
آقااحسان جنگل مارو اولا اون چهارنفری که نمیدونم شما کی و کجا دیدی چدب بار بزنن باخودشون بیارن خونه! به این روز ننداخته عزیز. قطع درختان کار مافیای چوبه نه بومی که برای پخت غذاش آتیش درست میکنه، شما اگه چارتاچوب توی صندوق ماشینت بار کنی جنگلبانی دونه به دونه اون چوبارو تو آستینت میکنه و مجبورت میکنه برشونگردونی همونجاییکه جمع‌شون کردی، اما اگر یک تاچند کامیون که سفارش شده ازبالا باشن از قبل، داشته باشی بله، براحتی میتونی درخت قطع کنی چوب بار بزنی قاچاق کنی هیچکسم جلوتو نگیره! بعدشم، شما اگر گرگانی و بومی باشی باید براحتی متوجه این موضوع شده باشی که نهارخوران ابداً تله‌کابین لازم نداره و ازقضا خیلی هم ناکارآمد و مسخرست، موضوع گردشگران بهانه‌ایی بیش نیست برای سود بیشتر و بالا بردن ارزش زمینهایی که تله قرار ازروشون رد بشه. کافیه سری بزنید تا از زبان بومی‌ها بعنوان اولین جمله بشنوید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۸ تير ۱۴۰۰
لطفا خبرنگاران به طور جدی مسئله رو پیگیری کنند کوتاهی در این زمینه قابل بخشش نیست
Iran (Islamic Republic of)
سپیدار
۱۷:۱۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
سلام. جبران خسارتهایی که به محیط زیست وارد میشود به راحتی ممکن نیست و گاه غیر قابل جبران است. آقای شهردار به احداث 500 پارکینگ اشاره کرده اند که احداث آن چه بسا با تخریب منابع طبیعی همراه باشد و احداث تله کابین مقدمه احداث اماکن دیگر مانند کافی شاپ و غیره خواهد شد.ایشان به مساله عدالت! اشاره نموده اند در حالی که مناطقی از طبیعت باید کاملا بکر باقی بماند و کوهنوردان و گردشگران حرفه ای بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند و این مساله با عدالت تناقض ندارد. آنچه برخلاف عدالت است ، برهم زدن آرامش و به خطر افتادن جان موجودات زنده ای است که در این مکان حضور دارند و تخریب جنگل و محیط زیستی است که تنها به گرگانیها تعلق ندارد بلکه متعلق به همه مردم ایران و همه دوستداران طبیعت در سراسر دنیاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
دقیییقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۸ تير ۱۴۰۰
شما را بخدا بس کنید دست بردارید از جنگلی که نفسهاش به شماره افتاده مگر ممکنه اونهمه دکل های سنگین و اهن و فولاد به جنگل و موجوداتی که اونجا هستند اسیب نزنه به نام گردشگری به کام فریبکاران و طمعکاران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
لازم نکرده نمیخواد
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۱۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مشکلی نیست درسته جنگل بکر از بین میره دولت جدید طرح رو لغو کنه اینا دارن میرن اخر کاری چرا داره انقدر اصرار دارند با اینکه اونجا ها سیل زیاد میاد قطع درختان اصلا به صلاح نیست
Iran (Islamic Republic of)
897
۱۴:۱۷ ۱۸ تير ۱۴۰۰
والا من 6 سال پیش اونجا رفتم باید دسترسی مردم به جنگل رو کاملا مسدود کنن طرف میاد اونجا اولین کاری که میکنه شاخه درختا رو میشکونه آتیش روشن می کنه بعد آشغال میریزه و میره ، بز یه جایی میره زیر خودش رو تمیز میکنه ولی متاسفانه یه عده کثیری در حد حیوانات فرهنگ ندارن
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۳:۱۹ ۱۲ تير ۱۴۰۱
مگه فقط تو جنگل های گرگان داره این اتفاق می افته و مردم چوب درختها رو میسوزونند . شما توریستها بیشتر این کار رو انجام میدید تا مردم خود شهر گرگان . اگه توی گرگان تلکابین نسازند همه چی درست میشه ؟ کسی جنگل های جاهای دیگه رو از بین نمیبره ؟ چرا مساییل رو قاتی میکنید ؟ در شهر کناری گرگان دارند برای تلکابین زدن روز شماری میکنند و به دروغ میگن هیچ درختی قطع نمیشه . یعنی میخوان پایه هاشو روی هوا بزنند ؟ اونجا هیچ سودی نداره . همش برای سرمایه گذار ضرره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
معلوم نیست چی باز اون زیر پیدا کردن که دارن بکن بکن میکنن خدایییی..
وگرنه اینا الکی دست به چیزی نمیزنن...
فقط برای منافع خودشون همه کارمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
سلام ؛شهر گرگان از قدیم شاهد مهاجرت اقوامی از استا نهای همسایه مثل شهرشاهرود،کاشمر،بجنورد،بهشهر و....بوده و همواره رشد جمعیت آن در پانزده سال گذشته چشمگیربود حال با توجه به محدود بودن منابع آب استان، اینگونه‌ طرحها همانند ساخت شهر بازی در منطقه هزارپیج باعث ازبین رفتن منابع طبیعی و به ویژه در منطقه ناهارخوران سبب آلوده شدن منابع آب زیرزمینی و رود خانه زیارت که آن هم بعلت بی تدبیری مسئولین استان در ساخت ساز در روستای زیارت کم و بیش اتفاق افتاده با این مقدمه بنظرم اینگونه طرحها بیشتر بجهت برآورده شدن کسانی هست که در ناهارخوران منافعی دارند ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مطمئنن خسارات و خطراتی رو به محیط زیست وارد میکنه
و نباید احداث بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مطمئنن خسارات و خطراتی رو به محیط زیست وارد میکنه
و نباید احداث بشه
Iran (Islamic Republic of)
میقانی
۱۳:۲۲ ۱۲ تير ۱۴۰۱
علی آباد ، شهر کناری گرگان چطور ؟ چرا اونجا ( علی آباد ) اشکال نداره تلکابین بزنند ولی گرگان اشکال داره ؟ مگه اونجا محیط زیست صدمه نمیبینه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۸ تير ۱۴۰۰
طی چندسال اخیر سراسر شمال کشور را با اجرای طرح گردشگری نابود کردند ، هجوم غیربومی ها سبب نابودی صنعت کشاورزی منطقه شده
جنگل ، مرتع ، زمین کشاورزی ، باغ میوه و کل اکوسیستم منطقه...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۳۲ ۱۸ تير ۱۴۰۰
چه ربطی به این غیره بومی داشت؟اگه اومدنی هم بوده خوده بومی های منطقه زمین فروختن نه چیزه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۸ تير ۱۴۰۰
این طرح حتما به محیط زیست و جنگل آسیب میزند ، اگر شخصی این جمله را رد کنه ، حتما نادان و در پی منافع شخصی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مثل همه طرحهای دیگه تون که اصلا به محیط زیست آسیب نزده اخه جنگل تله کابین میخواد چیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۸ تير ۱۴۰۰
خدایا ! نگذارید با تله کابین لعنتی نهار خوران را هم ویران کنند .!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۸ تير ۱۴۰۰
مخالفان درست میگویند
هدف فقط دلالی و فروش زمین و نابودی طبیعت بکر گرگان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۸ تير ۱۴۰۰
چقدردیگه قراره طبیعت راتخریب کنید!؟! درست کردن امکانات تغریحی به قیمت خراب شدن محیط طبیعی، حرام وجنایت بزرگیه!؟! مسؤلین ایران اکثرا بیسواد وغیر کارشناس هستند ، وتصمیماتشان علاوه براختلاس های بزرگ، محیط ومنابع طبیعی رانابود می کنند!؟!
Iran (Islamic Republic of)
1234
۱۹:۲۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
طبیعت باید برای نسل های بعدی حفظ بشه . البته نه اینکه از این پروژه صرف نظر بشه و به جاش ساخت و سازهای بی رویه هم چنان ادامه پیدا کنه دو تاش تخریبه
آخرین اخبار