شهردار شیراز گفت: در شهرداری به دنبال عمل سیاسی و به نفع گروه نباشیم چرا که شهرداری جای سیاسی کاری نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حیدر اسکندرپور شهردار شیراز در نشست خبری امروز با اشاره به انتشار خبری طی روز‌های گذشته در خبرگزاری‌ها مبنی بر اختلاف نظر بین وی و شهردار سابق و رئیس کنونی مجمع نمایندگان استان فارس که بخشی از آن مربوط به شهرداری شیراز بود با ارائه توضیحاتی، گفت: بحث‌های شخصی را به احترام شهردار محترم سابق شیراز بازگو نمی‌کنم و سکوت می‌کنم.

او افزود: در ۳ سال و نیم تلاش کرده ام وارد جدال نشوم و در جایگاه مدیریت خدمت به شهروندان کنیم و شهرداری را از جناح‌های سیاسی دور کنیم.

اسکندرپور با بیان اینکه در جا‌های متفاوت دیده ام و اعلام شده که شهردار نباید سیاسی باشد، ادامه داد: بنده تنها سیاسی بودن را مضمون نمی‌دارم بلکه مدیری که در کلانشهر باید مدیریت کند باید برداشتی از مسائل فرهنگی، عمرانی و سیاست داشته باشد چرا که شهر جمع شهروندان است و شهردار باید شناخت کلی از مسائل داشته باشد.

شهردار شیراز بیان کرد: گفته می‌شود ما سیاسی نیستیم، مگر می‌شود نفس حضور در قوای ۳ گانه کشور و مجلس شورای اسلامی داشته باشید و شِمه سیاسی بودن را نداشته باشید؟ اگر نماینده مجلس سیاسی نباشد نمی‌تواند در مجلس حضور موثر داشته باشد. مگر می‌شود خود را در لیست سیاسی به مردم معرفی و بعد اعلام کند که من سیاسی نیستم؟!

اسکندرپور تصریح کرد: مهم این است که در شهرداری به دنبال عمل سیاسی و به نفع گروه نباشیم چرا که شهرداری جای سیاسی کاری نیست.

او با اشاره به بودجه شهرداری شیراز، اظهار کرد: در این دوره و طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ بودجه شهرداری به پروژه‌های نیمه تمام تخصیص داده شد و تنها در سال ۹۹ فرصت کردیم پروژه‌های جدید را ارائه دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در خط یک مترو از ۲۰ ایستگاه، تعداد ۷ ایستگاه را در دوره جدید افتتاح کردیم، افزود: در پروژه بزرگ خط دو مترو ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تزریق داشتیم و پروژه‌های ویژه‌ای بود که اجرا کردیم.

شهردار شیراز تصریح کرد: در بخش ۲ مترو با حرکت جهادی، حفاری و ریل گذاری در کشور رکورد زدیم.

او اظهار کرد: در سال ۹۱ سهم حمل و نقل عمومی از بودجه ۳.۶ دهم درصد، در سال ۹۲ (۳.۸ درصد)، در سال ۹۳ (۱۱ درصد)، در سال ۹۴ (۸.۴ درصد)، در سال ۹۵ (۱۱.۴۵ درد)، در سال ۹۶ (۶.۸ درصد)، در سال ۹۷ (۸.۲ درصد)، سال ۹۸ (۱۷.۸ درصد) و در سال ۹۹ (۱۳.۸۳ درصد) بوده است که بیشترین سهم را در سال ۹۹ از بودجه داشتیم.

شهردار شیراز ادامه داد: در بخش اتوبوس‌ها ۳۰ درصد هزینه‌های خرید اتوبوس‌ها دور‌های قبل در دوره فعلی تامین شد و در بخش پروژ ه‌های عمرانی بزرگ مقیاس پارسال (سال ۹۹) تعداد ۱۰ طرح بزرگ را افتتاح کردیم.

اسکندر پور تصریح کرد: بر اساس اسناد بررسی شده در ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۶، مبلغ ۴ هزار و ۱۷۴ میلیاردتومان بدهی شهرداری بوده که شامل ۳ عدد تسهیلات بانک با هزینه هزار و ۸ میلیارد تومان، پیمانکاران ۵۶۷ ملیارد تومان، اوراق مشارکت هزار ۵۹۹ میلیارد تومان است.

اسکندرپور بیان کرد: از شهریورماه پارسال تاکنون حدود ۵۴۹ میلیارد تومان از بانک تسهیلات گرفتیم که مبلغ ۵۱۳ میلیارد تومان نیز به بانک پرداخت کردیم که بخش پیمانکاران هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان، اوراق مشارکت ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

او تصریح کرد: باید مردم را حفظ احترام کرد و کرامت آنان را حفظ کنیم که نقش مدیران و فرایند‌ها و ساختار‌ها و مهم‌تر از اشخاص است که با استقرار شهرداری الکترونیک پاسخ استعلام‌های مسکونی بین ۲ تا ۴۸ ساعت انجام می‌شود.

شهردار شیراز گفت: هر ساله ۱۲۰ هزار مراجعه به مجموعه شهرداری داریم و ۷۵ درصد آن مربوط به استعلام‌ها و ۵۶ درصد مراجعه‌ها مربوط به آپارتمان‌های مسکونی است که در حال حاضر شهروندان نیاز به مراجعه به شهرداری ندارند و آپارتمان‌های مسکونی را ۱۰۰ درصد الکترونیک پاسخ می‌دهیم.

شهردار شیراز ادامه داد: همچنین در دستور کار قرار دادیم که پروانه ساختمانی را در یکی از مناطق مهم شهری که منطبق با طرح تفصیلی باشد الکترونیکی انجام دهیم و این مسیر نیز طی شده است.

اسکندرپور با این انتقاد که در دهه‌های گذشته به بافت تاریخی شیراز توجهی نشده است، یادآور شد که این بافت که در کنار سرمایه‌های فرهنگی و مذهبی شیراز (از یک سو حرم مطهر شاهچراغ (ع)، سعدیه و حافظ و ...) یک ثروت برای شیراز بود که در ۲ سال گذشته اقداماتی انجام دادیم و این اقدامات معادل ۴۰ سال گذشته است.

او بیان کرد: امروز بافت تاریخی پس از کرونا به یکی از فرصت‌های جدی گردشگری شیراز تبدیل می‌شود و این فرصت نیز آبرومند است. کوچه هفت پیچ در روز امکان بازدید هم نداشت و امروز به یک منطقه گردشگری تبدیل شده و زیست را برای ساکنان فراهم کرده که طی روز‌های آینده پروژه‌ها را افتتاح خواهیم کرد.

اسکندر پور گفت: در بخش روابط بین الملل اقدامات خوب و موثری توسط شهرداری شیراز انجام شده است، و در این دوره عضو هیئت مدیره شهر‌های تاریخی جهان و مترو پلیس کلان شهر‌های دنیا شد و فرصت‌های خوبی در تبادل شهر هوشمند داریم.

او در ادامه اشاره‌ای نیز به حضور شهرداری در مجامع بین المللی و برگزاری وبینار با شهردار فلورانس در خصوص بافت تاریخی کرد.

اسکندرپور اظهار داشت: بیش از ۷۵ درصد رویه‌ها با بافت تاریخی شیراز هم طراز بوده و در ارتباط با طرح زندیه اقدامات خوبی شده است و نبود همکاری باعث شد که طرح را اجرا نکنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار